Citat:
Ursprungligen postat av FallenAngel
Ja. okey då är jag med , alltså ett troende sällskap..
Så kan man kanske uttrycka det.
Men åter igen så är frimureriet inte knutet till någon viss religion.
Dock så är det som lindq säger att det skandinaviska frimureriet kräver en kristen trosbekännelse.
På den punkten kan man säga att det skandinaviska systemet avviker något från övrigt frimureri.
Citat:
Det verkar lite underligt ändå att det skulle vara så lätt att bli initierad till dom högre graderna inom frimurarorden, är inte detta sällskap väldigt exklusivt? Och stämmer det inte att dom allra flesta inte kommer högre än den 3:e graden?
Har man de rätta kontakterna samt den rätta karisman och övertalningsförmågan - och allt detta hade Crowley - så kan man lyckas med det mesta.
Det bör kanske påpekas att det är mycket svårare idag att tillskansa sig dylika grader och titlar än det var på den tiden.
Och även om man tillskansar sig en titel så betyder inte det att man faktiskt har förstått vad det innebär att vara en 33:e gradens frimurare.
Eftersom det finns många olika sorters frimurarsystem - och alla har sin egen individuella utgångspunkt för tro och vetande - så är detta givetvis inte ett rekommenderat tillvägagångssätt.
Dock så var Crowley en påläst och faktiskt väldigt kunnig person när det gällde det ockulta och västerländska mysterietraditioner.
Sedan han initierades i G.D. (Hermetic order of the Golden Dawn) så avancerade han mycket snabbt i graderna inom orden.
Detta tyder på att han hade en naturlig fallenhet för det esoteriska.
Vilket också tyder på att han gissningsvis hade en ganska så djup förståelse för frimureriet och dess kall.
Vad gäller att de allra flesta frimurarna inte kommer högre upp än de första 3 graderna stämmer säkert.
Många nöjer sig med det, medan andra fortsätter sitt eget personliga sökande efter det som gjorde att de blev medlemmar från första början.
Citat:
I vilket fall som helst verkade ju Crowley ganska stolt över att ha blivit initierad, alltså måste han ha kunnat applicera sin Satanism på denna troende modell?
Låt mig klargöra detta
en gång för alla:
Crowley var INTE satanist.
Han var tveklöst inspirerad av den fria viljan etc, vilket han ju även flitigt proklamerade i skrifter som
Liber Al vel Legis etc.
Men tjafset om satanism är bara ett dumt påhitt från konspirationsteoretiker som gör allt för att hitta kopplingar i soppan av teorier.
Crowley var dock - åter igen - en väldigt märklig, och extremt kontroversiell människa.
Han var extravagant, han levde i sus och dus, han sket i vad andra tyckte om honom, och han var dessutom bisexuell.
Allt detta spädde på hans image som "
wicked", som massmedia vid tiden inte var sena på att förstora upp.
Och Crowley med sin "Kör så det ryker"-attityd gentemot livet gjorde inte direkt något motstånd för att tona ner denna bild, utan snarare tvärtom.
Han associerade förvisso sig själv i ganska tidiga levnadsår med odjuret i Uppenbarelseboken.
Men den associationen hade mer att göra med en revolt mot hans föräldrar, som var djupt kristet troende
Plymuthbröder.
Med den hårda uppväxtmiljö i en djupt troende sektfamilj som Crowley fick utstå så kanske det inte är så märkligt att han revolterade.
Om du vill fördjupa dig och lära dig mer om Crowley så kan jag rekommendera en dokumentärfilm som heter "
In Search of the Great Beast 666".
Den skall gå att hitta på nätet, och ger en hyfsat korrekt bild av "människan bakom masken" så att säga.
Citat:
Om du har tips på litteratur eller länkar tar jag gärna emot dessa, så kan jag återkomma med lite
smartare funderingar när jag läst på

Tyvärr så har jag inga direkt bra tips på Frimurarlitteratur, men sådana tips kan du garanterat få av i.b.m, Joppe och de andra frimurarna här på FB.
Citat:
Och hur var det egentligen med The Allseeing Eye som Djävulens öga?
"Allseeing Eye" och "Djävulens öga" låter ju närmast som Sauron i Lord of the Rings.

Jag personligen tror överhuvudtaget inte på några Illuminati/Allseeing Eye/Frimurar-konspirationer.
Vad konspirationsteoretikerna gör är att dra en jävla massa paralleller mellan diverse ockult symbolik.
Sedan väver de in dessa symboliktolkningar i en helhetsteori som de facto inte håller måttet om man synar den noga i sömmarna.
Men å andra sidan så kan ju jag inte sitta här och försöka övertyga dig om att inte tro på Illuminati-teorin.
Du får helt enkelt finna sanningen själv - och sanningen finns där ute om du bara förmår dig att titta bortom all ytlig konspirationssmörja.
EDIT
Du har helt rätt att den esoteriska symboliken inte skall bagatelliseras.
Hela esoterismen och så gott som alla västerländska mysterietraditioner bygger på just symbolik och symboliska allegorier.
Men denna symbolik måste ses i rätt sammanhang för att man verkligen skall kunna förstå den.
Tyvärr så krånglar konspirationsteoretikerna till det, rycker loss symbolik som passar deras teorier från ett större sammanhang, och gör även felaktiga tolkningar.