Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2011-03-27, 11:37
Medlem
Hej!
Behöver hjälp, söker en bärbar runt 5000krs gränsen, den ska kunna hantera cad, dreamweaver och liknande program. ska även kunna utföra många processer samtidigt, haha, lite roligt att skriva, men har kört på en netbook en tid nu, och det är verkligen inte kul att behöva vänta på datorn att ladda 2011. Datorn ska även kunna vara lätt och liten, runt 12-14". helst även komponenter som bluetooth, wlan-n etc. Helst utan webbkamera inbyggt.

Jag hoppas ni kan ge mig råd.

Hitta denna hos siba:
http://www.siba.se/Products/Product.aspx?id=4846625
men är lite osäker...
Citera
2011-03-30, 16:42
Medlem
hallå kan någon hjälpa mig.

tack
Citera
2011-03-30, 17:04
Medlem
Om man ska köra cad och DW på datorn skulle iaf jag vilja ha större skärm än 12" om jag ska få plats med alla verktygspaneler samt arbetsyta...

Rent specmässigt funkar datorn du har länkat till. Om det är stora 3d-cad's du ska göra så kanske grafikkortet kan vara lite svagt... Men annars ser jag inga större problem med datorn
Citera
2011-03-30, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jsson2
Om man ska köra cad och DW på datorn skulle iaf jag vilja ha större skärm än 12" om jag ska få plats med alla verktygspaneler samt arbetsyta...

Rent specmässigt funkar datorn du har länkat till. Om det är stora 3d-cad's du ska göra så kanske grafikkortet kan vara lite svagt... Men annars ser jag inga större problem med datorn

Men hur menar du att grafikkortet kan vara lite svagt, det är ju 2GB hd o hela packet.

Men finns det någon bättre bärbar runt det priset som ligger istället på 13-14?
Citera
2011-03-30, 17:33
Medlem
Sikkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av djabir
Men hur menar du att grafikkortet kan vara lite svagt, det är ju 2GB hd o hela packet.

Men finns det någon bättre bärbar runt det priset som ligger istället på 13-14?

grafikminnet har INGET med prestandan att göra (i stort sett). Men, det är en riktigt fin processor och grafikkortet är faktiskt snabbare än t.ex ATi 5650 som sitter i budget-speldatorer. Det är dock inte optimerat för cad.. väldigt få (och ofta dyra) datorer är utrustade med speciella cad-grafikkort.

Men hur som helst, datorns enda nackel, som föregående skribent skrev, är att skärmen är ganska lågupplöst vilket gör att det blir svårt att få plats med alla verktyg/menyer/arbetsytor. Finns egentligen ingen i denna prisklass med bättre skärm heller..

Ska du ha högre upplöst skärm får du antingen titta på 17"-datorer (1600x900) eller specifikt högupplösta 15,6"are som har 1920x1080 upplösning..dessa kostar minst 8000.
Citera
2011-04-07, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sikkan
grafikminnet har INGET med prestandan att göra (i stort sett). Men, det är en riktigt fin processor och grafikkortet är faktiskt snabbare än t.ex ATi 5650 som sitter i budget-speldatorer. Det är dock inte optimerat för cad.. väldigt få (och ofta dyra) datorer är utrustade med speciella cad-grafikkort.

Men hur som helst, datorns enda nackel, som föregående skribent skrev, är att skärmen är ganska lågupplöst vilket gör att det blir svårt att få plats med alla verktyg/menyer/arbetsytor. Finns egentligen ingen i denna prisklass med bättre skärm heller..

Ska du ha högre upplöst skärm får du antingen titta på 17"-datorer (1600x900) eller specifikt högupplösta 15,6"are som har 1920x1080 upplösning..dessa kostar minst 8000.

tack.
så vad finns det för datorer som passar mina behov?
har en lcd skärm på ca 21" tror jag, kör min netbook på den just nu. vill ha något bättre än en netbook eller en pentium 4, haha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in