Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-11, 01:46
Medlem
Ferdawoons avatar
Ironiskt nog dog datorn medans jag skrev det här innan, så jag får väl spara posten ett par gånger och editera den ifall det skulle hända igen. Ifall posten ser halvklar ut kan det vara därför.

Min dator har iaf börjat få krupp. Ibland så låser den sig helt enkelt. Skärmen fryser, musen rör sig inte, osv. Klassiskt fall. Efter lite om och men har jag lokaliserat detta till några filer, som om jag på något sätt interagerar med dessa så låser sig datorn. Det var bland annat någon ac Google Chromes cach-filer vilket ledde till att varje gång jag startade Chrome så låste sig allt.
Jag skaffade en extern disk och har kopierat över allt som känns viktigt och som jag inte hyfsat lätt kan ordna tillbaka om jag måste skicka in datorn på service och de (eller jag) rensar hårddisken totalt för att bli av med felet. Jag hittade då några fler filer, eftersom så fort jag försökte kopiera dom så låste sig datorn.
Är lite paranoid eftersom min förra dator började bete sig på ett liknande sätt för att sedan stendö.

Jag har en disk på 250Gb som är på två partitioner. En för Operativsystemet och program C: , och en för allt bröte D:

Jag testade sedan att köra Scandisk, eller vad det heter nu för tiden.
I Utforskaren högerklickade jag på C: partitionen, och via Egenskaper körde jag en felkontroll där den även reparerade filsystemet och sökte efter skadade sektorer (dvs en så fullskalig kontroll som jag kunde få den). Den vill ju då att jag startar om och det var vad jag gjorde.
Den reparerade då två fel och nu funkar Chrome igen. W00ts!

Problemet är att min andra partition inte felkontrolleras på samma sätt. Den kontrolleras nämligen i Windows, dvs utan omstart. När jag kör en likadan kontroll av D: så låser sig datorn på samma sätt som den gjort alla andra gånger jag råkat springa på ett felaktigt kluster.

Efter att ha startat om datorn (via att hålla nere startknappen i 7sec) så får jag ju ett meddelande med frågan att starta i Felsäkert läge. Jag testade att starta i "Felsäkert läge med kommandotolk" och köra CHKDSK där. Efter att ha tabbat mig med parametrarna lite så lyckades jag få till en fullständig genomsökning och även här låste sig allt. Det är under Steg 4 av 5 under felkontrollen som felen finns (minns inte vilken kontroll det är den kör då).

Finns det något sätt att tvinga även felsökningen av D: att bli utanför Windows?

Jag lär ju skicka in datorn på service ändå till slut, medans garantin ännu gäller, men har gett mig den på att försöka ordna problemet själv! Det kanske är en dum idé dock, om de vägrar att byta ut delarna som krånglar för att det inte är något fel..
Senast redigerad av Ferdawoon 2011-04-11 kl. 02:44.
Citera
2011-04-11, 07:05
Medlem
Alla disktillverkarna har egna verktyg som de föredra att man också kollat med innan man lämnar in.

Är det fortfarande filer kvar att kopiera?
Testa 1 i eller lite grupp i taget. Ibland kan det bara vissa filer eller en viss mapp som får datorn att låsa. Lämnar du in på garanti så är det risk att de byta hårddisk så att du inte får tillbaka det du ännu inte kopierat.

Är det en märkes dator?
Vilken typ av dator?
Citera
2011-04-11, 13:33
Medlem
Ferdawoons avatar
Det är en Asus laptop.

Har lyckats flytta typ allt, alla filmer, bilder och musik samt gjort en liten fil med vilka program jag har installerade så jag lätt kan ladda ner och installera om. Windows inbyggda "Gör en säkerhetskopiering" funkade på C; partitionen så jag hoppas att det värsta är avklarat.

Jo det var så jag flyttade allt till slut. Första gången flyttade jag allt i ett svep och noterade vilken fil som var problemet. Då skipade jag den nästa gång jag kopierade och den hittade nästa. osv.

Det är mest att det är några filer på D: som jag vet fortfarande är problematiska och när jag kör CHKDSK för att rätta till dom låser sig datorn som den gör alla gånger jag inte tänkt mig för och råkat köra filerna, direkt eller indirekt.
Det funkade med C:, varför funkar det inte med D:
Senast redigerad av Ferdawoon 2011-04-11 kl. 13:48.
Citera
2011-04-11, 15:37
Medlem
Så du har räddat allt från D: och är reda att lämna in den på garanti men vill testa att fixa själv först?

Om du räddat allt från D: kan du testa att formatera om D: . Helst ta bort och skapa ny D: om nu Windows låter dig göra det. Jag skulle hellre installera om hela Windows på 1 av 2 sätt som dator tillverkaren vill att man gör. Jag antar nu att datorn är köpt efter att tillverkarna slutade skicka med Windows CD/DVD skivor.

Använder du de brända recovery/räddnings DVD skivorna som datorn tjatat på dig att bränna så bruka alla partitioner tas bort och återskapas. När det är klart kan du kolla disken igen och se om felet är kvar.

Det andra sättet är att använda den gömda partitionen. Nackdelen är dock att den inte tar bort och återskapar alla partitioner.

Vissa bärbara har 2 fysiska hårddiskar medan andra har 1 som är delats i C: och D: . Jag är osäker om det hur det blir i båda fallen. Målet är att ta bort och återskapa alla partitioner och sen kontrollera om felet är kvar.

I diskhanteraren (Svenska) kan man ta bort och skapa en ny D:
Start / Höger klicka på "Datorn" / Hantera / Diskhantering.
Hårddisken(partitionen) ser du på 2-3 olika ställen.

Gör diskhanterar fönstret STÖRRE så ser du den längst ned. Beroende på om du höger klickar i den vänstra (disk 0, 1 osv) eller högra rutan(bilden) så får du upp olika val i menyn som dyker upp. När disken är formaterad så dyker den upp längst upp i diskhanterar fönstret vilket blir totalt 3 ställen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in