2011-04-22, 20:35
Medlem
Att jag är kass på språk, speciellt på att uttrycka mig är ingen hemlighet. Det är därför jag har tänkt att försöka "fixa" detta. Mitt mål är att bli bra på att skriva, uttrycka mig och på så vis få ett stort vokabulär. Vad krävs för att jag ska kunna göra detta, vad bör jag göra?

Är att skriva och att läsa verkligen tillräckligt? Godtar alla tips...
Citera
2011-04-22, 20:48
Bannlyst
Läs böcker det skulle faktiskt hjälpa med mycket. Titta på tecknat på svt?
Citera
2011-04-22, 20:50
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous.
Att jag är kass på språk, speciellt på att uttrycka mig är ingen hemlighet. Det är därför jag har tänkt att försöka "fixa" detta. Mitt mål är att bli bra på att skriva, uttrycka mig och på så vis få ett stort vokabulär. Vad krävs för att jag ska kunna göra detta, vad bör jag göra?

Är att skriva och att läsa verkligen tillräckligt? Godtar alla tips...

Om du vill bli bra på "att läsa" och på "att skriva", då är det lämpligt att du tränar dig just på detta. Läs olika slags böcker och texter samt träna på att uttrycka dig i såväl skriven som talad text. Om du är intresserad kommer du att lyckas. Parallellt med att du läser och skriver kan du försöka fundera lite kring grammatik. Den som vill bli bättre måste träna. Den som vill bli bättre kommer att bli bättre.
Citera
2011-04-22, 20:58
Medlem
Menar om "att läsa" är en rimlig sak att göra för att kunna skriva bättre.

Tack för tipsen!
Citera
2011-04-22, 21:09
Medlem
Coffeeaddicteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymous.
Menar om "att läsa" är en rimlig sak att göra för att kunna skriva bättre.

Tack för tipsen!
Ja, att läsa hjälper dig att skriva/formulera dig bättre (samt lättare). Du observerar (undermedvetet) hur texter och meningar är uppbyggda och anammar därefter de nya kunskaperna i dina egna texter.

Det beror dock på vilken sorts text du läser, skumma genom flashbacksidor räknas inte
Citera
2011-04-24, 22:10
Medlem
Tack för tipsen, någon som har mer tips, kanske något forum där man kan dela med sig av det man skrivit - läsa andras kanske?
Citat:
Ursprungligen postat av Coffeeaddicted
Ja, att läsa hjälper dig att skriva/formulera dig bättre (samt lättare). Du observerar (undermedvetet) hur texter och meningar är uppbyggda och anammar därefter de nya kunskaperna i dina egna texter.

Det beror dock på vilken sorts text du läser, skumma genom flashbacksidor räknas inte
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in