2011-04-06, 22:56
Bannlyst
Har kollat runt bland olika scheman och alla har verkligen olika synpunkter hur det ska vara, så det verkar vara omöjligt att hitta det ultimata schemat. Så jag får väll helt enkelt bara ta något i mängden och köra stenhårt.

Jag har tränat förut men då var det väldigt slappt med polare, var under skoltiden(gymnasiet). Så var lov lite titt som tätt, fester som man prioriterade. Ta en fet spliff i stället för att gymma och allmänt sånt där skit som lockar.

Men nu jävlar har jag tröttnat på min kassa kondition och min kropp som inte alls är lika tränad som förut.

Man : 18 år
Vikt : 65kg
Längd: 174-176 cm
Mål: Bli stor, inte någon deffad snubbe som flashar musklerna på stranden.

Så jag ber er om all hjälp jag få för att hitta det rätta schemat för mig. Kommer käka mycket, ligga på + hela tiden. Gainer som mellanmål och efter träning. Målet är väll att väga 75+ där mycket är muskler förståss.

Har väll tänkt stiga på diverse hjälpmedel frammåt 20års åldern om man nu ska blicka frammåt.

*Det jag vill ha hjälp med är ett schema som ni tror skulle passa mig. Kör på gym förståss så alla övningar är möjliga. Och kan i princip köra ett 5dagar/vecka pass om det nu skulle vara bättre.

Sen en liten offtopic fråga:
Hur mycket skadar det att ta sig en rejäl jävla brakfylla varannan helg ur träningsyfte. Oavsett svar så kan jag nog inte lägga ner det begäret. Självklart kan man sluta supa varje helg.

Tacksam som fan om någon tar sig tid att hjälpa till!
Citera
2011-04-06, 23:01
Medlem
Anderrssss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFGK
Har kollat runt bland olika scheman och alla har verkligen olika synpunkter hur det ska vara, så det verkar vara omöjligt att hitta det ultimata schemat. Så jag får väll helt enkelt bara ta något i mängden och köra stenhårt.

Jag har tränat förut men då var det väldigt slappt med polare, var under skoltiden(gymnasiet). Så var lov lite titt som tätt, fester som man prioriterade. Ta en fet spliff i stället för att gymma och allmänt sånt där skit som lockar.

Men nu jävlar har jag tröttnat på min kassa kondition och min kropp som inte alls är lika tränad som förut.

Man : 18 år
Vikt : 65kg
Längd: 174-176 cm
Mål: Bli stor, inte någon deffad snubbe som flashar musklerna på stranden.

Så jag ber er om all hjälp jag få för att hitta det rätta schemat för mig. Kommer käka mycket, ligga på + hela tiden. Gainer som mellanmål och efter träning. Målet är väll att väga 75+ där mycket är muskler förståss.

Har väll tänkt stiga på diverse hjälpmedel frammåt 20års åldern om man nu ska blicka frammåt.

*Det jag vill ha hjälp med är ett schema som ni tror skulle passa mig. Kör på gym förståss så alla övningar är möjliga. Och kan i princip köra ett 5dagar/vecka pass om det nu skulle vara bättre.

Sen en liten offtopic fråga:
Hur mycket skadar det att ta sig en rejäl jävla brakfylla varannan helg ur träningsyfte. Oavsett svar så kan jag nog inte lägga ner det begäret. Självklart kan man sluta supa varje helg.

Tacksam som fan om någon tar sig tid att hjälpa till!

Kör 3set med 6 reps och käka kolhydrater + protein som en jude, och supandet är inte så farligt då det mest knasar för fettet (om du är bakis på en vilodag dvs).
Citera
2011-04-06, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Anderrsss
Kör 3set med 6 reps och käka kolhydrater + protein som en jude, och supandet är inte så farligt då det mest knasar för fettet (om du är bakis på en vilodag dvs).

Tacksam för ditt svar, men skulle gärna vilja ha lite utförligare tips. T.ex vilka dagar jag ska köra olika muskelgrupper, vilka övningar jag ska satsa på osv.. Hur jag ska dela upp träningen, sen är det väll inte optimalt att köra samma schema hela tiden?
Citera
2011-04-06, 23:36
Medlem
Sheiks avatar
Vet inte om mitt schema var ultimat, men jag inledde min träningskarriär med att utgå med en 3-split av kroppen efter basövningarna. Dvs, en böjdag, en bänkdag och en marklyftardag. Körde alltså ben (och typ mage, axlar), rygg(och typ biceps) och bröst (samt typ triceps).

Varannan dag gymmade jag, ibörjan väldigt lätt för att få in tekniken. Iof så var min utgångspunkt smal som en räka, med ett bmi på 18, så jag växte iallfall som en jude första 3 månaderna (ökade 10 kilo, förmodligen mest fett/vatten, men i alla fall).

Sen tycker jag inte du ska dricka gainer som mellanmål, det utsätter kroppen för överdrivna sockermängder. Drick en proteindrink som mellanmål istället, och gainer efter träning. köp även lite kreatin, och en jävla massa kvarg/kyckling/pasta/kött/fisk/nötter osv... osv...osv

(edit, min kroppssplit kan vara livsfarlig ur hälso/träningssynpunkt, har verkligen ingen koll alls, vet bara att det fungerade för mig, men lita aldrig på mig)
Citera
2011-04-06, 23:49
Medlem
Anderrssss avatar
Citat:
Tacksam för ditt svar, men skulle gärna vilja ha lite utförligare tips. T.ex vilka dagar jag ska köra olika muskelgrupper, vilka övningar jag ska satsa på osv.. Hur jag ska dela upp träningen, sen är det väll inte optimalt att köra samma schema hela tiden?
Jag har ett gammalt "bulk" schema från en skoluppgift jag kan skicka. Kan PMa den imorgon (sorry om jag bröt någon regel)
Citera
2011-04-07, 08:37
Medlem
Studier har väl visat att det är bäst att träna igenom alla muskelgrupper 3 gånger i veckan för nybörjare. Sedan runt 2 gånger i veckan. För proffs finns det inga studier har jag uppfattat det som, men då känner man nog sin kropp ganska väl.
Senast redigerad av mikeni 2011-04-07 kl. 09:04.
Citera
2011-04-07, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Studier har väl visat att det är bäst att träna igenom alla muskelgrupper 3 gånger i veckan för nybörjare. Sedan runt 2 gånger i veckan. För proffs finns det inga studier har jag uppfattat det som, men då känner man nog sin kropp ganska väl.
är inte total nybörjare, som står ovan.
Citera
2011-04-07, 13:09
Medlem
Citat:
är inte total nybörjare, som står ovan.
Sök efter pass två gånger i veckan tycker jag. Sen försöker du hitta metoder att bygga både genom kunskap och egna praktiska försök.
Citera
2011-04-07, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni

källa?
Citera
2011-04-07, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
källa?
http://traningslara.se/styrketraning-del-v-vila-set-och-total-volym/
http://traningslara.se/styrketraning-del-iv-intensitet-och-repetitioner-failure-eller-inte/
http://traningslara.se/styrketraning-del-vi-val-av-ovningar-typ-av-rorelse-och-frekvens/
Även kommenterarna
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12618576
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15142003
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här