2011-04-04, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Obeskrivlig
Ja, du verkar veta det. Jag menar, helikoptern gör verkligen processen kort med de här människorna. http://www.youtube.com/watch?v=vKElJNc0qFg&feature=related (Känsliga flashbackare varnas för blodbad)

På många helikoptermodeller är det en dålig idé att gå framför helikoptern, men det är nog mycket få där det skulle vara några problem att gå fram rakryggad till helikoptern i den rekommenderade zonen.

Din idiot!
Naturligtvis beror det på i vilket skede helikoptern är och från vilket håll man närmar sig den.
Du verkar vara helt okunnig om helikoptrar och dess funktioner!
Citera
2011-04-04, 16:13
Medlem
wzbzs avatar
Olyckor händer tydligen.
Citera
2011-04-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sremla
Din idiot!
Naturligtvis beror det på i vilket skede helikoptern är och från vilket håll man närmar sig den.
Du verkar vara helt okunnig om helikoptrar och dess funktioner!
Jag har aldrig gjort anspråk på att vara någon helikopterexpert, det har däremot du. Att det sedan är du som skriver en massa skit som inte stämmer i kombination med förolämpningar gör det hela en smula tragiskt. Tyvärr är det en allt för vanlig syn här på flashback.
Citera
2011-04-14, 15:00
Medlem
När helikoptern står på backen har den sk "flat pitch". Liten eller ingen anfallsvinkel genererar minimalt med tryck nedåt. Rotorsystemet är inte helt stelt, bladen kan som sagt gunga både uppåt och nedåt.
Även fast avståndet till rotorbladen kan se säkert ut så kan vindpustar göra så att bladen gungar, speciellt vid låga rotorvarvtal (tomgång) då centrifugalkraften är låg.
Risken är störst under den främre delen av rotorbladen. Det sker olyckor även på större helikoptrar som Sikorsky S76 som visats på bild tidigare i tråden. S76 är känd för att ha ett litet avstånd mellan marken och bladen. Jag rekommenderar att alltid närma sig en helikopter från sidan och även huka sig om det är en mindre helikopter.

/Pilot
Citera
2011-04-14, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
När propellern roterar kommer den att lyfta sig själv, så det spelar ingen roll hur mycket den kan hänga ned när motorn är avstängd. Sedan så kan jag lova dig att det inte finns någonting som kallas för "gungbräde upphängt rotorssystem"

Det säger du till en som jobbat med ett sådant i fyrtio år.
Citera
2011-04-14, 22:24
Medlem
Möjligen off topic

Skräckexemplet!

http://en.wikipedia.org/wiki/Twilight_Zone:_The_Movie#Helicopter_accident

Twilight Zone Accident: http://www.youtube.com/watch?v=djVBzrucNLY
Citera
2011-04-14, 23:48
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tombox
Det säger du till en som jobbat med ett sådant i fyrtio år.

Jag var kanske lite petig, men det finns minst två språkliga fel i uttrycket som jag citerade.
Citera
2011-04-15, 01:00
Medlem
eduaxels avatar
Ska vi sätta punkt för den här tråden då?

Fakta: Alla helikoptrar är olika, dvs rotorhöjden är olika.

Att folk hukar beror på två saker:
1. Det är en naturlig reaktion att akta sig från rotorbladen.
2. När en Pilot gör sin pre-flight genomgång ska han instruera passagerare att alltid gå till helikoptern hukande framifrån, samma gäller när man lämnar helikoptern.

Vi som håller på med flyg älskar säkerhetsmarginaler.

// Helikopterföraren
Citera
2011-04-15, 11:51
Medlem
fillefilosofs avatar
Jag vill bara lägga till att hukar man sig minskar den yta på kroppen som luften slår mot. Om det blåser mycket kraftigt ute så lönar sig det sig också att huka sig.

Så förutom att man kommer längre från rotorbladen så sänker man sin tyngdpunkt och minskar samtidigt sin kroppsyta som luften kan ta tag i och göra så att man blåser iväg.
Citera
2011-04-15, 14:17
Medlem
Tack alla för svaren.

Citat:
Ursprungligen postat av fillefilosof
Jag vill bara lägga till att hukar man sig minskar den yta på kroppen som luften slår mot. Om det blåser mycket kraftigt ute så lönar sig det sig också att huka sig.

Så förutom att man kommer längre från rotorbladen så sänker man sin tyngdpunkt och minskar samtidigt sin kroppsyta som luften kan ta tag i och göra så att man blåser iväg.

Det borde snarare vara tvärt om? Du ökar väl din kroppsyta som luften tar tag i genom att huka dig?

Luften borde komma uppifrån och "nedifrån" (riktad snett uppåt)?
Citera
2011-04-15, 16:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag var kanske lite petig, men det finns minst två språkliga fel i uttrycket som jag citerade.

Vilket är en j-a skillnad mot vad du påstod. Om du inte vet vad du snackar om men är språkpolis, skriv det då. Nå, hur fungerar ett gungbräde-system? Jag vill inget wiki-skit ha, utan en förklaring från dig som är expert.
Citera
2011-05-03, 16:09
Medlem
En annan fara som kan inträffa och som också har inträffat är att piloten glömt låsa friktionerna vilket kan få till följd att styrspaken som lutar rotordisken kan åka framåt. Vad som då händer är att rotordiskens främre del hamnar närmre marken och avståndet mellan rotorspets och mark blir då ca 175 cm vid fullt utslag på tex. en bell 206 jetranger (som är en av våra vanligast förekommande helikoptertyper). 175 cm är nog lågt för att kapa huvudet på många där ute och genom att alltid huka sig och närma sig helikoptern från sidan så minimerar man chanser till dekapitation.

Detta har även drabbat piloter som gått ut för att tanka, bara vridit ner gasen och "glömt" låsa friktionerna, för att sedan knalla rätt in i döden.

//också heli-pilot
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in