2011-04-14, 01:44
Medlem
Det tar femton år att bli konstnär. Fem år på skola, sedan tio utanför för att glömma bort vad du har lärt dej.

Eller så kör du bara direkt.

PEACE
Citera
2011-04-14, 07:54
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Ett hästjobb att gå igenom alla dessa, men så här kan man nog tänka: Alla de "Gamla" Picasso, Matisse, mfl har alla gått på konstskola med de har föga att göra med samtidskonsten. Hela Düsseldorf-gänget under Joseph Beuys-epoken (många av dem på denna lista) kan inte sägas ha gått på kostskola möjligtvis förstört en konstskola . De allra flesta från USA har inte gått på konstskola de har oftare läst de vi kallar konsthistoria. Det finns ingen motsvarighet till de europeiska konsthögskolorna i USA. Om man accepterar detta så tror jag inte att det är så många kvar på listan.

Jag har flera amerkanska konstnärer som bekanta. En del lärde jag känna när de gick på konstskola. Jag hälsade iofs aldrig på dem i skolan, men så mycket såg jag att de höll på med olika projekt som var väldigt liknande det som vi höll på med på våra konstskolor i Sverige.

Jag har även varit på ett studiebesök på en konstskola på Manhattan och man fick intrycket att de höll på med exakt det vi gjorde på andra sidan Atlanten.

Jag vet dessutom att aktiva konstnärer extraknäcker som gästlärare på konstskolor.

Men jag vet inte precis hur de lägger upp det med antal år eller vad de kallar sina examina etc.

Jag orkar inte heller gå igenom listan, men jag är inte helt säker på att jag tror dig. Fast det är helt klart att det finns autodidakta konstnärer i toppskiktet av våra samtidskonstnärer, jag tror bara inte att de är i majoritet.
Citera
2011-04-14, 22:06
Medlem
Ankrrs avatar
Det var inte många i det amerikanska expressionistgänget på 50 eller om det var 60 talet som gick någon form av konstskola. Men deras konst kräver knappast någon utbildning för att klara av.
Francis Bacon är en samtida konstnär som ska vara självlärd
tror van gogh också var det
Citera
2011-04-14, 23:33
Medlem
Hela den här diskussionen är så löjlig då det inte framgå vad är definitionen av konstnär? T.e.x gatukonstnärer som teckna av folk på stan tror jag inte har gått på högskola men jag kan ha fel?
Citera
2011-04-15, 06:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Hela den här diskussionen är så löjlig då det inte framgå vad är definitionen av konstnär? T.e.x gatukonstnärer som teckna av folk på stan tror jag inte har gått på högskola men jag kan ha fel?

Ts gör ju ett försök att definiera när han skriver 'på elitnivå'. Med all rimliga tolkningar av det ordet tas ju gatukonstnärerna bort.
Citera
2011-04-15, 15:00
Medlem
Att vara konstnär är ungefär som att vara kriminell utan sportbil. För att vilja det måste du i princip inte ha något annat val. Du måste brinna för det.

Om du sedan går en konstskola eller inte är egentligen skit samma.

PEACE

WAR IS OVER
Citera
2011-04-15, 17:33
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHope
Vill du utvecklas? Teckna varje dag, det är nästan så enkelt.

http://www.conceptart.org/

På denna sida hittar du diverse forumsdelar där du kan få hjälp med att bli bättre, finns en uppsjö med trådar om alla typer av tekniker du kan kolla in.

Jag säger att du inte behöver gå någon konstskola för att bli bättre, sen igen så existerar det inga renodlade skolor i Sverige (utom typ EN) som inriktar sig på att bli bättre på att måla och teckna, det mest bara massa jävla modernism och skit.
Atelier skolor är dom som man ska gå om man vill bli bättre på det klassiska
http://www.atelierstockholm.se/

Om du är rik och har en miljon till övers så har du ett flertal skolor du dock kan kolla in, eller ja iaf 300 000. :P
Jag har en kompis som gick ett år på just den där skolan... Då han sedan började en "vanlig" konsthögskola blev han otroligt besviken, "de bara flummar ju och struntar i om man lär sig måla eller inte!"...

Bu för modernistmaffian!
Citera
2011-04-15, 18:14
Medlem
Sluvtrasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1
Jag har en kompis som gick ett år på just den där skolan... Då han sedan började en "vanlig" konsthögskola blev han otroligt besviken, "de bara flummar ju och struntar i om man lär sig måla eller inte!"...

Bu för modernistmaffian!

"Modernistmaffian" skpades av konsnärernas b-lag, de postmoderna. Vem fan tog postmodern konst på allvar? Modernisterna visade vägen. Postmodernisterna förstörde den.
Citera
2011-04-15, 18:58
Medlem
NoHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis1

Bu för modernistmaffian!

Han skulle stannat på den första skolan :P

Jag tycker att innan man ska börja flumma med saker och ting ska man fan kunna måla.
Jag känner flera person som verkligen säger "varför då?" när man förklarar som så tycker de att det är antagligen för jobbigt, tråkigt eller så förstår dom helt enkelt inte.
Citera
2011-04-15, 19:50
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoHope
Han skulle stannat på den första skolan :P

Jag tycker att innan man ska börja flumma med saker och ting ska man fan kunna måla.
Jag känner flera person som verkligen säger "varför då?" när man förklarar som så tycker de att det är antagligen för jobbigt, tråkigt eller så förstår dom helt enkelt inte.

Det är väl fritt fram att lära sig att måla superskickligt om man vill det. Men om man tror att det är vad som lärs ut på konsthögskolor, eller vad som efterfrågas har man missförstått hur det ligger till. Det kan man ju beklaga om man vill men så är det.
Citera
2011-04-15, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ryxktcufjhylki
Att vara konstnär är ungefär som att vara kriminell utan sportbil. För att vilja det måste du i princip inte ha något annat val. Du måste brinna för det.

Om du sedan går en konstskola eller inte är egentligen skit samma.

PEACE

WAR IS OVER
Ja, så är det. Och inte bara med konst.
Citera
2011-04-15, 20:19
Medlem
NoHopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är väl fritt fram att lära sig att måla superskickligt om man vill det. Men om man tror att det är vad som lärs ut på konsthögskolor, eller vad som efterfrågas har man missförstått hur det ligger till. Det kan man ju beklaga om man vill men så är det.

Visst är det fritt fram, men om jag ändå tänker att jobba med att måla superskickligt så skall jag väll ändå inte behöva gå i skola eller jobba och sen resten av min fritid sitta och måla eller teckna och helt totalt dissa mitt social liv?

Du förstår inte poängen, konstfack borde ha en utbildning där de lär folk som vill att måla superskickligt, detta borde finnas, det är ju för fan en del av konsten.
Att sedan säga att "det är så det är", är ju endast omoget, har du något bra att komma med VARFÖR det ska vara så?

Kan du sedan motivera vad det är som efterfrågas, för det förstod jag inte helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in