Citat:
Ursprungligen postat av vote
När min Macbook Pro stängs av p.g.a batteriet som tar slut så tycks något hända med klockan, och det har hänt de senaste 8-10 gångerna när datorn dött.
När jag kopplar in strömkabeln och startar upp datorn igen så får jag en dialogruta som säger att klockan är nollställd (eller felställd), och den står ofta på 1 Januari, år 2000 typ.
Varför händer det här min dator? Den är i princip ny, något halvår bara.
Kan det vara på sin plats att byta batteri (har hört att det kan bero på batteriet)?
Går det på garantin i så fall? Någon annan som varit med om det här, eller vet vad det handlar om?
Tack på förhand.
Använder du möjligen något program som tillåter att din MBP inte går i vila när du stänger locket?
Jag har nämligen råkat ut för samma fenomen en gång som du vittnar om, och då hade jag använt programmet Insomnia för att kunna stänga locket och min MBP fortsatte att vara igång. När jag sen vaknade på morgonen så hade batteriet gått tomt och det var knas med klockan så som du beskriver. Min teori är att när Insomnia används så kanske inte de funktioner som ska se till att vid låg batterinivå spara ev. arbete och inställningar innan datorn försätts i vila eller slås av fungerar som de ska.
Dr Tinnitus