Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-21, 01:33
Medlem
HerrVits avatar
Började nyligen med att leta mat i containrar tillhörande ICA och andra affärer. Jag upptäckte att det var störst chans att hitta en olåst container vid små ICA-affärer, typ lokala handlare och liknande. Jag hittade gott om bröd, frukt, chips och andra godsaker (och även vaniljsås!).

Mina frågor till er är;
1. Finns det några andra på flashback som gör det? Berätta om era tips!
2. Är detta fel?
3. Ni som också gör detta, vad har ni för status i samhället? (luffare, affärsmän, studenter)
4. Hur skulle ni reagera om er kompis gjorde detta?
5. Hur skulle ni reagera om ni upptäckte någon som gjorde detta framför er?

Personligen gör jag det för att spara pengar och för att spara miljön samt protestera mot det enorma mat-slöseriet vi idag har. OBS: Är ej vänster eller vänsterextremist. Röstade blått i senaste val.
2011-04-21, 01:59
Medlem
1. nej
2.Beror på hur du menar med fel tror det kan vara olagligt men vad vet ja. Annars är det väll inget fel i det möjligtvis lite äckligt.
3.-
4. Skulle nog undra varför denna berättade en sån sak för mig.
5.Antaglig tyckt synd om människan.
2011-04-21, 11:21
Medlem
Har sysslat med detta, men dock utan framgång. Har aldrig hittat något. Så några tips har jag väl inte.

För mig är det självklart att det inte är fel. Att plocka upp fullt ätbar mat som någon annan inte ville ha kan väl inte vara fel?

Ifall jag upptäckte någon annan som gjorde detta, skulle jag bil glad över att fler sysslar med detta. Har flera polare som sysslar med detta så det skulle inte vara något skumt ifall någon berättade detta.
2011-04-21, 23:14
Medlem
Akkadians avatar
Har gjort detta ett antal gånger utan större resultat. En och annan tomat har man hittat. Några polare hittade 2 kg godis en gång.

Jag tycker inte det är fel att dumpsterdiva, det är ett bra sätt att visa att man är emot matslöseriet i dagens samhälle, sen är det inte alltid fel att hitta lite gratis mat!
2011-04-22, 01:40
Medlem
Resolutios avatar
var brukar dem ställa sina container? bor i sthlm och har varit lusfattig och utsvulten i 6 månader

kan bara betala hyra o interneträkningen och min kost består av ravioli 7ggr / vecka. (Ibland nudlar också!)

väger 67kg på 180cm också så lite tips om gratis god mat skulle vara najs.
2011-04-22, 02:27
Medlem
Jag har faktiskt varit ute och letat lite containrar, men jag har kammat noll.
Undantaget är en container som står till hälften inne i affärens "lokaler" och den verkar ha någon livsfarlig press.

1. Finns det några andra på flashback som gör det? Berätta om era tips! - Ja givetvis finns det andra.
2. Är detta fel? Nej, anser jag.
3. Ni som också gör detta, vad har ni för status i samhället? (luffare, affärsmän, studenter) Kontorsarbete, har det bra ställt.
4. Hur skulle ni reagera om er kompis gjorde detta? Positivt, föreslå en "aktion" tillsammans.
5. Hur skulle ni reagera om ni upptäckte någon som gjorde detta framför er? Heja på eller ingenting alls.
2011-04-22, 06:47
Medlem
morkfromorks avatar
Jag tycker att konserver eller annat i tillsluten påse/förpackning, även om datumet gått ut = OK

Men jag skulle nog inte ta hem bröd eller grönsaker från en container, lite uteliggarfelling över det.
2011-04-22, 21:56
Medlem
Ihsuss avatar
Har en kompis som drog med mig på det en gång, vi träffade ju jackpot! Containern var full av Punch Rullar (dammsugare) vi plockade på oss så många packet vi kunde och drog hem
2011-04-22, 23:03
Medlem
Flickidols avatar
Han jag jobbar med kommer i princip varje dag med sitt containerbröd o frukt! Smakat, men är lite torrt för mig personligen. Men konserver, godis, chips, dryck, torrvaror skulle ja inte banga på! Åt en gulaschkonserv han hittat nyligen, heeeelt ok!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in