2011-04-13, 21:11
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Gimp är definitivt ett alternativ till Photoshop sålänge man inte behöver stöd för 16-bitar färgkanaler, eller CMYK, i övrigt finns det mesta.

Dumheter. Gimp är knöligt och har inget som helst workflow jämfört med Photoshop. Däremot är det ju gratis och funkar.
Citera
2011-04-13, 21:32
Medlem
Nohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Dumheter. Gimp är knöligt och har inget som helst workflow jämfört med Photoshop. Däremot är det ju gratis och funkar.
Där workflow är hur likt photoshop det är?
Citera
2011-04-13, 21:41
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noh
Där workflow är hur likt photoshop det är?

Yoda?
Citera
2011-04-13, 21:51
Medlem
Tagelbergs avatar
Jag ska försöka vara tydligare. Jag använder Photoshop en timme eller två per dag. Jag tecknar med ritbräda, jag färglägger och jag redigerar bilder. Programmet är fullständigt lysande där alla kontroller är intuitiva (nåja,vissa irritationsmoment finns). Programmet är marknadsledande och det av mycket goda skäl.

Gimp är okej. Det går att använda men det är ju ingenting som kommer i närheten av Photoshop på något sätt. Ska man göra en enklare redigering så kanske det kan funka men det går inte att jämföra med Photoshop.
Citera
2011-04-13, 22:46
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Jag ska försöka vara tydligare. Jag använder Photoshop en timme eller två per dag. Jag tecknar med ritbräda, jag färglägger och jag redigerar bilder. Programmet är fullständigt lysande där alla kontroller är intuitiva (nåja,vissa irritationsmoment finns). Programmet är marknadsledande och det av mycket goda skäl.

Gimp är okej. Det går att använda men det är ju ingenting som kommer i närheten av Photoshop på något sätt. Ska man göra en enklare redigering så kanske det kan funka men det går inte att jämföra med Photoshop.

Du får tänka på att det är en rätt stor skillnad på att använda Gimp under linux och under Windows.
T ex så använder inte Gimp något "huvudfönster" (MDI) som Photoshop gör, så under Windows ligger alla fönster "lösa" vilket dom inte gör under Linux, det problemet kommer att åtgärdas i Gimp 2.8

Det allra mesta du kan göra i Photoshop går att göra i Gimp också, med ett fåtal undantag.
En annan trevlig grej, är ju att 99% av alla plugins till Gimp är gratis i motsats till Photoshop där dom allra flesta är ganska dyra.

Med det sagt så håller jag med om att Photoshop är bättre än Gimp, men att säga att Gimp endast duger till enklare redigering är en klar underdrift.
Citera
2011-04-14, 06:58
Medlem
Tagelbergs avatar
Man behöver ju bara säga ritbräda så är saken avgjord. Hur kan man redigera bilder utan ritbräda?

Jag skulle tro att TS skulle vara betydligt mer nöjd med Mac än med Linux.
Citera
2011-04-14, 07:07
Medlem
Citat:
Man behöver ju bara säga ritbräda så är saken avgjord. Hur kan man redigera bilder utan ritbräda?

De flesta Wacom fungerar fint i Linux.
Citera
2011-04-14, 07:10
Medlem
Tagelbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGroen
De flesta Wacom fungerar fint i Linux.

Säkert? Jag gav upp sist men det var ju ett tag sedan.
Citera
2011-04-14, 07:36
Medlem
Citat:
Säkert? Jag gav upp sist men det var ju ett tag sedan.

Verkar så iaf, jag har testat ett par stycken som har fungerat iaf.

Men ja givetvis inser jag också att stödet inte är lika bra som till Win/Mac.
Senast redigerad av HerrGroen 2011-04-14 kl. 07:39.
Citera
2011-04-14, 18:37
Medlem
_ZoutHs avatar
GIMP är kanon för mig, använder det både på linuxsystem och i windows. Men sedan är jag ju av den sorten att jag mest beskär bilder, kanske klistrar ihop någon logotyp för något projekt på sin höjd. Bildredigering tycker jag är fasligt tråkigt nämligen och får smärre panik och hyperventilerar när jag ser alla, för mig, oerhört överflödiga verktyg i photoshop.
Citera
2011-04-14, 18:54
Medlem
X_surfers avatar
Citat:

Har aldrig använt ritbräda själv, men enligt Gimps FAQ ska det fungera.

http://www.gimp.org/docs/userfaq.html#Tablet
Citera
2011-04-16, 12:10
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penisen
Vill bara att skiten skall funka. Är hyfsat teknisk och kan lära mig ny programvara, men helt ointressarad av att hålla på och instalera om, ta bort spy ware, leta dll. filer, ovs, ovs.
behöver använda alla vanliga program, photoshop, office, premiere, etc
Du skiver ungefär: är Volvo något för mig? Är helt ointresrea av tekniken men vill använda alla vanliga Ford reglage. Om du vill använda alla windowsprogram skall du naturligtvis använda Windows.
Om du vill slippa alla problem du nämner så är Linux (Ubuntu) något för dig. Om du sen känner att du inte orkar lära dig Gimp så installerar du Virtualbox och kör Windows virtuellt när du måste använda Photoshop. Jag nämner Gimp då det är det enda programmet jag känner till som verkligen har en hög inlärningströskel, alla andra program kan du likaväl använda de som finns att installera från synaptic.
Dagens Ubuntu är för alla, utom för rena windowsspelare, anledningen till att de flesta inte upptäckt detta är att skjortpellarna på El-giganten inte erbjuder det färdiginstallerat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in