Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Ett hästjobb att gå igenom alla dessa, men så här kan man nog tänka: Alla de "Gamla" Picasso, Matisse, mfl har alla gått på konstskola med de har föga att göra med samtidskonsten. Hela Düsseldorf-gänget under Joseph Beuys-epoken (många av dem på denna lista) kan inte sägas ha gått på kostskola möjligtvis förstört en konstskola

. De allra flesta från USA har inte gått på konstskola de har oftare läst de vi kallar konsthistoria. Det finns ingen motsvarighet till de europeiska konsthögskolorna i USA. Om man accepterar detta så tror jag inte att det är så många kvar på listan.
Jag har flera amerkanska konstnärer som bekanta. En del lärde jag känna när de gick på konstskola. Jag hälsade iofs aldrig på dem i skolan, men så mycket såg jag att de höll på med olika projekt som var väldigt liknande det som vi höll på med på våra konstskolor i Sverige.
Jag har även varit på ett studiebesök på en konstskola på Manhattan och man fick intrycket att de höll på med exakt det vi gjorde på andra sidan Atlanten.
Jag vet dessutom att aktiva konstnärer extraknäcker som gästlärare på konstskolor.
Men jag vet inte precis hur de lägger upp det med antal år eller vad de kallar sina examina etc.
Jag orkar inte heller gå igenom listan, men jag är inte helt säker på att jag tror dig. Fast det är helt klart att det finns autodidakta konstnärer i toppskiktet av våra samtidskonstnärer, jag tror bara inte att de är i majoritet.