2011-03-12, 20:07
Medlem
Visdomsmannens avatar
Vad är det för skillnad på ditt parti och Liberala partiet?

För övrigt tror jag att man i stället ska försöka satsa på att påverka befintliga riksdagspartier liberalt, och i synnerhet ungdomsförbunden (då tänker jag på CUF och LUF, möjligen MUF).
Citera
2011-03-12, 20:16
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visdomsmannen
Vad är det för skillnad på ditt parti och Liberala partiet?
Kanske att aktiviteten kan bli högre? Ambitionen verkar ju inte vara några ideologiska skillnader, men organisatorisk konkurrens skulle inte skada.

Citat:
För övrigt tror jag att man i stället ska försöka satsa på att påverka befintliga riksdagspartier liberalt, och i synnerhet ungdomsförbunden (då tänker jag på CUF och LUF, möjligen MUF).
Den strategin har jag inte längre nånting till övers för. För det första så är politiker bara ute efter att tjäna pengar på statsvåld och bryr sig inte det minsta om någon form av argumentation om vad som är rätt och fel. För det andra har Fredrik Förräderdey totalt underminerat påverkandetaktiken. Han personvaldes framgångsrikt för C 2006 därför att han i en mycket omfattande och tydlig kampanj lovade att inte rösta för FRA-lagens införande. Men sen röstade han för FRA-lagens införande!

Så kasta inte bort någon tid på att "påverka" några pampvalpar. Alla såna ansträngningar har och kommer alltid att missa totalt rakt av.
Senast redigerad av Fri 2011-03-12 kl. 20:18.
Citera
2011-03-12, 20:38
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miskatonic
Varför ska man engagera sig i Liberaldemokraterna om man är libertarian?

För att det skulle vara det bästa alternativet som faktiskt har en chans att ta sig in i riksdagen?
Citera
2011-03-12, 20:42
Medlem
Visdomsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Den strategin har jag inte längre nånting till övers för. För det första så är politiker bara ute efter att tjäna pengar på statsvåld och bryr sig inte det minsta om någon form av argumentation om vad som är rätt och fel.
Att försörja sig på att eftersträva frihetliga förändringar i samhället i form av t.ex. riksdagsledamot är ju nästan rena drömjobbet. Att de är ute efter att försörja sig utesluter inte att de inte heller bryr sig.
Citat:
För det andra har Fredrik Förräderdey totalt underminerat påverkandetaktiken. Han personvaldes framgångsrikt för C 2006 därför att han i en mycket omfattande och tydlig kampanj lovade att inte rösta för FRA-lagens införande. Men sen röstade han för FRA-lagens införande!

Så kasta inte bort någon tid på att "påverka" några pampvalpar. Alla såna ansträngningar har och kommer alltid att missa totalt rakt av.
Politik är smutsigt, för att få inflytande måste man ibland kompromissa även med sina mest grundläggande värderingar. Men det är riksdagsledamöter som Federley och Munkhammar som ger mig hopp för Sverige. Han har definitivt påverkat, många ungdomspolitiker ser upp till honom och inspireras, och han och hans åsikter behandlas med respekt av andra politiker.
Citera
2011-03-12, 20:52
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
För att det skulle vara det bästa alternativet som faktiskt har en chans att ta sig in i riksdagen?
Om det är målet så kan man ju lika gärna rösta på sossarna. De är minst lika liberala...
Citera
2011-03-12, 21:01
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Om det är målet så kan man ju lika gärna rösta på sossarna. De är minst lika liberala...

Nej det är de inte pojke lille.
Citera
2011-03-12, 21:04
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Kanske att aktiviteten kan bli högre? Ambitionen verkar ju inte vara några ideologiska skillnader, men organisatorisk konkurrens skulle inte skada.

Den strategin har jag inte längre nånting till övers för. För det första så är politiker bara ute efter att tjäna pengar på statsvåld och bryr sig inte det minsta om någon form av argumentation om vad som är rätt och fel. För det andra har Fredrik Förräderdey totalt underminerat påverkandetaktiken. Han personvaldes framgångsrikt för C 2006 därför att han i en mycket omfattande och tydlig kampanj lovade att inte rösta för FRA-lagens införande. Men sen röstade han för FRA-lagens införande!

Även kapitalism och nyliberalism bygger på statsvåld. Att ens ha privat egendom är en form av statsvåld.
Citera
2011-03-12, 21:42
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poita_
Även kapitalism och nyliberalism bygger på statsvåld. Att ens ha privat egendom är en form av statsvåld.
Det där har diskuterat många gånger förut, men det behövs inte många ord här för att förklara att man äger det som man själv har skapat och det som man ömsesidigt frivilligt har avtalat med andra om att man ska få. Det sker utan något våld.

Visdomsmannen:
Hur kan du ha något som helst hopp om geFRApo-grundaren Fegrik Förräderdey? Det fanns kanske år 1933 någon naiv halvliberal som hade hopp om Heinrich Himmler, men inte längre 1945 efter att hans handlingar talat för sig själva. Jag kan respektera någon som tror på kommunismen och som företräder sina väljare som röstat för kommunism. Men jag kan inte respektera någon som ljuger om att han skulle vara liberal, men sen genomför repressiv lagstiftning om militärt ockupationsspionage mot oskyldiga människor. Fredrik Himmler har gått bort sig totalt för all framtid, helt oavsett vad han säger och gör någonsin.

En folkvald företrädare för ett libertarianskt parti bör aldrig någonsin rösta i ett parlament för någonting som kränker någons negativa rättigheter. Det ska inte på något sätt kompromissas om det.

Förhandlingsutrymmet ligger i vilka frihetsreformer som man kan uppnå majoritet för med olika partier. Sossarna kanske vill lägga ned ambassader för att straffa Carl Bild, kör för det! Borgarna kanske vill sänka skatten i invandrarghetton, bra! Kommunistpartiet vill avskaffa kollektivavtalen för att kunna etablera en egen fackföreningsrörelse i konkurrens mot sossarnas fackmonopol idag, det röstar vi för! Miljöpartiet vill avskaffa vårdnadsbidraget, där har de en allierad i libertarianerna!
Senast redigerad av Fri 2011-03-12 kl. 21:46.
Citera
2011-03-13, 00:45
Medlem
Poita_s avatar
Citat:
Det där har diskuterat många gånger förut, men det behövs inte många ord här för att förklara att man äger det som man själv har skapat och det som man ömsesidigt frivilligt har avtalat med andra om att man ska få. Det sker utan något våld.
Nej för i verkligheten äger ingen någonting. Och det är inte ömsesidigt när ett stort skogsbrukarföretag t ex köper upp något regnskogsliknande område som infödingarna inte får någonting för, även fast de bott där i århundraden.
När USA grundades såldes land som blivit stulet från infödingarna där, det var inte ömsesidigt utan var såkallat "statsvåld" i allra högsta grad.
Citera
2011-03-13, 02:28
Medlem
Älskar ditt engagemang men detta har prövats förut på Flashback utan resultat. Som många här inne redan sagt så är Liberaldemokraterna den enda vägen att gå i Sverige om man vill rösta på ett liberalt parti som har en chans att ta sig in i riksdagen.
Citera
2011-03-13, 04:03
Medlem
RonJeremyClarkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Longface
Älskar ditt engagemang men detta har prövats förut på Flashback utan resultat. Som många här inne redan sagt så är Liberaldemokraterna den enda vägen att gå i Sverige om man vill rösta på ett liberalt parti som har en chans att ta sig in i riksdagen.
Ni liberaldemokrater lider verkligen av storhetsvansinne. Och snälla, sluta kalla er liberaler, kalla er socialliberaler så att ingen behöver luras att tro att ni är riktiga liberaler.
Citera
2011-03-13, 04:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Falcão
Absolut. Men de är ändå det närmaste ett libertarianskt alternativ vi har i svensk politik om man vill stödja ett parti med åtminstone en minimal chans att nå någon form av inflytande.

Nej, Liberaldemokraterna är ju faktiskt samma skräpparti som förespråkar det här med ett s.k. ''barnkonto'', låter ju väldigt liberalt att svenska skattebetalare ska tvinga punga ut på något sådant naivt... KLP är väl snarare det bästa alternativet(?) enligt min uppfattning i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av RonJeremyClarks
Ni liberaldemokrater lider verkligen av storhetsvansinne. Och snälla, sluta kalla er liberaler, kalla er socialliberaler så att ingen behöver luras att tro att ni är riktiga liberaler.

Så sant, så sant. Ni fejkliberaler äcklar mig på ett vis.
Senast redigerad av maiorquamvita 2011-03-13 kl. 04:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in