Citat:
Ursprungligen postat av no-more-oxygen
Jovisst kan samhället det, sadistiska anlag och empatistörningar kommer inte från tomma intet, om dom gör det behöver dom hjälp, inte fängelsestraff.
Ja, det finns "vård", men jag anser väldigt bestämt att många av de anlagen - när de väl är djupt rotade efter en lång uppväxt och en del vuxenliv - inte kan botas genom den s.k vården. Däremot tror jag folk lär sig vilka beteenden som vårdarna vill se så att de snabbare kan friskförklaras.
Och nej jag säger inte att vården misslyckas 100% av gångerna, skulle inte förvåna mig om den lyckas över 50% till och med, men min poäng är ändå att - nej, de kommer inte från tomma intet, men nej vi kommer ändå aldrig att kunna få bort dem ur samhället.
EDIT: tydligare vore kanske att säga, "du kan inte "hjälpa" någon som inte vill ha hjälp".
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-oxygen
Straffa beteendet? Tror du att bestraffning gör någon skillnad? Ingen kriminell bryr sig om att dom hamnar i fängelse, just dom kommer ju aldrig hamna där. Saker som fängelse och böter är statligt drivna hämdaktioner.
Det hjälper inte i samtliga fall men det avskräcker säkerligen många. Jag ser hur du resonerar, man ska aldrig straffa fel, bara belöna rätt, vård istället för fängelse för alla stackars missförstådda kriminella osv, men jag håller inte med dig.
Folk "vill" inte göra rätt, folk gör det som krävs för att undvika otrevliga konsekvenser. Finns det en otrevlig konsekvens som följer av ett visst handlande, kommer fler folk att undvika att utföra handlingen, så enkelt är det. Fanns inga lagar eller poliser skulle samhället slås i spillror och det skulle råda totalt kaos där de starka ständigt skulle utnyttja de svaga.