Citat:
Ursprungligen postat av Tagelberg
Jag ska försöka vara tydligare. Jag använder Photoshop en timme eller två per dag. Jag tecknar med ritbräda, jag färglägger och jag redigerar bilder. Programmet är fullständigt lysande där alla kontroller är intuitiva (nåja,vissa irritationsmoment finns). Programmet är marknadsledande och det av mycket goda skäl.
Gimp är okej. Det går att använda men det är ju ingenting som kommer i närheten av Photoshop på något sätt. Ska man göra en enklare redigering så kanske det kan funka men det går inte att jämföra med Photoshop.
Du får tänka på att det är en rätt stor skillnad på att använda Gimp under linux och under Windows.
T ex så använder inte Gimp något "huvudfönster" (MDI) som Photoshop gör, så under Windows ligger alla fönster "lösa" vilket dom inte gör under Linux, det problemet kommer att åtgärdas i Gimp 2.8
Det allra mesta du kan göra i Photoshop går att göra i Gimp också, med ett fåtal undantag.
En annan trevlig grej, är ju att 99% av alla plugins till Gimp är gratis i motsats till Photoshop där dom allra flesta är ganska dyra.
Med det sagt så håller jag med om att Photoshop är bättre än Gimp, men att säga att Gimp endast duger till enklare redigering är en klar underdrift.