2013-04-08, 02:57
Medlem
cbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Intressant sätt att se på det, att det är ett besvär att betjäna kunderna.
På t.ex. McDonalds så frågar de alltid om kvitto, och är ofta bra mycket trevligare. Det har blivit så satans snedvridet i sverige, det är som att man ska vara tacksam för att någon behagar att betjäna en. Det är vi kunder som betalar hela deras lön. Det är de som ska vara tacksamma för att vi väljer att spendera våra surt förvärvade och hårt beskattade pengar där.
"betjäna" haha.. ditt språkbruk får mig att spy. för det första tjänar dom inte mycket pengar, dom äger inte butiken därmed så skiter dom nog rätt hårt i hur det går för den. dom sitter där själva för att försörja sin familj etc. vafan behöver dom vara så extremt jävla trevliga och tillmötesgående för? sålänge dom inte är OTREVLIGA så är jag nöjd. men det är skillnad på att vara otrevlig och att inte få ett kvitto i handen istället för att ta det själv.
Citera
2013-04-08, 08:34
Medlem
c014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cbo
"betjäna" haha.. ditt språkbruk får mig att spy. för det första tjänar dom inte mycket pengar, dom äger inte butiken därmed så skiter dom nog rätt hårt i hur det går för den. dom sitter där själva för att försörja sin familj etc. vafan behöver dom vara så extremt jävla trevliga och tillmötesgående för? sålänge dom inte är OTREVLIGA så är jag nöjd. men det är skillnad på att vara otrevlig och att inte få ett kvitto i handen istället för att ta det själv.

Till skillnad från dig så förminskar jag inte dessa människor och börjar raljera över deras löner och liknande. Sättet du håller på är jävligt destruktivt då du förminskar deras yrke och förstör chanserna att bygga upp någon sorts yrkesstolthet.

Hela ditt sätt att bemöta mig med hela din "vem fan tror du att du är egentligen"-attityd är bara sorglig.

Vad beträffar ordet betjäna, så kan du ju fundera på vad ordet självbetjäning innebär. Du verkar tro att det är något nedsättande och förnedrande. Vilket det inte är.

Att döma av dina tidigare svar så kommer jag väl få något helt irrelevant inlägg om att det är ett i-landsproblem.
Citera
2013-04-08, 17:07
Medlem
Citat:

Fast hur tänkte du här?
De (Kassörskorna) sitter där för att försörja sin familj etc. men ändå så skiter de i hur det går för affären, hmm.
Dålig service -> missnöjda kunder -> längre försäljning -> minskade intäkter -> mindre personal -> inget jobb -> ...
Vill inte vara dryg men att tänka ett steg till skadar kanske inte.
Citera
2013-04-08, 17:28
Medlem
cbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Fast hur tänkte du här?
De (Kassörskorna) sitter där för att försörja sin familj etc. men ändå så skiter de i hur det går för affären, hmm.
Dålig service -> missnöjda kunder -> längre försäljning -> minskade intäkter -> mindre personal -> inget jobb -> ...
Vill inte vara dryg men att tänka ett steg till skadar kanske inte.
Vill inte va dryg men att läsa vad jag skriver och vad han kallar "dålig service" skadar kanske inte. att inte få ett kvitto i handen utan istället ta det själv ser jag inte som dålig service. och folk som är så otroligt lojala sina arbetsgivare/företag som tjänar massvis med mer pengar än en själv är något jag själv inte förstår, speciellt gällande ett sånt här arbete. sålänge hon/han sköter sitt jobb utan att vara otrevlig så är det väl lugnt, någon överdriven glädjespridare ska väl inte en hona som jobbar på ex maxi behöva vara? sitta hela dagarna och ta emot vara efter vara, kan bara tänka mig hur jävla tråkigt och monotont det är.
Citera
2013-04-08, 17:31
Medlem
Hur svårt kan det egentligen vara för kassörskan att tvinga fram ett leende och ett hej varje gång en ny kund står framför henne? Det är ju inte precis så att det behöver vara ett äkta leende eller ett spontant hej! Enligt en undersökning som presenterades nyligen var svensk servicepersonal bland de sämsta i världen på kundbemötande, där det på den mest grundläggande nivån handlar om ett leende och ett hej till varje kund.
Citera
2013-04-08, 17:41
Medlem
cbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c014
Till skillnad från dig så förminskar jag inte dessa människor och börjar raljera över deras löner och liknande. Sättet du håller på är jävligt destruktivt då du förminskar deras yrke och förstör chanserna att bygga upp någon sorts yrkesstolthet.

Hela ditt sätt att bemöta mig med hela din "vem fan tror du att du är egentligen"-attityd är bara sorglig.

Vad beträffar ordet betjäna, så kan du ju fundera på vad ordet självbetjäning innebär. Du verkar tro att det är något nedsättande och förnedrande. Vilket det inte är.

Att döma av dina tidigare svar så kommer jag väl få något helt irrelevant inlägg om att det är ett i-landsproblem.
haha, ja jag förminskar deras yrke och förstör genom ett inlägg på flashback. det är ju ren fakta, dom tjänar inget vidare helt enkelt, vad du menar är alltså om man tjänar lite så kan man inte ha någon yrkesstolthet? vem är det som förminskar egentligen? och ärligt talat, tror du någon som sitter i en kassa på maxi är nöjd med sitt jobb? sjukt jävla tråkigt lär det vara. ta ditt kvitto och gå hem med dina varor istället för att gå runt och tänka på såna här struntgrejer är mitt tips! haha, så du menar att det inte är ett i-landsproblem alltså? (en fras jag dock ogillar att använda) i afrika får du säkert 15 kvitton rakt ner i din nysketna näve min vän!

angående ditt språkbruk så var det en allmän iakttagelse, och betjäna är definitivt ett nedsättande ord för mig, "jaa jag ska betjäna dig min underbara ICA-ägare som tjänar så sjukt mycket pengar på mig, så jag får min lön, och det ska jag göra med hela mitt hjärta!". förstår mig inte på folk som går in i sitt yrke med hela sin själ. finns väl en anledning att de flesta extremt framgångsrika personerna ekonomiskt är psykopater iofs. finns viktigare saker här i livet än att gå in med hela sin själ i sitt arbete, dom krafterna spar jag åt kärlek och andra mycket mer engagerande saker än att tjäna mitt levebröd.

Edit: dock förstår jag syftet med ditt användande av betjäna i detta fall
Senast redigerad av cbo 2013-04-08 kl. 17:44.
Citera
2013-04-08, 17:45
Medlem
Citat:
Vill inte va dryg men att läsa vad jag skriver och vad han kallar "dålig service" skadar kanske inte. att inte få ett kvitto i handen utan istället ta det själv ser jag inte som dålig service. och folk som är så otroligt lojala sina arbetsgivare/företag som tjänar massvis med mer pengar än en själv är något jag själv inte förstår, speciellt gällande ett sånt här arbete. sålänge hon/han sköter sitt jobb utan att vara otrevlig så är det väl lugnt, någon överdriven glädjespridare ska väl inte en hona som jobbar på ex maxi behöva vara? sitta hela dagarna och ta emot vara efter vara, kan bara tänka mig hur jävla tråkigt och monotont det är.

Visst läste jag vad du skrivet, dumt och svara på ett inlägg annars.
Iaf, är ganska säker på att just god service gentemot kunderna ligger i vederbörandes arbetsbeskrivning.
Dessutom så kan det ju vara all idé att vara lojal mot sin arbetsgivare, det är ju trots allt därifrån de pengar som kommer in på kontot runt den 25 tas ifrån...

Jag menar inte att man skall avguda och dyrka sin arbetsgivare men viss respekt och förståelse för varför lön betalas ut skadar kanske inte.
Känner man inte att ens arbete är lämpligt eller givande (jävla tråkigt, monotont m.m.) så bör man kanske fundera på att söka sig vidare i karriären.

Då har man ju dessutom chansen att tjäna "massvis" med mer pengar än de man anställer
Citera
2013-04-08, 20:19
Medlem
Halsduks avatar
Personligen tror jag alla skulle må jäkligt bra av att sitta på andra sidan kassan någon gång i sina liv. Det ger perskeptiv.
Citera
2013-04-08, 20:45
Medlem
Kritstrecksrandigts avatar
Sitter själv i kassan i en större butik, det värsta är tamigfan alla idioter som kan gå runt i 3 timmar och handla sen när det är dags att betala, då ska ska man vara snabbare än Usain Bolt. Och det kommer inte gå fortare för att du trummar och suckar, jag gör det bara jävligt mycket långsammare.
En till, kunder som tar frysvaror, och lägger dom vid makaronerna för att ni inte vill ha dom, ÄR NI DUMMA I HUVUDET ELLER.?
Senast redigerad av Kritstrecksrandigt 2013-04-08 kl. 21:44.
Citera
2013-04-08, 22:16
Medlem
cbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barfotaindianen
Visst läste jag vad du skrivet, dumt och svara på ett inlägg annars.
Iaf, är ganska säker på att just god service gentemot kunderna ligger i vederbörandes arbetsbeskrivning.
Dessutom så kan det ju vara all idé att vara lojal mot sin arbetsgivare, det är ju trots allt därifrån de pengar som kommer in på kontot runt den 25 tas ifrån...

Jag menar inte att man skall avguda och dyrka sin arbetsgivare men viss respekt och förståelse för varför lön betalas ut skadar kanske inte.
Känner man inte att ens arbete är lämpligt eller givande (jävla tråkigt, monotont m.m.) så bör man kanske fundera på att söka sig vidare i karriären.

Då har man ju dessutom chansen att tjäna "massvis" med mer pengar än de man anställer
allt du säger är ju självklarheter, men diskussionen handlade om hurvida att få kvittot i handen kontra plocka det själv var dålig service, vilket bara är patetiskt att ens diskutera egentligen. det är ju så det fungerar på många butiker numera och vad fan spelar det för roll än mer för denna snubbens känsla av.. ja fan vet vad, när han får det i handen. han kanske använder handen mycket till annat och därmed är det något sexuellt, vem vet. spekulationer är ju alltid kul!

och strävan efter att tjäna massvis med pengar är och kommer aldrig bli mitt mål, snarare isåfall påverka,älska,sprida kärlek, skaffa sig nån knodd och sådant. bara det går runt. tyvärr har allt för många en perverterad bild av att framgång = rikedom, och lever sina liv efter det (kolla alla ~18åriga bloggare tex..). men det är en annan historia och kanske lite OT.
Citera
2013-04-08, 23:16
Medlem
c014s avatar
Citat:
allt du säger är ju självklarheter, men diskussionen handlade om hurvida att få kvittot i handen kontra plocka det själv var dålig service, vilket bara är patetiskt att ens diskutera egentligen. det är ju så det fungerar på många butiker numera och vad fan spelar det för roll än mer för denna snubbens känsla av.. ja fan vet vad, när han får det i handen. han kanske använder handen mycket till annat och därmed är det något sexuellt, vem vet. spekulationer är ju alltid kul!

och strävan efter att tjäna massvis med pengar är och kommer aldrig bli mitt mål, snarare isåfall påverka,älska,sprida kärlek, skaffa sig nån knodd och sådant. bara det går runt. tyvärr har allt för många en perverterad bild av att framgång = rikedom, och lever sina liv efter det (kolla alla ~18åriga bloggare tex..). men det är en annan historia och kanske lite OT.

Din fantasi är ju en av få saker det inte verkar vara fel på i alla fall.
Citera
2013-04-09, 00:10
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halsduk
Personligen tror jag alla skulle må jäkligt bra av att sitta på andra sidan kassan någon gång i sina liv. Det ger perskeptiv.

Det är nog inte nödvändigt, men en del behöver få ut huvudet ur röven, sas

En del lever för sitt kneg, en annan del knegar för sitt liv. Jag tror att alla kassabiträden tillhör den senare skaran. Det minsta man kan göra är att underlätta för dem, vara lite medmänsklig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in