2011-04-20, 17:08
Medlem
Embas avatar
Flickvännens katt har bara bajsat och kissat en gång sen i Söndags 24/4..

Den äter vanligt torrfoder och har inte haft några problem förut.

Han är extremt social annars men nu håller han sig för sig själv, så vad har kattdjuret för fel?

Tack på förhand
Citera
2011-04-20, 17:18
Medlem
Magnetisms avatar
Är det en hankatt? Dom kan få fel på urinvägarna av att bara äta torrfoder, även honor men har för mig att det var värst med hankatter. Jag skulle kontaktat djursjukhus så snabbt som möjligt!
I värsta fall kan katten dö om du väntar allt för länge..
Citera
2011-04-20, 17:19
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Varför har ni inte varit hos vet redan? Kan du själv tänka dig hur farligt det är om man inte kan kissa och hur smärtsamt det är.
Förmodligen behöver blåsan tömmas omedelbart.
Citera
2011-04-20, 17:24
Medlem
Embas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetism
Är det en hankatt? Dom kan få fel på urinvägarna av att bara äta torrfoder, även honor men har för mig att det var värst med hankatter. Jag skulle kontaktat djursjukhus så snabbt som möjligt!
I värsta fall kan katten dö om du väntar allt för länge..

Kastrerad hankatt är det! Okej, hon ska åka in med han i morgon!

Citat:
Ursprungligen postat av .ZoeJane.
Varför har ni inte varit hos vet redan? Kan du själv tänka dig hur farligt det är om man inte kan kissa och hur smärtsamt det är.
Förmodligen behöver blåsan tömmas omedelbart.

Han har inte visat några symptom på smärta och äter och dricker fast i mindre mängder, tror inte att han dör än på ett tag! Närå.. I morgon far vi in!
Citera
2011-04-20, 17:25
Medlem
Flashen1961s avatar
Troligen njursten som kan tas bort relativt enkelt av veterinären. Men väntar ni för länge så dör katten så iväg omedelbart med katten!
Citera
2011-04-20, 17:36
Medlem
.ZoeJane.s avatar
Katter är väldigt bra på att dölja när de inte mår bra så det är upp till ägaren när man noterar att något inte stämmer.

http://www.veterinaren.nu/fragelada/...ssar-inte/3221

Är det en utekatt annars?
Citera
2011-04-20, 17:48
Medlem
OM det nu verkligen är så att katten inte kissat så ÅK NU! Om den fyller urinblåsan och det inte kommer ut så svämmar den över och katten blir förgiftas, då blir den snabbt dålig, kräks blir trött och dör (kan ta ett två dygn), detta är oerhört PLÅGSAMT.

Kan inte katten kissa så ÄR det bråttom!!!!!!

Ok 24e har ju inte varit så när den dagen kommer så kan ni ju åka direkt då ist..
Senast redigerad av Sana 2011-04-20 kl. 17:52.
Citera
2011-04-22, 19:17
Medlem
Snurrens avatar
Hur har det gått? Urinstopp är allvarligt och bör kollas upp direkt.
Citera
2011-04-23, 13:24
Medlem
SNUSKROLFs avatar
Ni borde verkligen ta den till veterinären! Tänk dig hur du skulle må av att inte pissa på flera dagar
Citera
2011-04-23, 13:58
Medlem
Snurrens avatar
Jag släpade till och med mig en nyförlöst katt till veterinären, med ungar och allt, när hon inte kunde kissa. Jag kan med ett fniss förklara ur jag tror att det gick till: När en hona föder ungar och ger dem di, får hon samtidigt tillbaka en del av vätskan genom att slicka upp ungarnas kiss och bajs. Denna gång hade kattmamman dock hängiven hjälp av sin dotter med den saken, så hon blev helt enkelt uttorkad. Det är möjligt att hon fick urinvägsinfektion av att vara uttorkad och nyförlöst så för säkerhets skull fick hon antibiotika. Därför är jag jättenoga med att min katt som har ungar nu, dricker ordentligt. Jag kom på att med ett par "torrisar" (torrfoderbitar) i vattnet så blev det oemotståndligt Jag ställer in skålen i bolådan så att det blir av för henne att dricka.

Men åter till TS katt. Om en hankatt får urinsten (honor kan få det, men det är ovanligt)så täpper det till urinröret helt eller delvis, och katten får mycket ont och blåsan riskerar att spricka. Det är ganska bråttom till veterinären då. Katter kan faktiskt dö av detta, och fort kan det gå. Nu väntar vi på uppdatering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in