2011-03-23, 20:19
Medlem
no-more-oxygens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Så du menar på fullaste allvar att man kan sätta en lapp på bankens fönster där det står nått i stil med "OBS! Banken får inte rånas" och efter det kommer banken aldrig att rånas?
Nej, man bankrånaren skulle råna den ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Sunt förnuft kan ALDRIG ersättas med information, sunt förnuft innefattar ju förståelse och omdöme, dvs att man själv avgör om det är förnuftigt eller inte helt naturligt.
Du har ett äpple. Ditt sunda förnuft säger att du ska äta det.

Du har ett äpple. En lapp meddelar dig att du ska äta äpplet.

Båda scenarierna leder till samma utgång.
Citera
2011-03-23, 21:09
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-oxygen
Jovisst kan samhället det, sadistiska anlag och empatistörningar kommer inte från tomma intet, om dom gör det behöver dom hjälp, inte fängelsestraff.

Ja, det finns "vård", men jag anser väldigt bestämt att många av de anlagen - när de väl är djupt rotade efter en lång uppväxt och en del vuxenliv - inte kan botas genom den s.k vården. Däremot tror jag folk lär sig vilka beteenden som vårdarna vill se så att de snabbare kan friskförklaras.

Och nej jag säger inte att vården misslyckas 100% av gångerna, skulle inte förvåna mig om den lyckas över 50% till och med, men min poäng är ändå att - nej, de kommer inte från tomma intet, men nej vi kommer ändå aldrig att kunna få bort dem ur samhället.

EDIT: tydligare vore kanske att säga, "du kan inte "hjälpa" någon som inte vill ha hjälp".

Citat:
Straffa beteendet? Tror du att bestraffning gör någon skillnad? Ingen kriminell bryr sig om att dom hamnar i fängelse, just dom kommer ju aldrig hamna där. Saker som fängelse och böter är statligt drivna hämdaktioner.

Det hjälper inte i samtliga fall men det avskräcker säkerligen många. Jag ser hur du resonerar, man ska aldrig straffa fel, bara belöna rätt, vård istället för fängelse för alla stackars missförstådda kriminella osv, men jag håller inte med dig.

Folk "vill" inte göra rätt, folk gör det som krävs för att undvika otrevliga konsekvenser. Finns det en otrevlig konsekvens som följer av ett visst handlande, kommer fler folk att undvika att utföra handlingen, så enkelt är det. Fanns inga lagar eller poliser skulle samhället slås i spillror och det skulle råda totalt kaos där de starka ständigt skulle utnyttja de svaga.
Citera
2011-03-23, 21:13
Medlem
då djuret blir dåligt behandlat/lider/plågat kanske ditt jävla mongolid
Citera
2011-03-23, 21:13
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Nej, man bankrånaren skulle råna den ändå.

Precis!

Citat:
Du har ett äpple. Ditt sunda förnuft säger att du ska äta det.

Du har ett äpple. En lapp meddelar dig att du ska äta äpplet.

Båda scenarierna leder till samma utgång.

Du har ett äpple med mask i och mögel på, ditt sunda förnuft säger ät inte äpplet.

Du har ett äpple med mask i och mögel på, lappen säger ät äpplet, vad gör du?
Citera
2011-03-23, 21:34
Medlem
no-more-oxygens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Folk "vill" inte göra rätt, folk gör det som krävs för att undvika otrevliga konsekvenser. Finns det en otrevlig konsekvens som följer av ett visst handlande, kommer fler folk att undvika att utföra handlingen, så enkelt är det. Fanns inga lagar eller poliser skulle samhället slås i spillror och det skulle råda totalt kaos där de starka ständigt skulle utnyttja de svaga.

Jag vill inte gå för långt off-topic nu, men tror du att det finns någon på denna planet som inte slår sin hund av den anledningen att det är olagligt? Jag förespråkar inte en värld utan lagar eller polis, utan en värld utan statligt sanktionerad hämnd - fast det är ett ämne för en annan tråd.

En människa är, objektivt sett inte på något vis jämnställd med ett djur, och en människas rättigheter skall inte kränkas för en hund eller katts fördel. Visst, djuret kan omhändertagas, men induviden bakom brottet skall inte betala pengar till staten eller sitta i fängelse för det.
Citera
2011-03-23, 22:38
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Jag vill inte gå för långt off-topic nu, men tror du att det finns någon på denna planet som inte slår sin hund av den anledningen att det är olagligt?

Ja o ja, självklart? Massvis med folk, till och med folk som uttalat påpekat för mig att de undviker det av just den anledningen, och samma sak även med barnaga, stöld och mycket annat såklart. Sverige är dessutom ett land med en i min mening särskilt utpräglad angiveri-mentalitet och om nån ser en slå sin hund så nog fan finns det nån som anmäler förr eller senare, oftast förr. De flesta räknar nog med att ganska lätt kunna åka dit på att utföra den olagliga handlingen, annars hade de ju inte brytt sig så länge de själva inte tycker det är fel att slå hunden/barnet/whatever?

Det funkar ju på precis samma sak med t.ex bygglov och mycket annat, det söker inte folk för att de känner sig så naughty om de bygger sitt uthus eller altan utan lov, utan för att grannen (som man i många fall har en pågående konflikt med) eventuellt kanske tipsar kommunen om svartbygget så man får riva + böta. Man följer lagen för att man vill undvika den otrevliga konsekvensen, och hade inte straffet funnits så hade man knappast brytt sig.

Men visst, det kanske är lite väl off-topic detta även om det i viss liten mån relaterar till djurplågeri.

EDIT: fixade quote
Citera
2011-03-24, 15:40
Medlem
no-more-oxygens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
Ja o ja, självklart? Massvis med folk, till och med folk som uttalat påpekat för mig att de undviker det av just den anledningen, och samma sak även med barnaga, stöld och mycket annat såklart.
Det har jag svårt att tro, vad hindrar dom från att slå sitt djur när dom är ensamma?
Citera
2011-03-24, 17:38
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Det har jag svårt att tro, vad hindrar dom från att slå sitt djur när dom är ensamma?

Det finns ingenting som "hindrar" dem att slå djuret när de är ensamma, men djur som blir slagna - precis som barn - tenderar ofta att gallskrika och föra oväsen rent allmänt, och ju mer våld du brukar och ju mer högljudda konfrontationerna med djuret/barnet/whatever blir desto mer sannolikt att grannarna hör, och noterar att här kanske det sker något som inte är helt sunt. Även i hemmet, och även på landet där det är längre mellan gårdarna, finns det väldigt många människor som "gör rätt" endast pga att de vet att det alltid finns en risk att de kan bli ertappade med att "göra fel".

Sen finns det självklart många självdestruktiva individer som inte ens bryr sig om ett dödsstraff eftersom de "skiter i allt" så att säga och utför brotten ändå, men det kan ju knappast anses vara en majoritet av befolkningen som utgör den ganska extrema personlighetstypen.
Citera
2011-04-15, 19:41
Medlem
Finns en idiot i Gällivare som plågat sin hund i många år. Och så vitt jag vet har han fått nått klent straff, och nu skaffat en ny hund. Hur i helvete kan det få gå till så? Vad kan man göra? *arg så man kokar*
Citera
2011-04-15, 20:06
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farligast
Hur i helvete kan det få gå till så?

Därför att folks beteende främst styrs av konsekvenser (eller belöningar förstås men det är ju inte relevant här), och finns det inga kännbara konsekvenser av en handling så ser personen ifråga ingen anledning att bry sig. Om han däremot visste att det fanns en risk att det närsomhelst kunde hoppa fram en galen sadist med en trasa kloroform, söva honom och låta honom vakna upp fastkedjad naken i en mörk kall källare och efter de obligatoriska medeltida tortyrinslagen klippa av lillsnoppen hans med en rostig sax, så skulle han troligen handla annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av Farligast
Vad kan man göra? *arg så man kokar*

Se ovan
Citera
2011-04-16, 00:41
Medlem
deprecations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dinmamma1234
då djuret blir dåligt behandlat/lider/plågat kanske ditt jävla mongolid

???
Citera
2011-04-16, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deprecation
Hej, letade men hittade inget annat ämne. (jag kanske är blind)

Vart kan man säga att gränsen för djurplågeri går? Generellt sätt.
Hur hårt tycker ni att djurplågare borde straffas? Och med vad för straff.
Hur ser ni på djurplågeri?

Har ni själv några egna frågor så får ni gärna peta in dom.

Häng ut dom på internet med bild o adress. Låta alla deras grannar veta vilka äckel dom är.
så dom varje dag får känna vilken avsky, andra har för dessa psykiskt störda äckel
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in