Nu är den underbara årstiden snart här med ett litet break för många men har man inte jobbat något under somrarna vid vuxen ålder så ser inte det särskilt stiligt ut på ens CV. Jag har aldrig haft ett sommarjobb och det enda "jobbet" jag haft är en längre tids praktik som butikssäljare. Antar att jag inte gjorde särskilt bra ifrån mig eftersom jag ej fick erbjudande om extratimmar framåt i tiden trots att jag arbetade gratis under ett kvartal. Alltså har jag i princip inget CV att tala om trots att jag fyllde 20 för ett par dagar sedan.
Arbetsmarknaden för unga är väldigt kontaktdominerad, känner du rätt personer så får du en chans att arbeta. Jag har inga kontakter överhuvudtaget och varken släktingar eller föräldrar har möjlighet att erbjuda mig någon tjänst vid deras arbetsplatser, det är måhända inte så konstigt då de är akademiker. Jag tror att ganska många sitter i samma sits som mig på Flashback, lathet, avsakand av socialt kontaktnät att gräva efter jobb i blandat med sociala svårigheter/strulig uppväxt gör att man inte kan fixa ett jobb. Så ni som på något vis lyckats erövrat er ett sommararbete, vilken typ av tjänst sökte ni? Jag vänder mig alltså till folk med tunt CV.
Situationen ser ut som sådan att på internet finner man till 95 % tjänster som kräver utbildning eller erfarenhet, mycket undersköterska, kock och brevbärare har jag sett. (Där alla kräver antingen erfarenhet, utbildning eller körkort) Dessutom kanske arbetsgivarna överdriver för att de måste? Lite floskler hoppas jag att det är, men de få arbeten som inte kräver tjugo års utbildning vid 20 kräver att du ska vara extremt socialt utåtriktad, älska nya utmaningar och vända dig i våndor om du inte får nya sociala möten och kontakter att vältra dig i.
Det här är så långt ifrån den genomsnittlige Flashbackaren man kan komma enligt mig, eller åtminstone så långt från mig man kan komma (generaliserar lite).
Så andra som befunnit sig i samma sits, hur löste ni det och vilken tjänst sökte ni? Jag vill jobba!
Jag har kikat lite på arbeten vid gravgårdar (klippa gräs och hålla ordning) dessutom tycker jag brevbärare verkar bra då man slipper det där "du ska älska nya sociala kontakter och vara utåtriktad" som många yrken baseras på idag, problemet är att nästan alla brevbärartjänster kräver körkort - och kräver de inte körkort så är det typ dela ut tidningar för 10 SEK i timmen som trettonåringar blir blåsta på.
*EDIT* Kan väl tillägga att jag egentligen inte behöver pengarna då familjen har gott med pengar, så att ha 115 SEK + OB är inget krav precis, skulle nöja mig med 80 SEK - vad jag egentligen vill ha är arbetslivserfarenheten. Det enda jag inte kan tänka mig är städare då jag har någon slags värdighet.
*EDIT ännu en gång
* Måste även ta med att jag är straffad om det nu påverkar ens arbetssituation? Det var ett väldigt milt brott dock.
Arbetsmarknaden för unga är väldigt kontaktdominerad, känner du rätt personer så får du en chans att arbeta. Jag har inga kontakter överhuvudtaget och varken släktingar eller föräldrar har möjlighet att erbjuda mig någon tjänst vid deras arbetsplatser, det är måhända inte så konstigt då de är akademiker. Jag tror att ganska många sitter i samma sits som mig på Flashback, lathet, avsakand av socialt kontaktnät att gräva efter jobb i blandat med sociala svårigheter/strulig uppväxt gör att man inte kan fixa ett jobb. Så ni som på något vis lyckats erövrat er ett sommararbete, vilken typ av tjänst sökte ni? Jag vänder mig alltså till folk med tunt CV.
Situationen ser ut som sådan att på internet finner man till 95 % tjänster som kräver utbildning eller erfarenhet, mycket undersköterska, kock och brevbärare har jag sett. (Där alla kräver antingen erfarenhet, utbildning eller körkort) Dessutom kanske arbetsgivarna överdriver för att de måste? Lite floskler hoppas jag att det är, men de få arbeten som inte kräver tjugo års utbildning vid 20 kräver att du ska vara extremt socialt utåtriktad, älska nya utmaningar och vända dig i våndor om du inte får nya sociala möten och kontakter att vältra dig i.
Det här är så långt ifrån den genomsnittlige Flashbackaren man kan komma enligt mig, eller åtminstone så långt från mig man kan komma (generaliserar lite).Så andra som befunnit sig i samma sits, hur löste ni det och vilken tjänst sökte ni? Jag vill jobba!
Jag har kikat lite på arbeten vid gravgårdar (klippa gräs och hålla ordning) dessutom tycker jag brevbärare verkar bra då man slipper det där "du ska älska nya sociala kontakter och vara utåtriktad" som många yrken baseras på idag, problemet är att nästan alla brevbärartjänster kräver körkort - och kräver de inte körkort så är det typ dela ut tidningar för 10 SEK i timmen som trettonåringar blir blåsta på.*EDIT* Kan väl tillägga att jag egentligen inte behöver pengarna då familjen har gott med pengar, så att ha 115 SEK + OB är inget krav precis, skulle nöja mig med 80 SEK - vad jag egentligen vill ha är arbetslivserfarenheten. Det enda jag inte kan tänka mig är städare då jag har någon slags värdighet.
*EDIT ännu en gång
* Måste även ta med att jag är straffad om det nu påverkar ens arbetssituation? Det var ett väldigt milt brott dock.
Senast redigerad av Grond. 2011-03-09 kl. 16:01.
Senast redigerad av Grond. 2011-03-09 kl. 16:01.