Igår, 06:43
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intig
"påkörd"
"flög 2 meter"
"flög 5 meter"
"flög 10 meter"
"flög 15 meter"
Jag är en riktig bitch varje gång jag har PMS och någon av de senaste gångerna frågade jag både en kompis som är fysiker plus AI om rimligheten i detta. (Och antalet meter diffar ju ofta i de olika versionerna, som du påpekar…) Dock var jag inte tillräckligt med bitch för att skriva in resultatet här men både min kompis och AI ställde sig högst tvivlande till att det meterantal Elsa flög skulle kunna matcha farten (min fysikerkompis) respektive skadorna (AI).
Men just att meterantalet ändrar sig tyder väl på att hon inte riktigt kommer ihåg eller tar svävande utsagor för exakta ”det kändes som du flög 15 meter!” ”Jag flög 15 meter, check.”
Men jag vet förstås inte heller. Finns ju verkligen änglavakt och folk som överlevt svåra olyckor med småskråmor. Men känns inte helt tillförlitligt att skriva olika angivelser så skulle nog försöka verifiera med mina föräldrar (dvs hennes då…) vad som egentligen stämmer och om någon faktiskt vet hur långt hon flög…

Edit: oavsett vilket en riktig hemsk olycka, och ifrågasätter inte att hon flög genom luften, ej heller att det lika gärna kunnat sluta i tragedi.

Edit igen: och anledningen till att jag tycker att det spelar roll är för att antalet meter ju säger en hel del om hastigheten (även om saker som vikt på personen och vinkel också spelar roll). Viss skillnad att bli påkörd i 40 km/h och 110 km/h…
Senast redigerad av cleolina Igår kl. 07:07.
Citera
Igår, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaelviraa
Oj, GIF:en i dagens inlägg skulle kunna varit en jättefin bild på henne och hennes pappa men här pågår något jäkligt märkligt minspel. Undrar vad han själv tycker om den bilden.

Det ser bara ut som att hon får en stroke när
hon håller på sådär.
Citera
Igår, 08:39
Medlem
I dagens blogginlägg skriver hon såhär:

"Jag har någon idé om att bli trädgårdsmästare nu när vi har en så fin trädgård med massa potential så i juni är tanken att jag ska rita upp hela trädgården och börja göra en kort- och långsiktig plan för den. Jag måste nog läsa lite mer om hur man gör, men har man hela livet på sig och ingen brådska borde man ju lära sig något. Jag hoppas att trädgård är mer förlåtande än tex byggnadsvård som har en rätt hård ton, men spontant känns det så. Vad har ni för erfarenhet?"

Är det någon som förstår vad menar hon med mer förlåtande än tex byggnadsvård som har en rätt hård ton? Har hon fått kritik i samband med renovering? Det känns som att hon inte skriver ut hela sanningen här.
Citera
Igår, 08:50
Medlem
cleolinas avatar
Citat:

"Jag har någon idé om att bli trädgårdsmästare nu när vi har en så fin trädgård med massa potential så i juni är tanken att jag ska rita upp hela trädgården och börja göra en kort- och långsiktig plan för den. Jag måste nog läsa lite mer om hur man gör, men har man hela livet på sig och ingen brådska borde man ju lära sig något. Jag hoppas att trädgård är mer förlåtande än tex byggnadsvård som har en rätt hård ton, men spontant känns det så. Vad har ni för erfarenhet?"

Är det någon som förstår vad menar hon med mer förlåtande än tex byggnadsvård som har en rätt hård ton? Har hon fått kritik i samband med renovering? Det känns som att hon inte skriver ut hela sanningen här.
Jag vet inte vad hon menar men skulle tro att hon syftar på att många inom byggnadsvård är noga med att det ska vara exakt enligt rätt tid och originalutförande och finnas gammalt kvar ska det användas ist för nytt. Elsa fick någon kommentar i veckan om att de lät nytillverka dörrar av en lokal snickare ist för att köpa begagnade gamla på blocket.
Sofia har också fått kritik för att hon inte inrett sin gamla lägenhet i äldre stil. Ett intressant inlägg och kommentarer, finns här:
https://sofiawood.elle.se/hemma-hos-oss/ar-bostadens-sjal-viktig-for-mig-en-fraga-om-inredning/
Citera
Igår, 09:47
Medlem
Citat:

Haha, jag reagerade också på det där! Jag tror hon nämnt i podden tidigare att det är hård ton i byggnadsvårdsgrupper på t ex Facebook. Det är så roligt att hon nu plötsligt ska bli en trädgårdsmästare. Så pratar bara en naiv person utan någon som helst insikt i vilket slit det är att ha trädgård! Har väldigt svårt att se Elsa anlägga rabatter, dra upp frön på fönsterbrädan i stan för att hyra släp och ta med sig omplanterade plantor till Gotland. Sköta kompost och använda som kretslopp i trädgården. Nej. Elsa vill gå runt med en liten sax och knipsa blommor till vilda buketter. Resten av arbetet kommer lejas bort så allt är fix och färdigt gör henne att gå ut och drömma när hon kommer dit. Eller så kommer informationen: Vi bestämde oss för att låta trädgården vara lite vild och orörd. Precis som den alltid varit. Det är ju ändå mer romantiskt och filmiskt än en prydlig trädgård.
Citera
Igår, 11:30
Medlem
Citat:

Hon tycker nog det verkar som om trädgårdsjobb är nåt enkelt hon kan göra till skillnad från byggnadsvård? Hon verkar dock rätt naiv om hon tror det är en enkel sak att skapa en trädgård,typ gräva lite i jorden och peta ner frön..Att rita upp,planera och rent praktiskt skapa en riktigt bra trädgård kräver kunskap,och vill hon lära sig på riktigt bör hon ta hjälp av en äkta trädgrårdsmästare.
Citera
Igår, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina
Haha, jag reagerade också på det där! Jag tror hon nämnt i podden tidigare att det är hård ton i byggnadsvårdsgrupper på t ex Facebook. Det är så roligt att hon nu plötsligt ska bli en trädgårdsmästare. Så pratar bara en naiv person utan någon som helst insikt i vilket slit det är att ha trädgård! Har väldigt svårt att se Elsa anlägga rabatter, dra upp frön på fönsterbrädan i stan för att hyra släp och ta med sig omplanterade plantor till Gotland. Sköta kompost och använda som kretslopp i trädgården. Nej. Elsa vill gå runt med en liten sax och knipsa blommor till vilda buketter. Resten av arbetet kommer lejas bort så allt är fix och färdigt gör henne att gå ut och drömma när hon kommer dit. Eller så kommer informationen: Vi bestämde oss för att låta trädgården vara lite vild och orörd. Precis som den alltid varit. Det är ju ändå mer romantiskt och filmiskt än en prydlig trädgård.
Exakt.Min farsa var trädgårdsmästare till yrket.Det är ett riktigt jävla slitjobb,och för att anlägga en trädgård krävs det verkligen kunskap om vad man gör,och att man rent fysiskt orkar med det.Men känns mest troligt att hon köper väl ett drös svindyra trädgårdsjobbarkläder att posera i,planterar en pelargon och lajvar trädgårdsmästare tills hon tröttnar och lejer proffs ist.
Citera
Igår, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harlekina

Elsa verkar ju ha svårt överlag med tålamodet och sånt som kräver ansträngning över tid och vill gärna ta genvägar. Hon lever lite som ett barn som låtsas att hon jobbar med olika saker. Körkortet fungerade nog bättre då hon kunde se det lite som ett kort intensivt projekt med flera tillfällen i veckan.
Citera
Igår, 13:01
Medlem
"3 maj 2023 — Roten var igenkalkad eftersom jag blev påkörd på Valhallavägen av en taxi när jag var 10 år och den har svävat mellan liv och död sen dess."

29 mars 2019 — Vill få mvg i allt jämt, men kan liksom inte det med dåliga tänder sen jag blev påkörd, -7,5 i synfel och uppenbarligen en dödlig sjukdom i.

17 apr. 2017 — När jag var 10 år blev jag påkörd av en taxi på Valhallavägen (helt mitt fel, sprang rakt ut i gatan bara) och efter det höll tänderna på att ...

17 feb. 2016 — ☞ När jag skulle gå över Valhallavägen till ridskolan blev jag påkörd av en taxi och flög 20 meter. ☞ Jag piercade min egen navel inne på ...

26 aug. 2016 — Elsa Billgrens blogg · Om graviditeten ... Jag har blivit påkörd av en taxi på Valhallavägen en gång, och det kändes ungefär samma

12 sep. 2024 — Det var på väg till ridskolan som låg bara över gatan som jag blev påkörd av en taxi och flög 20 meter när jag var nyss inflyttad i stan.

10 maj 2018 — Det första jag gjorde var att bli påkörd på Valhallavägen och sen kände jag mig välkomnad i huvudstaden. Vi bodde i en väldigt flott lägenhet på ...

15 dec. 2025 — Jag tror att ni som läst boggen länge vet att jag blev påkörd när jag var 10 år, på Valhallavägen av en taxi, och det påverkade mig mycket.

Det är alltså ungefär en gång om året hon påminner om att hon blev påkörd när hon var 10 år. Ingen får glömma.
Citera
Igår, 16:54
Medlem
Citat:

Hahaha hon är så sjukt dum i huvudet ju, byggnadsvård är för det första både kul och rätt okomplicerat, men såklart kan det gå helt åt helvete om man gör fel och gör något man inte har kunskap om. Samma med trädgård.

Sen måste jag säga att ”idé om att bli trädgårdsmästare” är så obildat och klantigt sagt då det faktiskt är ett yrke och inget man automatiskt blir för att man ritar skisser och planterar saker i sin egen trädgård. Dumheten vet inga gränser.
Citera
Igår, 17:01
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatever1234
Det är alltså ungefär en gång om året hon påminner om att hon blev påkörd när hon var 10 år. Ingen får glömma.
Fler, då hon nämnt det betydligt fler gånger än du tagit upp. Men det är väl inte konstigt i en blogg som handlar om hennes liv? Måste varit fruktansvärt hemskt och ett säkert ångestfyllt minne. Var ju inte en lätt liten sammanstötning utan en flygtur som slutade med medvetslöshet. (Har jag för mig?)
Citera
Igår, 19:24
Medlem
Det är så talande tycker jag att hon tror att hon SKA BLI en trädgårdsmästare bara för att hon ska fixa med sin trädgård på Gotland. Det är liksom som att man ska tapetsera hemma och säger att man SKA BLI tapetserare? Liksom, vad är denna jakten på identitet? Bara VAR, bara GÖR?

Det kommer ju sluta i att hon köper en bok om trädgård som hon kan posta bilder på. Posiga bilder a la ”sälj grej med tjej”.

Sen som någon annan skrev: nya trädgårdskläder ska köpas. Nya posiga bilder på jordiga händer med diamantringen på.

Sen leker hon bort allt jobb till andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in