Citat:
Ursprungligen postat av Reagan86
Blir så irriterad på folk som köper externa diskar och lägger ALLT på dom. Många tror att ha man allt på den externa disken så har man backup. FEL FEL FEL!!! Du har aldrig backup för än du har all data du vill spara på 2 (eller fler) ställen/diskar.
Jag skulle fixa Handyrecovery från tex piratebay eller Recuva Från piriform.com (gratis). Det är program som kan gå in och rädda data från krashade partitioner. Använder mest själv handy.
SEN när allt är räddat skulle jag formatera disken och köra ett testprogram för att de om den va trasig eller inte.
Det där med både skärp och hängslen håller jag fullständigt med om. Även om man sparar undan på extern så kan även den gå sönder. Ibland skulle jag även rekommendera dubbla hängslen.
Läste för några år sedan om ett företag som gjorde backup enligt alla konstens regler och förvarade banden på separat ställe i brandsäkert skåp. När olyckan var framme och servern kraschade så tog dom fram sina band som var
tomma....
Skåpet stod mot en vägg där en hiss gick och starkströmmen lyckades skapa så pass mycket elektromagnetism att det avmagnetiserade banden.
Felet där? Dom kollade inte att banden fungerade med jämna mellanrum.