2011-03-18, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Läser man ts inlägg ser man att han/hon förlorat jobbet, om det beror på dumhet eller ej vet vi inte. Man kan även genom att läsa inlägget att en del pengar funnits sparade men ett de gått åt då ts uppenbarligen inte har någon inkomst, om pengarna slösats på nöjen vet vi inte.

Vidare upplyser ts även om att lägenheten bytts ut mot en mindre billigare, antar att det inte är det du menar är dumheter. Så vad är det som är dumt? Att ts inte har råd med hyran och riskerar vräkning eller vad? Av dina inlägg att döma verkar du ha saken klar för dig, men ärligt talat vet du ingenting om ts situation, hur den ser ut eller hur den uppstått. Du har inte heller en aning om ts sparande. Ts kan ju faktiskt ha varit riktigt, riktigt ambitiös i sitt sparande men tyvärr inte hunnit med att arbeta någon längre tid.

Det kan även vara anledningen till att han/hon inte får ersättning från a-kassan, för att han/hon helt enkelt inte kvalificerat sig pga för kort tid på arbetsmarknaden. Sedan vad det gäller snålhet att inte vara med i a-kassan undrar jag verkligen vad vitsen är för unga under 30år att vara med? Möjligheterna att få ersättning är trots allt minimala och man lär tjäna på att lägga undan pengarna på ett sparkonto istället.

Fattar inte hur man kan anse att man ska betala en massa i skatt enbart för att hjälpa pundare och annat pack istället för att hjälpa hederliga svenssons när de är i akut behov av hjälp.

Det jag skriver grundar jag på TS bristfälliga information, är det på ett annat sätt räknar jag med att TS säger det för hur skulle han annars kunna vänta sig hjälp?

Det är korrekt att jag utgår ifrån att TS har jobbat under minst ett halvår/år och jag bedömer att det inte gått någon längre tid sen TS förlorade jobbet och därav borde han om han haft 15-20k sparade klarat sig på dem än. Det är det här som är dumhet enligt mig att då inte ha dessa pengar.

Vad gäller A-kassa så förstår jag inte varför man inte ska vara med om man är under 30? visst du måste jobba minst 6 mån eller vad det är men du bygger ju medlemstid trots att du är arbetslös vilket medför att du kan få ersättning om man inte går arbetslös konstant. Men det är klart är ju lättare att bara gå till soc istället för att jobba.

Detta grundar jag på följande:

Socialen har klara direktiv på när man ska få hjälp och TS når tydligen inte upp till dessa och en vanlig anledning till det är att han hade en såpass stor summa på sitt konto där han skulle kunna leva x antal månader på enligt deras normer och han har då "slösat" dessa på annat. Detta medför att han inet är aktuell för bidrag innan den tiden har gått som dessa pengar skulle ha räckt till.

Många verkar tro att handläggare kan göra lite hur de vill med vilka de hjälper så är inte fallet men som sagt många konspiratoriska slappkukar anser det. Det finns mycket raka och klara regler för när man är berättigad ersättning och tydligen är inte TS det just nu. Alltså håller han information inne skulle jag gissa.

Det är alltså då så att det inte är en hederlig svensson det rör sig om utan en bidragsfuskare. De har jag inga behov av att ge skattepengar till.
Senast redigerad av speedy_83 2011-03-18 kl. 18:34.
Citera
2011-03-18, 18:48
Medlem
lundagrens avatar
Har man inte 2 månadshyror i buffert är man fan helt jävla kass. Så svårt är det inte att snåla ihop lite extra dag och ha på en konto man inte rör.
Citera
2011-03-18, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Socialen har klara direktiv på när man ska få hjälp och TS når tydligen inte upp till dessa och en vanlig anledning till det är att han hade en såpass stor summa på sitt konto där han skulle kunna leva x antal månader på enligt deras normer och han har då "slösat" dessa på annat.

För det första undrar man varför du svarat i tråden då du anser att ts information är så bristfällig att det inte går att ge råd? Varför är man inte bara tyst om man har absolut noll att tillföra?

Vidare undrar jag vart du fått det ifrån att ts skulle ha stora summor pengar? uppenbarligen har han/hon inte det... Du tror väl för guds skull inte att myndighetssverige inte begår misstag??? Varför ska man inte kunna ställa frågor på Flashback och få vettiga svar istället för idiotpåhopp om hur lat och slö man är? Svara på de frågor du klarar av istället...

Förövrigt undrar jag vart moderatorerna i detta forum håller hus? Flashback sjunker till botten....
Citera
2011-03-18, 20:28
Medlem
Citat:
För det första undrar man varför du svarat i tråden då du anser att ts information är så bristfällig att det inte går att ge råd? Varför är man inte bara tyst om man har absolut noll att tillföra?

Vidare undrar jag vart du fått det ifrån att ts skulle ha stora summor pengar? uppenbarligen har han/hon inte det... Du tror väl för guds skull inte att myndighetssverige inte begår misstag??? Varför ska man inte kunna ställa frågor på Flashback och få vettiga svar istället för idiotpåhopp om hur lat och slö man är? Svara på de frågor du klarar av istället...

Förövrigt undrar jag vart moderatorerna i detta forum håller hus? Flashback sjunker till botten....

Anledningen till att jag svarar är att jag inte kan hålla mig borta utan vill läxa upp honom

Vart jag har fått att han har stora summor ifrån är ett antagande då han tydligen INTE är berättigad försörjningsstöd. Då misstänker jag att TS kanske hade 15k på sitt konto för någon månad sedan och denna summa ska han enligt normen klara sig på ca: 3 mån.

Självklart begås det fel, men ser man på FB verkar det som att 99 % av alla yrkesverksamma inom försörjningsstöd är antingen dumma i huvudet och lever för att sätta dit folk eller helt inkompetenta och inte kan sina egna regler vilket jag tror är fel.

Jag är helt enkelt inte så blåögd och vill nyansera tråden från allt myndighetshat som annars svämmar över forumet

Sen håller jag med dig om nivån på forumet då det borde vara förbjudet att starta dessa trådar då det kommer 15 nya varje vecka samt att det finns en tråd som ska ta upp alla frågor om försörjningsstöd.
Citera
2011-03-18, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Anledningen till att jag svarar är att jag inte kan hålla mig borta utan vill läxa upp honom

Vart jag har fått att han har stora summor ifrån är ett antagande då han tydligen INTE är berättigad försörjningsstöd. Då misstänker jag att TS kanske hade 15k på sitt konto för någon månad sedan och denna summa ska han enligt normen klara sig på ca: 3 mån.

Självklart begås det fel, men ser man på FB verkar det som att 99 % av alla yrkesverksamma inom försörjningsstöd är antingen dumma i huvudet och lever för att sätta dit folk eller helt inkompetenta och inte kan sina egna regler vilket jag tror är fel.

Jag är helt enkelt inte så blåögd och vill nyansera tråden från allt myndighetshat som annars svämmar över forumet

Sen håller jag med dig om nivån på forumet då det borde vara förbjudet att starta dessa trådar då det kommer 15 nya varje vecka samt att det finns en tråd som ska ta upp alla frågor om försörjningsstöd.

Och du hade känt att det var ok att jag läxade upp dig i dina trådstarter istället för att ge dig råd om det du undrar? Hur hjärndöda har inte dina bilköpsfantasier verkat bara för att ta ett exempel. Att "läxa upp" folk är inte riktigt forumets grej... Sen att forumet saknar moderatorer som ser till trådarna är en annan sak...

Tycker annars bara att man svarar på inlägg man har fakta eller relevanta åsikter att tillföra. Att man låter bli att "läxa upp" utan kunskap om fallet. Seriöst kan jag ärligt säga att du inte ligger i topp vad det gäller, i min mening intelligenta, trådstarter och skulle jag generalisera så som du gör hamnar du i botten värd att inte besvaras.
Citera
2011-03-18, 21:22
Medlem
Citat:
Och du hade känt att det var ok att jag läxade upp dig i dina trådstarter istället för att ge dig råd om det du undrar? Hur hjärndöda har inte dina bilköpsfantasier verkat bara för att ta ett exempel. Att "läxa upp" folk är inte riktigt forumets grej... Sen att forumet saknar moderatorer som ser till trådarna är en annan sak...

Tycker annars bara att man svarar på inlägg man har fakta eller relevanta åsikter att tillföra. Att man låter bli att "läxa upp" utan kunskap om fallet. Seriöst kan jag ärligt säga att du inte ligger i topp vad det gäller, i min mening intelligenta, trådstarter och skulle jag generalisera så som du gör hamnar du i botten värd att inte besvaras.

Det är skönt att du börjar med personangrepp på mig istället för att själv tillföra tråden något kan inte heller se att du skrivit så mycket av vikt i tråden. Men visst jag har säkerligen ´gjort jävligt korkade trådstarter osv men jag snyltar inte på skattebetalare och jag har för övrigt ganska god insikt i hur försörjningsstöd ser ut.

Men snöa gärna in på lite mer på min ironiska mening om att läxa upp.

jag anser också att jag gett TS massor av chanser att ge svar på tal om hur situationen verkligen ser ut men det görs ju inte.
Senast redigerad av speedy_83 2011-03-18 kl. 21:25.
Citera
2011-03-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmokinS
Men allvar? Du äger en bil och du undrar varför soc inte hjälper dig? Du förstår nog inte riktigt vad deras uppgift är.
Du påstår att du har jobbat tidigare, varför har du då inte a-kassa?

Verkar som du satt dig själv i skiten. Sedan försöker du skylla din dumhet på papperslösa, väldigt ovanligt bland smygrasister .
smygrasister Hur dum är du inte egentligen, det är sjukt att svenska välfärdssystemet inte tar han d om sina egna men hjälper de som inte ens ska ha hjälp!
Citera
2011-03-18, 22:51
Medlem
Trots att Magban inte anser att jag har något att bidra med så har jag läst igenom TS första inlägg igen och för att försöka göra det hela enkelt så kan jag ännu en gång säga som så att det absolut troligaste skälet till att inte TS får ersättning denna månaden heller är:

Den summa du hade på ditt konto när du sökte första gången beräknades att räcka längre än en månad. Man har alltså en norm om hur mycket man ska klara sig på en månad, De delar alltså din summa med normen och ser hur många månader du klarar dig utan bidrag.

Det har ju alltså bara gått två månader sen du slutade jobba varav du borde fått en lön till (de brukar ju komma i efterskott) så om du gör ett nytt försök nästa månad går det nog bättre om inte fråga vad deras norm ligger på så kan du själv se när du är berättigad ersättning.

Så sluta tjata om att systemet inte tar hand om svenskar och allt annat skit det tar hand om dem som uppfyller kraven. Man måste ju ha några riktlinjer hur skulle det annars se ut och det är regeringen som bestämmer och eftersom FB är fullt av blåkramare fattar jag inte varför man klagar, vi har ju valt fram systemet själva!
Senast redigerad av speedy_83 2011-03-18 kl. 22:54.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in