Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-17, 21:13
Medlem
MC.Hammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pandoran
Jag förstår inte riktigt det här med trans och cis i genetiken som du talar om? Försöker läsa mig till det i boken nu. 50 cM eller map units är menat med att om det är ÖVER denna siffra på en kromosom så kan inte överkorsning ske, utan då är det fri rekombination.

Cis och trans phases är två olika sätt som länkade gener överförs. Cis är när två likadana (i form av dominant och dominant eller recessiv och recessiv) överförs, jämfört med trans, vilket är en linked unit på en dominant och en recessiv.

Cis - AB eller ab
Trans - Ab

Haha jag vet det, men jag hittar inte vart ni hittade 50 cM i den ursprungliga frågeställningen.
Citera
2011-03-17, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MC.Hammer
Cis och trans phases är två olika sätt som länkade gener överförs. Cis är när två likadana (i form av dominant och dominant eller recessiv och recessiv) överförs, jämfört med trans, vilket är en linked unit på en dominant och en recessiv.

Cis - AB eller ab
Trans - Ab

Haha jag vet det, men jag hittar inte vart ni hittade 50 cM i den ursprungliga frågeställningen.

Jaha! Nu förstår jag vad du menar, tack! Den fanns inte med i frågeställningen, utan den kom från ingenstans, som ett övergripbart exempel kanske? :P Har du kanske kunskapen att hjälpa mig med en annan uppgift som du kan hitta i detta forum under rubriken "genotypes and maps" ? Jag sitter här och blir skogstokig..
Citera
2011-03-17, 23:36
Medlem
Plastbunkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MC.Hammer
Det var just därför som jag varnade för det. Eftersom crossen innehöll två transfasiga kombinationer så hoppade jag till slutsatsen att dessa kombinationer är de som är länkade (och därmed inte de rekombinerade). Uppgifter jag har stött på har haft denna information svart på vitt, därför försökte jag lösa detta på ett liknande sätt.

Hur fick ni det till 50 cM när det står 14 m.u.?

Var inte i just det här fallet, påpekade bara att avstånd över 50 cM inte går att mäta med nedärvning om man inte har ännu en gen där emellan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in