Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-23, 01:57
Medlem
Philofobi82s avatar
Som rubriken lyder: "Vad gör en handling värdefull?"

Jag tror följande: Om jag gör en god handling mot en annan människa så blir den handlingen värdefull om hon eller han för den handlingen vidare till andra människor. Men å andra sidan så är den nog lika värdefull om hon eller han inte för den handlingen vidare.

Vad anser ni?
Citera
2011-04-23, 02:08
Medlem
turfs avatar
Att den är ett uttryck för ens egen inre sanning.
Citera
2011-04-23, 02:19
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turf
Att den är ett uttryck för ens egen inre sanning.

Tack för ditt intressanta svar här turf! Nog kan det vara så - men beror det endast på det?
Citera
2011-04-23, 02:23
Medlem
turfs avatar
Så som jag ser det, ja!
Citera
2011-04-23, 21:30
Medlem
marcus90_kungs avatar
Personligen så värderar jag enbart osjälviska handlingar, om jag nu skulle hitta några såna '
99% av alla människor utför 100% av sina handlingar i ren egoism.
Citera
2011-04-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av marcus90_kung
Personligen så värderar jag enbart osjälviska handlingar, om jag nu skulle hitta några såna '
99% av alla människor utför 100% av sina handlingar i ren egoism.
Vilket beror på att människan i regel är ett mycket egoistiskt djur.
Men jag är inne på lite liknande spår, en handling jag utför som inte i huvudsak siktar på att göra mig själv lycklig, utan någon annan, ser jag som mycket värdefull. Sen, ifall jag lyckas göra någon annan lycklig via enhandling blir jag antagligen själv även lycklig genom detta, tänk vilket lyckligt samhälle vi hade haft om vi istället för att utnytja varandra hade hjälpt varandra?
Citera
2011-04-24, 20:23
Medlem
kilonars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Men jag är inne på lite liknande spår, en handling jag utför som inte i huvudsak siktar på att göra mig själv lycklig, utan någon annan, ser jag som mycket värdefull. Sen, ifall jag lyckas göra någon annan lycklig via enhandling blir jag antagligen själv även lycklig genom detta, tänk vilket lyckligt samhälle vi hade haft om vi istället för att utnytja varandra hade hjälpt varandra?

Men du förstår att om du hjälper någon "osjälviskt" så mår du bättre av det och då är det inte osjälviskt. Den enda handlingen som är osjälvisk är om du dör för att rädda någon annan.
Citera
2011-04-24, 20:41
Medlem
Heffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Men du förstår att om du hjälper någon "osjälviskt" så mår du bättre av det och då är det inte osjälviskt. Den enda handlingen som är osjälvisk är om du dör för att rädda någon annan.

Måste säga att jag tycker du drar det där lite väl långt. Visst kommer många till synes "osjälviska" handlingar att generera personlig lycka då jag vet att jag hjälper andra, men visst kan vi väl tänka oss "osjälviska" handlingar som är enbart negativa för mig? Visst hade det varit osjälviskt av mig att ge bort min bil till Bill Gates, men jag hade knappast sett någon större personlig vinning i det som hade genererat lycka för mig.
Och visst kan även en handling som leder till min död var rent egoistisk, jag kanske står inför ett val att antingen dö eller se min flickvän dö, och väljer då att dö för att slippa leva mitt liv med vetskapen att jag hade kunnat rädda min flickvän, då måste väl även denna handling vara rent egoistisk? Sen om vi överhuvudtaget kan utföra några helt altruistiska handlingar är väl en annan fråga.

Med risk för att ha gått lite OT så svarar jag väl på TS fråga också.

Jag skulle säga att en handling har positivt värde om den leder till ökad lycka utan att på vägen dit ha kränkt någons rättigheter.
Citera
2011-04-24, 20:41
Medlem
marcus90_kungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kilonar
Precis min poäng. När man gör något snällt mot någon annan så är det oftast för att lätta sitt eget samvete, eller få ut något i slutändan. Därför har jag testat att göra tjänster utan någon baktanke alls, men då blir man bara utnyttjad, vilket visar att människorna inte förtjänade tjänsten från första början.

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgen300
Jag har som sagt försökt vara en god förebild när det gäller att hjälpa folk, men det är allt för ofta en "one-way-street", vilket innebär att min energi räcker inte för att hjälpa dem som faktiskt förtjänar det längre. Människor är verkligen primitiva djur.
Citera
2011-04-24, 20:42
Medlem
Treehorns avatar
Om någon betalar för den!
Citera
2011-04-24, 22:30
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Som rubriken lyder: "Vad gör en handling värdefull?"

Jag tror följande: Om jag gör en god handling mot en annan människa så blir den handlingen värdefull om hon eller han för den handlingen vidare till andra människor. Men å andra sidan så är den nog lika värdefull om hon eller han inte för den handlingen vidare.

Vad anser ni?

I den Indiska filosofin är karmahöjande handlingar värdefulla oberoende av andras agerande.
I vår kultur måste man nog definiera "värdefull". Intrinsikalt värdefull eller instrumentellt värdefull är ju inte samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in