2011-04-18, 14:15
Bannlyst
Har kört fast på ett tal och skulle behöva lite hjälp; Talet lyder

6. Grafen till derivatan visas i figuren nedan.
a) Hur många extrempunkter har ?
b) Ange x-koordinaterna för dessa extrempunkter.
c) Ange de intervall för vilka är växande respektive avtagande.
d) Gör en skiss av grafen för utgående från det du har kommit fram till i a) – c).

Grafen finner ni här; http://img833.imageshack.us/i/drivatansgraf.png/

Det jag fått ut såhär långt är att det finns två extrempunkter, x=-3 och x=0. Grafen är avtagande för intervallet -5<X>0 (ett öppet intervall) och avtagande för alla punkter utanför detta.

Fast här kör jag fast. Hur ska jag få ut y-värdet på punkterna? Det jag vet är att vid punkt -5 är lutningen 0, likaså vid punkt 0. Någon? Förklaring uppskattas då jag är ute efter att förstå och inte endast snorta hjälp.
Senast redigerad av Nakeri 2011-04-18 kl. 14:39.
Citera
2011-04-18, 14:23
Medlem
Aeriannes avatar
Det verkar som om något saknas i din beskrivning. Är grafen på bilden en graf av derivatan till funktionen?

Om inte så är fallet verkar den enda extrempunkten vara för x = -1.5.

Men låt oss anta att bilden är grafen av derivatan av funktionen. Då har du två extremvärden vid x=-3 och x=0. Det betyder att y'(x) kan skrivas som x(x+3) = x^2+3x.

Detta, i sin tur betyder att y(x) måste ha formen y = (x^3)/3 + (3x^2)/2 + en godtycklig konstant. Du kan i detta fall välja konstanten hur du vill, enklast är väl att välja den till noll. Välj några x-värden, sätt in och beräkna motsvarande y-värden.

[Grafen av] y(x) är strängt växande för alla x-värden < 3 och för alla x-värden > 0. För x-värden -3 < x < 0 är [grafen av] y(x) strängt avtagande.
Senast redigerad av Aerianne 2011-04-18 kl. 14:33.
Citera
2011-04-18, 14:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aerianne
Det verkar som om något saknas i din beskrivning. Är grafen på bilden en graf av derivatan till funktionen?

Om inte så är fallet verkar den enda extrempunkten vara för x = -1.5.

Men låt oss anta att bilden är grafen av derivatan av funktionen. Då har du två extremvärden vid x=-3 och x=0. Det betyder att y'(x) kan skrivas som x(x+3) = x^2+3x.

Detta, i sin tur betyder att y(x) måste ha formen y = (x^3)/3 + (3x^2)/2 + en godtycklig konstant. Du kan i detta fall välja konstanten hur du vill, enklast är väl att välja den till noll. Välj några x-värden, sätt in och beräkna motsvarande y-värden.

[Grafen av] y(x) är strängt växande för alla x-värden < 3 och för alla x-värden > 0. För x-värden -3 < x < 0 är [grafen av] y(x) strängt avtagande.

Ber om ursäkt, mitt ctrl+c missade f1(X). Så ja det är derivatan. och tackar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in