2011-04-21, 09:52
Medlem
hashs avatar
Tja,

Är en ägare av Asus EEE BOX B206.
Den har ett gigabit-nätverkskort med Realtek chipset.
01:00.0 Ethernet controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8111/8168B PCI Express Gigabit Ethernet controller (rev 02)

Debian laddar modulen r8169 för kortet och allt är frid och fröjd tills jag börjar belasta NICet med mycket datatrafik.
Då lägger interfacet bara av och kommunikationen avbryts helt. Det värsta är att det finns inget spår i loggerna av vad som har gått fel.

Burken fungerar i dagsläget som en dhcp-server och dns och fungerar kanon. Inga problem med ssh-inloggningar osv....
Som sagt, så länge jag inte belastar NICet något nämnvärt så är allt frid och fröjd.
Funderar på att ställa ner kortet till 100Mbit, för att se om det löser några problem, men det är inget jag helst vill göra.
Kan det vara så att kortet inte gillar min switch eller tvärtom.
Har en HP Procurve switch, 1410-8G.

Någon som har vart med om något liknande eller någon som har en idé om vad som kan vara galet?
Citera
2011-04-21, 10:24
Medlem
cammos avatar
Hade samma problem på min förra dator, det inbyggda kortet (realtek) gick ner vid tung belastning. Fanns inget att göra, satte i ett Intel pci-kort istället.
Senast redigerad av cammo 2011-04-21 kl. 10:31.
Citera
2011-04-21, 11:03
Medlem
hashs avatar
Ok, lät ju inte särskilt upphetsande eftersom denna burken inte några extra kortplatser.
Annars hade jag också gärna bytt till Intels gigabitkort.

Hur som helst så verkar det just nu som att kortet fungerar mycket bättre efter att jag körde
"ethtool -s eth0 autoneg off speed 100 duplex full".

Men helst skulle jag vilja kunna maxa kortet i gigabitfart eftersom kopierar mycket stora datamängder över nätet, känns lite segt med 100mbit/s numera.
Citera
2011-04-21, 11:10
Medlem
demands avatar
Det är inte så att du har en windows burk någonstans med tcp offload påslaget som du kopierar filer till linuxburken med? Stäng isåfall av det ..

dmd
Citera
2011-04-21, 11:15
Medlem
doctor-0xEFs avatar
Att du har ett Gigabitkort behöver inte betyda att du kan köra den trafiken, ungefär som ett licensavtal från microsoft. Det är mycket som kan gå fel på ett nätverkskort och oftast är de fulla med kassa komponenter som kan få problem när det blir varmt. Inte mycket att göra och något som vi alla får leva med.
Citera
2011-04-21, 11:24
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demand
Det är inte så att du har en windows burk någonstans med tcp offload påslaget som du kopierar filer till linuxburken med? Stäng isåfall av det ..

dmd

Jag har ingen Windowsburk just nu kopplat till den.
Men jag har tänkt att börja köra samba på den, då kommer det vara en Vistaburk med wlan-anslutning, om jag har förstått det rätt så används tcp offload primärt på höghastighets-interface?

Ursäkta min okunnighet om tcp offload, du får gärna berätta vilka problem som kan uppstå, kan ju vara intressant att veta även om det är off topic i detta fall
Citera
2011-04-21, 11:31
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doctor-0xEF
Att du har ett Gigabitkort behöver inte betyda att du kan köra den trafiken, ungefär som ett licensavtal från microsoft. Det är mycket som kan gå fel på ett nätverkskort och oftast är de fulla med kassa komponenter som kan få problem när det blir varmt. Inte mycket att göra och något som vi alla får leva med.

Dessvärre har du nog rätt.

Just nu pumpar jag mängder av data över med 100mbit fart, efter att jag har ställt ned kortet med ethtool och det fungerar felfritt.

Lite synd att hemma-pc-grejer i regel är skitkomponenter.
Har ju ingen lust i att investera dyra serverlösningar för hemmabruk, så jag får väl leva med dessa småproblem
Citera
2011-04-21, 20:36
Medlem
Zoms avatar
Minns jag rätt var det en bugg förut med just den drivrutinen (och om mitt minne är riktigt bra var det just det som var buggen, att kortet dog vid hög belastning). Testa en nyare kärna, har för mig att det fixades runt .35-.36 nånstans.
Citera
2011-04-21, 22:46
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Minns jag rätt var det en bugg förut med just den drivrutinen (och om mitt minne är riktigt bra var det just det som var buggen, att kortet dog vid hög belastning). Testa en nyare kärna, har för mig att det fixades runt .35-.36 nånstans.

Ditt minne sviker dig eller så kanske vi inte pratar om samma problem?

Jag kör just nu 2.6.38
Citera
2011-04-21, 23:22
Medlem
Jag författade en tråd hos arch angående detta problem för ett tag sedan. Prova ifall de funkar för dig.
https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?id=101836
Citera
2011-04-22, 07:28
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Ditt minne sviker dig eller så kanske vi inte pratar om samma problem?

Jag kör just nu 2.6.38
Nä, antagligen var det isåfall ett annat problem, för det här var aktuellt för kanske 6-12 månader sen eller så. Synd, för annars vore det väldigt enkelt att fixa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in