2011-04-23, 19:03
Medlem
Raudsepps avatar
Själv tänkte köpa antingen Östgöta Sädes Brännvin, Skåne Akvavit eller Nyköpings Brännvin, kanske en Aalborg Jubilæums Akvavit. Har föga erfarenhet av dessa, tips någon?
2011-04-23, 21:52
Medlem
Deksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Tja, dricker inte så mycket nubbe och vet därför inte heller så mycket.

Men nu, när jag ska fira valborg i Uppsala, tänkte jag ta tillfället i akt och sitta i gräset med sprit av något slag och senapssill.

Något förslag?

Hittills har jag inte druckit något som är godare än OP. Det är ju också det som är sinnebilden för svensk snaps, som det anstår varje alkoholdrickande svensk att ha prövat åtminstone någon gång. Jag vet att det anses manligt att svepa, men pröva att dricka åtminstone en skvätt långsamt, så märker du hur kryddningen kommer fram. Men t.ex. Hallands Fläder är ju något lättare att ta till sig om man är ovan.

Det verkligt genuina (och roliga!) är ju dock att, som Maledictus säger, krydda själv. Själv har jag valt en försiktig kryddning med lingon och lite svartpeppar, men man kan ta mer eller mindre vad som helst. Det rekommenderas att man tar ett svagare brännvin, t.ex. Reimersholms 32%, som tar upp smakerna bättre, och sen spär ut med lika mängd 40-procentigt så att slutstyrkan hamnar på ca. 36 procent. Nu är det försent att börja om man ska hinna till Valborg (många recept rekommenderar en lagring på 5-6 veckor), men midsommar är fortfarande inom räckhåll.

Ses i Ekonomikumparken!
2011-04-24, 00:49
Medlem
BierFurAlles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dekster
Hittills har jag inte druckit något som är godare än OP. Det är ju också det som är sinnebilden för svensk snaps, som det anstår varje alkoholdrickande svensk att ha prövat åtminstone någon gång. Jag vet att det anses manligt att svepa, men pröva att dricka åtminstone en skvätt långsamt, så märker du hur kryddningen kommer fram. Men t.ex. Hallands Fläder är ju något lättare att ta till sig om man är ovan.

Det verkligt genuina (och roliga!) är ju dock att, som Maledictus säger, krydda själv. Själv har jag valt en försiktig kryddning med lingon och lite svartpeppar, men man kan ta mer eller mindre vad som helst. Det rekommenderas att man tar ett svagare brännvin, t.ex. Reimersholms 32%, som tar upp smakerna bättre, och sen spär ut med lika mängd 40-procentigt så att slutstyrkan hamnar på ca. 36 procent. Nu är det försent att börja om man ska hinna till Valborg (många recept rekommenderar en lagring på 5-6 veckor), men midsommar är fortfarande inom räckhåll.

Ses i Ekonomikumparken!

Matnyttigt, tackar! Att krydda själv ska jag definitivt prova på. Till valborg låter själva "sinnebilden för svensk snaps" helt ok att köra med.
2011-04-24, 14:48
Medlem
Bengt-Gerhards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
bäska droppar väl? Är dock dålig på brännvin dock.
Piratens Besk kommer jag att tänka på

Men annars så känns väl inte valborg som någon snapsfestlighet.
2011-04-28, 23:00
Moderator
Gromguttens avatar
Här får du både tips om "nubbe" och tipset "søk innan du postar". Det är ju precis samma sprit året om.

https://www.flashback.org/sok/Akvavit?f=11

/Mod
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in