Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Men du förstår att om du hjälper någon "osjälviskt" så mår du bättre av det och då är det inte osjälviskt. Den enda handlingen som är osjälvisk är om du dör för att rädda någon annan.
Måste säga att jag tycker du drar det där lite väl långt. Visst kommer många till synes "osjälviska" handlingar att generera personlig lycka då jag vet att jag hjälper andra, men visst kan vi väl tänka oss "osjälviska" handlingar som är enbart negativa för mig? Visst hade det varit osjälviskt av mig att ge bort min bil till Bill Gates, men jag hade knappast sett någon större personlig vinning i det som hade genererat lycka för mig.
Och visst kan även en handling som leder till min död var rent egoistisk, jag kanske står inför ett val att antingen dö eller se min flickvän dö, och väljer då att dö för att slippa leva mitt liv med vetskapen att jag hade kunnat rädda min flickvän, då måste väl även denna handling vara rent egoistisk? Sen om vi överhuvudtaget
kan utföra några helt altruistiska handlingar är väl en annan fråga.
Med risk för att ha gått lite OT så svarar jag väl på TS fråga också.
Jag skulle säga att en handling har positivt värde om den leder till ökad lycka utan att på vägen dit ha kränkt någons rättigheter.