2011-03-21, 17:21
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
...

Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
...

Nej jag är inte ute efter någon kompensation. Är fullt medveten om att jag inte har någon rätt att få tillbaka mina pengar, och det är jag inte ute efter på något sätt. Däremot vill jag att de ska skylta på ett korrekt sätt.
Citera
2011-03-21, 17:46
  #50
Medlem
SmokinKittyCats avatar
Att visningsbilden för maten måste överensstämma med verkligheten är ju självklart. Såg något inslag på tv om detta "bildfusk", minns dock inte om det var nyheterna eller vad det var för något. Inslaget gick i alla fall ut på att visa sådana frysta rätter man kan köpa från affären, t.ex Familjen Dafgård, och att de inte alls överensstämde med hur de egentligen såg ut. Jag vill minnas att dessa aktörer kan åka dit om varan (maten) inte överensstämmer med utseendet på förpackningen därav tycker jag att man kan tillämpa detta på gatukök/krogar.

Du kanske ska ta bildbevis på denna meny för att faktiskt bevisa hur rätten du köpte ska se ut?
Citera
2011-03-21, 18:17
  #51
Medlem
HerrBormanns avatar
Citat:
Bedrägeri är enligt svensk lag ett brott, som består i att någon förmår annan till handling eller till att underlåta något som medför vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde enligt 9 kap. 1 § brottsbalken.
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan. Påföljden är fängelse i högst två år.

Solklart fall av bedrägeri således.

Citat:
Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om gärningsmannen missbrukat allmänt förtroende eller begagnat falsk handling eller vilseledande bokföring eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada. Är brott att anse som grovt, skall för grovt bedrägeri dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.

Korvkiosken har alldeles uppenbart missbrukat allmänt förtroende, så att att det skulle röra sig om bedrägeri av normalgraden är uteslutet, varför fängelse är det enda möjliga straffet.

Citat:
Trolöshet mot huvudman är ett brott enligt svensk rätt, vilket regleras i Brottsbalken 10 kap 5 §.
Brottet innebär att man missbrukar sin förtroendeställning gentemot någon annan då man fått i uppgift att sköta ekonomiska angelägenheter, kvalificerad teknisk uppgift eller ska övervaka skötseln av sådan uppgift och detta missbruk innebär skada för huvudmannen. I så fall döms till böter eller fängelse i högst två år.
Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst sex år. Är gärningen belagd med straff enligt §§ 1-3 (förskingring, undandräkt, grov förskingring) är inte trolöshet mot huvudman aktuellt.

Ägaren till kiosken kan alltså anmäla den anställde för trolöshet mot huvudman, så där har han några år till bakom galler att vänta.
Citera
2011-03-21, 19:19
  #52
Medlem
hegoballs avatar
Det borde väl ha varit ett tillägg på reklambilden då.
Ungefär som det brukar vara i bilreklamen i tidningar.

"Obs! Tunnbrödsrullen på bilden är extrautrustad."

Edit:
Här finns en artikel som tar upp skillnaden mellan det som är på bilden och det man får...
http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.2375871-reklamen-ar-battre-an-verkligheten
__________________
Senast redigerad av hegoball 2011-03-21 kl. 19:27.
Citera
2011-03-21, 23:27
  #53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokinKittyCat
Du kanske ska ta bildbevis på denna meny för att faktiskt bevisa hur rätten du köpte ska se ut?
Menar du för er eller för någon annan? Får se om jag verkligen orkar släpa mig bort dit.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrBormann
text
Hahaha, måste erkänna att du fick mig först.
Citat:
Ursprungligen postat av hegoball
Det borde väl ha varit ett tillägg på reklambilden då.
Ungefär som det brukar vara i bilreklamen i tidningar.

"Obs! Tunnbrödsrullen på bilden är extrautrustad."

Edit:
Här finns en artikel som tar upp skillnaden mellan det som är på bilden och det man får...
http://helahalsingland.se/hudiksvall/1.2375871-reklamen-ar-battre-an-verkligheten
Rofl. Extrautrustad tunbrödrulle! XD
Citera
2011-03-22, 00:31
  #54
Medlem
SmokinKittyCats avatar
[quote=patwotrik]Menar du för er eller för någon annan? Får se om jag verkligen orkar släpa mig bort dit.

Jo, nämen jag tänkte som mera på att om du ska få dem fällda för detta krävs ju bevismaterial.

[/QUOTE=patwotrik]
Citera
2011-03-22, 00:36
  #55
Medlem
[quote=SmokinKittyCat]
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Menar du för er eller för någon annan? Får se om jag verkligen orkar släpa mig bort dit.

Jo, nämen jag tänkte som mera på att om du ska få dem fällda för detta krävs ju bevismaterial.

[/QUOTE=patwotrik]
Mjo kanske. Aja, jag har ju redan anmält det, så de hör väl av sig isf.
Citera
2011-03-23, 19:31
  #56
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Om du läser inlägget ser du att jag framför hur han ska gå tillväga för det också, men det kanske är för mycket begärt. Läsa är ju jobbigt.

Du får tänka på att de har gått i svensk skola. TS kanske borde uppoffra sig och ifrågasätta att skolan enligt uppgift tränar eleven till kunskapsinlärning.
Citera
2011-03-25, 16:47
  #57
Medlem
Obese_Maurices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Och vad vet du om det? Jag kan i alla fall minnas två gånger när det ENBART har stått "Tunnbrödsrulle meny" (särskrivningen obligatorisk) och inte ett ord om räksallad.
Du skrev att du "ett flertal gånger sett menyer där räksallad ingår", och jag tog det som att du tittat på menyn och sett att räksallad ingår. Därav påståendet att det uppenbarligen var skrivet på menyerna.
Eller du kanske alltid tar bilderna som att det är vad du kommer få?
Har du provat att köra frukostscenen i Falling Down? Det kanske kan ge dig gratis räksallad.
Citera
2011-03-25, 23:52
  #58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obese_Maurice
Du skrev att du "ett flertal gånger sett menyer där räksallad ingår", och jag tog det som att du tittat på menyn och sett att räksallad ingår. Därav påståendet att det uppenbarligen var skrivet på menyerna.
Eller du kanske alltid tar bilderna som att det är vad du kommer få?
Har du provat att köra frukostscenen i Falling Down? Det kanske kan ge dig gratis räksallad.
Detta var helt enkelt bara en replik till påståendet att det aldrig ingår räksallad. Huruvida det stod i menyerna har jag faktiskt inget minne av.

Men jo, jag hävdar att man ska få det som är på bilden. Varför ska det annars vara en bild på något med tillhörande pris? Dessutom har jag svårt att tolka lagen på annat sätt.
Citera
2011-03-26, 12:00
  #59
Medlem
SingleStars avatar
Om TS anser att han har rätt så borde samtliga gatukök i Sverige vara inblandade i otaliga rättstvister med sina kunder. Det sunda förnuftet säger mig att den här tråden har utvecklats till en troll-tråd.
Citera
2011-03-26, 12:16
  #60
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Om TS anser att han har rätt så borde samtliga gatukök i Sverige vara inblandade i otaliga rättstvister med sina kunder. Det sunda förnuftet säger mig att den här tråden har utvecklats till en troll-tråd.
Det kanske beror på att ingen orkar ta det hela vidare. För övrigt ser jag inte riktigt vad troll har med saken att göra.
__________________
Senast redigerad av patwotrik 2011-03-26 kl. 12:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in