2011-04-15, 15:17
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snaggaren
"Ööh, va??" är nog det bästa svaret på ovanstående inlägg
Förstår du inte hur moraliskt ruttet det är att pressa en brottsling på pengar och ge den chansen att komma undan? Att ta chansen att tjäna sig en hacka och låta förövaren gå fri? Det är ju så genomgående korrupt och äckligt att det egentligen saknar lämpligt motstycke.

Det finns inte ett uns av ära i det förfarandet. Det är ren och skär maffiaverksamhet, sånt som tattare och zigenare ägnar sig åt.
Citera
2011-04-15, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freedom Fighter
Förstår du inte hur moraliskt ruttet det är att pressa en brottsling på pengar och ge den chansen att komma undan? Att ta chansen att tjäna sig en hacka och låta förövaren gå fri? Det är ju så genomgående korrupt och äckligt att det egentligen saknar lämpligt motstycke.

Det finns inte ett uns av ära i det förfarandet. Det är ren och skär maffiaverksamhet, sånt som tattare och zigenare ägnar sig åt.

Jag tycker att vi vet för lite i detta läge för att dra för många slutsatser. Men du kanske vet mer än oss andra? Är du delaktig i förundersökningen?
Citera
2011-04-15, 15:42
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Jag tycker att vi vet för lite i detta läge för att dra för många slutsatser. Men du kanske vet mer än oss andra? Är du delaktig i förundersökningen?
Jag vet lika mycket/litet som någon annan som läst tråden och länkarna och drar mina slutsatser därav. Dyker det upp nya uppgifter som pekar åt ett annat håll är jag beredd att revidera min syn därefter.
Citera
2011-04-15, 15:45
Medlem
Citat:
Jag vet lika mycket/litet som någon annan som läst tråden och länkarna och drar mina slutsatser därav. Dyker det upp nya uppgifter som pekar åt ett annat håll är jag beredd att revidera min syn därefter.

Som flitig FB-användare borde du väl veta att källkritik är viktigt?
Citera
2011-04-15, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
Skälet är att han är en misstänkt pedofil.
Varför så bråttom med att hänga ut honom? Åklagaren förnekade ju att pedofili skulle vara grunden för utpressningen, och om det blir åtal så kommer det att framgå av fup:en om utpressningen gällde pedofili eller ej.

Citat:
Ursprungligen postat av Chefen1
Tänk om det är så att han blivit tagen i en barnporrhärva och i samband med det berättade för polisen om utpressningen när det endå var kört för han.

Tänk om utpressningen gällde något helt annat, då är det illa att du pekat ut honom som misstänkt pedofil här.
Citera
2011-04-15, 15:53
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Som flitig FB-användare borde du väl veta att källkritik är viktigt?
Visst vet jag det, men mina åsikter angående folk som pressar brottslingar på pengar så de kan gå fria står likafullt fast som berget. Har du några synpunkter på detta istället för att bjäbba om att allt inte är utrett ännu?
Citera
2011-04-15, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobe
Varför så bråttom med att hänga ut honom? Åklagaren förnekade ju att pedofili skulle vara grunden för utpressningen, och om det blir åtal så kommer det att framgå av fup:en om utpressningen gällde pedofili eller ej.

Tänk om utpressningen gällde något helt annat, då är det illa att du pekat ut honom som misstänkt pedofil här.

Han är redan utpekad som pedofil i pressen så skadan är redan skedd.

Citat:
Visst vet jag det, men mina åsikter angående folk som pressar brottslingar på pengar så de kan gå fria står likafullt fast som berget. Har du några synpunkter på detta istället för att bjäbba om att allt inte är utrett ännu?

Jag "bjäbbar" inte. Min åsikt är att om man bedriver någon sorts verksamhet som får en pedofil att vara rädd, stressad, obekväm och under enorm press så är det bra. Pedofiler förtjänar att lida men helst skall de ju avrättas också. Men, återigen, i detta fall vet vi inte ens om BO är en pedofil. Vi vet överhuvudtaget inte särskilt mycket.
Senast redigerad av Snaggaren 2011-04-15 kl. 15:58.
Citera
2011-04-15, 16:08
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Han är redan utpekad som pedofil i pressen så skadan är redan skedd.

Jag "bjäbbar" inte. Min åsikt är att om man bedriver någon sorts verksamhet som får en pedofil att vara rädd, stressad, obekväm och under enorm press så är det bra. Pedofiler förtjänar att lida men helst skall de ju avrättas också. Men, återigen, i detta fall vet vi inte ens om BO är en pedofil. Vi vet överhuvudtaget inte särskilt mycket.
Då finns det bättre sätt att agera på än att pressa dem på pengar, nämligen att anmäla dem så att det finns en chans att dessa kan lagföras. Det jag stör mig på är att det finns folk som tycker att det här är nåt slags rättskaffens och ärofyllt agerande, när de i själva verket beter sig som tattare - att göra sig själv "rik" genom att låta en misstänkt brottsling passera under radarn.
Citera
2011-04-15, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sx-pojken
vart vill du komma?? privatpersoner får inte brottsprovocera heller...

mvh.T

Vad har du fått det ifrån?

Privatpersoner får göra det som inte är olagligt. Det är inte olagligt att låtsas vara en fjortis på något sexforum. Vad gäller polisen så har de inte självklart rätt att göra saker bara för att de är lagliga för vem som helst, polisens agerande är myndighetsutövning och det finns regler för myndighetsutövning:

Citat:
Ursprungligen postat av Philip Aspholm
För offentlig verksamhet gäller också principen att det offentliga inte får utöva myndighetsutövning mot enskilda utan stöd i lag. Denna princip skulle [...] kunna tyda på att brottsprovokation alltid skulle vara förbjudet, för ett provocera någon till brott måste ju rimligtvis vara en form av myndighetsutövning.
http://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/8488/1/Brottsprovokation.pdf
Citera
2011-04-15, 16:13
Medlem
Aposterioris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobe

Upprepning.
Citera
2011-04-15, 16:16
Medlem
Citat:
Då finns det bättre sätt att agera på än att pressa dem på pengar, nämligen att anmäla dem så att det finns en chans att dessa kan lagföras. Det jag stör mig på är att det finns folk som tycker att det här är nåt slags rättskaffens och ärofyllt agerande, när de i själva verket beter sig som tattare - att göra sig själv "rik" genom att låta en misstänkt brottsling passera under radarn.

Om han nu är pedofil så tror jag knappast att han var särskilt pigg på att ge sig på barn under den tid han utsattes för något som åklagaren hävdar var grov utpressning. Men detta är bara spekulation och skulle det visa sig att BO inte är en pedofil så gör det ju saken värre. Men jag vet inte mer än dig om det. Dock borde väl även du se det som åtminstone en aning bättre att en pedofil utsätts för grov utpressning än ingenting alls? Jag ser hellre ett samhälle där alla pedofiler pressas på pengar och lever under ständig rädsla än ett samhälle där pedofiler lever som "fria" män så att säga.
Citera
2011-04-15, 16:24
Medlem
Freedom Fighters avatar
Citat:
Om han nu är pedofil så tror jag knappast att han var särskilt pigg på att ge sig på barn under den tid han utsattes för något som åklagaren hävdar var grov utpressning. Men detta är bara spekulation och skulle det visa sig att BO inte är en pedofil så gör det ju saken värre. Men jag vet inte mer än dig om det. Dock borde väl även du se det som åtminstone en aning bättre att en pedofil utsätts för grov utpressning än ingenting alls? Jag ser hellre ett samhälle där alla pedofiler pressas på pengar och lever under ständig rädsla än ett samhälle där pedofiler lever som "fria" män så att säga.
Det här går att åstadkomma utan att ens närma sig utpressning, men det jag har fetat skriver jag under på. Detta skall dock följas av en anmälan, såtillvida man har ordentligt på fötterna dvs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in