2011-04-03, 16:06
Bannlyst
Min mor har under säkert tjugo år rökt två pack cigg varje dag. Hon har en fruktansvärd rökhosta som kommer mellan 4-10 på morgonen och pågår i timmar. Det har även väckt grannarna för att det låter så mycket. Hennes hosta är som "spy-hosta". Det kommer ofta upp slemm.
Problemet är att hon inte anser det vara så allvarligt och inte vill sluta. Jag börjar dock att bli jävligt less på skiten, just för att jag inte har fått ha en enda sovmorgon hemma.

Hon lyckades sluta ett år för fyra år sedan med hjälp av utskriva tabletter från en läkare på vårdcentralen. Men hon vill som sagt inte sluta.

Hur ska jag göra? Det blir ofta stora bråk om det just för att jag blir arg för att det handlar om hennes hälsa.
Citera
2011-04-03, 16:09
Bannlyst
Ja, du. Folk ansvarar för sin egen hälsa.

Passa på att säg att du älskar henne för hon kanske är död imorrn. Säg att det ska stå "ville inte sluta röka" på hennes begravningssten så kanske hon fattar poängen.
Citera
2011-04-03, 16:11
Medlem
AlexOnTops avatar
Om du vill ha sovmorgon, flytta hemifrån.

Angående hennes hälsa så vet jag inte. Det är otroligt svårt att få vissa rökare att förstå hur idiotiskt det är, och jag tål helt enkelt inte de som inte "ser någon orsak att sluta". Att det inte är så farligt osv...
Synd att det inte går att tvångsvårda någon för att sluta röka som när man tvångsmatar anorexia-fall...
Citera
2011-04-03, 17:01
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexOnTop
Om du vill ha sovmorgon, flytta hemifrån.

Angående hennes hälsa så vet jag inte. Det är otroligt svårt att få vissa rökare att förstå hur idiotiskt det är, och jag tål helt enkelt inte de som inte "ser någon orsak att sluta". Att det inte är så farligt osv...
Synd att det inte går att tvångsvårda någon för att sluta röka som när man tvångsmatar anorexia-fall...
Vad bra att staten ska styra över våra kroppar, gött att man slipper det ansvaret själv!

Det var nog dagens dummaste uttalande hittills.
Citera
2011-04-03, 17:04
Medlem
Carl Serungs avatar
Kan du fixa ljudklipp på morsans hosta? Vill gärna höra,
Citera
2011-04-03, 17:57
Medlem
Piproeks avatar
Min förra granne hade sådan hosta. Inte varje dag dock. Fy fan säger jag bara. Hade mitt sovrum vägg i vägg och jag bara väntade på att hon skulle dö mellan varje hostattack. Om man har det på det viset lär man ju fatta att allt inte står rätt till

Mitt tips om hon inte vill sluta: Flytta. Det är skönt.
Citera
2011-04-03, 20:43
Medlem
Citat:
Instämmer totalt, helt förjävligt att folk får bestämma så mycket i sina egna liv. 100 % skatt och sen tvångsvård om du inte följer livsmedelsverkets näringsrekommendationer, det är vad jag vill ha det.

Citera
2011-04-03, 20:51
Medlem
AlexOnTops avatar
Eftersom folk inte verkar förstå min mening.
Om rökningen lett till försämrat leverne och är direkt livshotande så är det klart att man ska kunna bli vårdad. Om personen i fråga inte har vett att rädda sitt eget liv, är det då inte vårdens ansvar att se till att personen får vård ändå, räddar personens liv?
Eller är det fel, när någon blivit påkörd och är medvetslös, att rädda personen? För h*n kan ju inte säga att h*n behöver hjälp. Eller är det fel att tvångsmata en anorektisk tonårsflicka när hon vill vara ett vandrande skelett?
Nu var kanske inte morsan i denna tråden i just den extrema situationen (även om det låter väldigt allvarligt), men jag tycker ändå att tvångsvård i viss mån är tillämpligt.
Citera
2011-04-03, 21:57
Medlem
EraserP12s avatar
Citat:
Eftersom folk inte verkar förstå min mening.
Om rökningen lett till försämrat leverne och är direkt livshotande så är det klart att man ska kunna bli vårdad. Om personen i fråga inte har vett att rädda sitt eget liv, är det då inte vårdens ansvar att se till att personen får vård ändå, räddar personens liv?
Eller är det fel, när någon blivit påkörd och är medvetslös, att rädda personen? För h*n kan ju inte säga att h*n behöver hjälp. Eller är det fel att tvångsmata en anorektisk tonårsflicka när hon vill vara ett vandrande skelett?
Nu var kanske inte morsan i denna tråden i just den extrema situationen (även om det låter väldigt allvarligt), men jag tycker ändå att tvångsvård i viss mån är tillämpligt.
Vänta lite nu, ska det inte vara varje människas enskilda sak vilken tjänst den ska köpa eller använda?

Kan inte den enskilda människan göra detta är det familjens ansvar. Inte fan ska andra människor som aldrig förr träffat eller ens bryr sig det allra minsta om människan lägga sig i och styra en sådan stor fråga?

Ingen ska bli tvingad till något - någonsin.
Citera
2011-04-04, 16:56
Bannlyst
förmodligen så vet hon att det är farligt men vill inte sluta ändå. hade hon verkligen velat sluta så hade hon gjort det för länge sedan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in