2011-04-22, 19:17
Medlem
För några dagar sedan kröp det fram en liten och ung igelkott från vår bambu. Älskar dessa små liv och ställde ut vatten och lite kattmat (från burk) som det åt med god aptit. Verkade jättepigg men idag hittade jag den död. Det är kanske en konstig fråga, naturligtvis dör ju igelkottar också, men den här var så pigg och ung. Kan den ha blivit skrämd eller matförgiftad (vanlig kattmat på burk)?! Inga tecken på skador.
Citera
2011-04-22, 19:30
Medlem
Ramaskriets avatar
Att vara och ung och igelkott är ingen höjdarkombination.

Av tio ungar överlever bara ett eller två det första levnadsåret. Av de kvarblivande ungarna blir bara 50 procent äldre än två år. (saxat från svenska Wikipedia).

Jag tror att parasiter är den vanligaste dödsorsaken hos unga igelkottar, utan att veta allt för mycket om dessa sötnosar.
Citera
2011-04-22, 19:37
Medlem
Myrtens avatar
Om du verkligen vill veta så obducerar SVA vilda djur gratis (viktigt dock att man ringer innan man skickar in något). Vet inte om de hör av sig med svar på obduktion till den som skickat in när det gäller vilt.
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Vilda-djur/Om-du-hittar-doda-djur/

Troligast är väl att den var sjuk redan innan den fick mat av dig.
Citera
2011-04-22, 19:52
Medlem
FittLisas avatar
Kanske var det så att mamman hade dött och den gav sig ut i något sista desperat försök till överlevnad efter en längre tids väntan.
Såg själv en igelkottsunge dö förut. I ögonvrån såg jag genom fönstret hur en flock fåglar var upphetsade över någonting på marken. Fåglarna stack när jag närmat mig och där låg en liten taggboll. Det levde och jag petade in den med foten i buskarna. Jag visste inte riktigt vad jag skulle göra men antog att den bara hade råkat komma utanför boet. En stund senare var det dags igen men nu hade fåglarna gjort slarvsylta av kotten. Naturen är allt bra osentimental och hård.
Citera
2011-04-22, 20:01
Medlem
Ja, man vet ju inte men jag blev så chockad. Satt och småpratade med kotten (som jag trodde låg inne i bambun) och den ligger stendöd en meter bort! Blev väldigt ledsen!
Vi har en katt som skrämt ihjäl möss, kan hon ha gjort det med igelkotten?
Citera
2011-04-22, 22:33
Medlem
blev ledsen i ögat av det här Antagligen någon sjukdom? Små kottebebisar är inte så härdade fastän de är vassa och stickiga på utsidan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in