Citat:
Ursprungligen postat av BierFurAlle
Tja, dricker inte så mycket nubbe och vet därför inte heller så mycket.
Men nu, när jag ska fira valborg i Uppsala, tänkte jag ta tillfället i akt och sitta i gräset med sprit av något slag och senapssill.
Något förslag?
Hittills har jag inte druckit något som är godare än OP. Det är ju också det som är sinnebilden för svensk snaps, som det anstår varje alkoholdrickande svensk att ha prövat åtminstone någon gång. Jag vet att det anses manligt att svepa, men pröva att dricka åtminstone en skvätt långsamt, så märker du hur kryddningen kommer fram. Men t.ex. Hallands Fläder är ju något lättare att ta till sig om man är ovan.
Det verkligt genuina (och roliga!) är ju dock att, som
Maledictus säger, krydda själv. Själv har jag valt en försiktig kryddning med lingon och lite svartpeppar, men man kan ta mer eller mindre vad som helst. Det rekommenderas att man tar ett svagare brännvin, t.ex. Reimersholms 32%, som tar upp smakerna bättre, och sen spär ut med lika mängd 40-procentigt så att slutstyrkan hamnar på ca. 36 procent. Nu är det försent att börja om man ska hinna till Valborg (många recept rekommenderar en lagring på 5-6 veckor), men midsommar är fortfarande inom räckhåll.
Ses i Ekonomikumparken!