Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-22, 19:16
Bannlyst
Har en bekant som misslyckats med ett självmord för ett tag sedan. H*n var såpass aggressiv att man var tvungen att söva personen när polisen tagit denna till sjukhuset.
Vad gör "samhället" med såna personer? Vad händer nu efter det här? Vilka myndigheter är inblandade osv?
Citera
2011-04-22, 19:27
Medlem
Du får skriva under ett beslut från förvaltningsrätten,
låter helt osannolikt att de behövt söva personen i fråga.

Den här personen lär få inse sitt inom det närmsta året. :G
Citera
2011-04-22, 19:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sinnesfrid

Förvaltningsrätten? Vad innebär det mer konkret?

Inse vad? Ditt svar sade inte så mycket tyvärr *nyfiken*
Citera
2011-04-22, 20:14
Medlem
Zelogaths avatar
Vet inte vad Sinnesfrid menar med förvaltningsrätten, men om personen är så aggressiv och självmordsbenägen så är han farlig för sig själv och andra, då behöver man en fullmakt skriven och godkänd av en läkare såvitt jag vet, om tvångsintagning.
Då hamnar han på psyket där han får rehabilitera sig till den grad att läkare bedömer att han kan ta hand om sig själv, om jag minns rätt av mina gamla socialpsykiatri-lektioner
Citera
2011-04-22, 22:38
Medlem
Det behöver inte hända speciellt mycket efter en natt på psyk och efter samtal med läkare där. Man kan vara självmordbenägen, säga att man ångrar sig och få åka hem utan problem. Vet de som varit riktigt illa däran som blivit utsläppta till familjen, så att familjen skall hålla koll. Allt för att undvika ett lpt. Hurvida det är bra eller så lämnar jag osagt men iaf, det behöver inte automatiskt bli inläggning.
Citera
2011-04-23, 03:56
Medlem
Arsenikarsles avatar
Citat:

Kan ju bara ha varit en lugnande spruta som råkade slå ut honom pg.a utmattning?
Har själv fått en sån under en undersökning på sjukhuset en gång, dock inte utan mitt medgivande.
Citera
2011-04-23, 14:17
Medlem
dundermusen666s avatar
Det kan se ut på lite olika sätt från fall till fall och från stad till stad, antagligen beroende på resurser
ekonomi, graden av "allvar" i sälvmordsförsöket osv osv.
Men enkelt beskrivet, han "vaknar upp" får prata med en läkare och i vissa fall även en präst.
Därefter görs en bedömning av i vilket skick han är i, om det går att skicka hem honom eller
om dom bedömer att risken är stor att han försöker igen då blir det in på psyket.

Har personen ex, skurit sig i handlederna eller ätit 500lugnande piller får denna naturligtvis
stanna kvar för att få läkarvård, men på det stora hela handlar det bara om bedömning,
hem eller in på avdelning.

Det är också som någon skrev inte så svårt att ljuga sig hem, le se glad ut och säg
"ja det var dumt ångrar mig jättemycket, ska börja ordna upp mitt liv nu"
Sedan är det bara att fara hem och göra ett nytt försök.
Citera
2011-04-23, 22:48
Medlem
Citat:

Nejdå, det är inte så otroligt ovanligt att man får söva ner patienterna, det är de diverse drogerna man tagit som kan göra patienten fruktansvärt aggressiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in