2011-04-08, 01:28
Medlem
FarbrorLudvigs avatar
I Flashback Magazines redaktionsruta står följande text skriven:

"Mångfaldigande av innehållet i denna publikation, helt eller delvis, genom tryckning, duplicering, stencilering, bandinspelning etc uppmanas utan förbehåll. No copyright - no rights reserved".

Ponera att jag skulle ha baknummer av denna tidning i PDF-form på datorn, skulle det då vara OK enligt flashbacks regler att länka till dessa i sin helhet här på forumet?

Om det skulle vara tillåtet, skulle det då vara uppskattat av forumets medlemmar, eller gör tidningen bäst i att bevaras i pappersform och inte spridas ut på nätet? Jag syftar då på att tidningarna faktiskt både har ett visst kult- och samlarvärde idag, och att detta skulle kunna ta skada av att dessa (relativt svåråtkomliga) magasin "offentliggörs" för gemene man.

Tankar om detta?

FarbrorLudvig
Senast redigerad av FarbrorLudvig 2011-04-08 kl. 01:31.
Citera
2011-04-08, 02:06
Medlem
Anteauss avatar
Det står ju faktiskt "uppmanas utan förbehåll. No copyright - no rights reserved" så att det skulle emotsättas kan jag inte tänka mig.

Därmed kan man ju fundera över varför Flashback själva inte lägger upp tidningarna i ett arkiv (pdf-format eller annat) men med tanke på att vissa artiklar faktiskt fällts i diverse instanser och andra med illustrerande bilder som en gång i tiden inte var lagbrott (barnporrnätverk) men där en återpublicering skulle kunna prövas, förstår jag att de så inte gör.

Det finns dock inget rent upphovsrättsligt som hindrar dig att göra en återpublicering. Annat kan som sagt hindra dig...
Citera
2011-04-08, 02:08
Moderator
Allaballawallas avatar
Yttrandefrihet på riktigt...

Om Flashback ska stå för det så är det väl bara att lägga upp, eller?

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorLudvig
"Mångfaldigande av innehållet i denna publikation, helt eller delvis, genom tryckning, duplicering, stencilering, bandinspelning etc uppmanas utan förbehåll. No copyright - no rights reserved".

Detta tyder ju på att du bör göra det, vet inte om det redan har gjorts här men någon gång lär det väl redan ha hänt...

Jag tror att många som inte redan har läst tidningarna skulle uppskatta det.
Samlarvärdet påverkas inte av att det finns "fotokopior" eftersom det är originalen som är unika. Jag läste något nummer för en massa år sedan och kommer bara ihåg att det var bilder på någon med en köttkrok bakom hälsenan och en kniv ner i urinröret eller något sånt... Mycket konstigt i varje fall...
Citera
2011-04-08, 02:21
Bannlyst
Forumets medlemmar blir nog glada, men kanske inte den/dom personer som är ansvariga utgivare.
Senast redigerad av HVonSmaschforka 2011-04-08 kl. 02:26.
Citera
2011-04-08, 11:32
Medlem
FarbrorLudvigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVonSmaschforka
Forumets medlemmar blir nog glada, men kanske inte den/dom personer som är ansvariga utgivare.

Varför inte?
Citera
2011-04-08, 14:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorLudvig
Varför inte?
Nä, jag läste fel. Ursäkta! Jag tyckte det stod att man inte uppmanas att sprida artiklarna.

Men isåfall är det väl bara att köra. Dessa gamla tidningar är ju smått legendariska, både p.g.a. sitt lite dunkla innehåll, och dess små upplagor och svåråtkomlighet. Själv har jag aldrig läst något nr av pappersflashback, men skulle gärna göra det. Kan inte tänka mig att det skulle saknas intresse från folk på forumet. Så lägg gärna ut en länk.
Citera
2011-04-08, 14:13
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Mitt enda första sista och enda nummer jag fått av Flashback brann upp för en månad sedan ungefär. Det var nummer 4-5 och den var rejält vältummad. Jag skulle jättegärna se PDF-versioner av samtliga nummer som publicerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in