2004-09-07, 20:04
Bannlyst
Nu har jag framfört synpunkter på 1.11 i två olika trådar som strax efteråt blivigt låsta utan att jag fått något svar. Jag börjar känna en viss uppgivenhet måste jag säga. Det får väl förhoppningsvis bli tredje gången gillt då...

Att kritik ska vara väl underbygd för att få något genomslag kan nog dom flesta förstå men att förbjuda kritik som inte är det tycker jag är att gå för långt. Alla har inte samma förutsättningar när det gäller att uttrycka sig och även om någon inte gör just annat än att påpeka att någonting är fel så betyder inte det att lösningen på det som är fel inte kan komma från ett helt annat håll.

Jag är av åsikten att det här gör att många väljer att hålla tyst av rädsla för att deras kritik inte ska anses vara väl underbyggd.

Vidare så tycker jag att tillmälet gnällmaffia, som har uppnått en anmärkningsvärd popularitet under dom senaste dagarna, är väldigt orättvist. Jag vet att vi är flera stycken som i normala fall inte figurerar i Flashback forumet så ofta som har framfört en hel del synpunkter på sista tiden. När vi nu får det här kastat på oss (om det är riktat mot oss eller inte låter jag vara osagt men det känns onekligen så) så känns våra synpunkter helt bortkastade och det avstånd mellan ledning och användare, som jag, och andra, har tagit upp i andra trådar känns större än någonsin.
Citera
2004-09-07, 20:16
Medlem
Jag håller med! Men jag tycker också att vissa användare verkar ha lite svårt att vara konstruktiv i kritiken.

Alla skulle tjäna på att vara lite ödmukare i sin framtoning.

Modsen är ju också användare. Många har nyss blivit mods (från att nyligen enbart varit omtyckta debattörer) och fått sina "grattis" och "lycka till" i utnämningstrådarna.

Användarnas kritik har nog gått fram... så nu är det väl dags för oss att visa lite respekt mot dom som ideellt försöker hålla forumet på en acceptabel nivå.

Citat:
1.11. Kritik mot forumet och dess moderatorer ska vara konstruktiv. Moderatorerna är här för din skull och jobbar för forumets bästa. Ibland kan du kanske anse dig orättvist behandlad och överkörd. Försök då förstå att det förmodligen finns en anledning till det inträffade. Ta en funderare. Om du ändå tycker att någon moderator agerat felaktigt, samt har andra frågor och synpunkter på forumet, så ska dessa inlägg ALLTID diskuteras i avdelningen "Flashback".
Kritiken ska vara saklig och inte bygga på vad användaren tycker om moderatorn som debattör. Kritiken ska innehålla konkreta exempel och vara väl underbyggd.
Citera
2004-09-07, 20:51
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaymz
Vad är oddset på:

Varning till Slaktmask & tråd låst.
Varning lär han absolut inte få, låsning beror väl lite på hur många inlägg av den karaktär som du nu skrev som kommer efter varandra. Det är pga såna inlägg som du just postade som regel 1.11 framkom från början, är det inte dags att börja fatta det?

EDIT: iom att ditt inlägg försvann Jaymz så kan vi nog räkna med att tråden är här för att stanna.

EDIT2: ON/T. Förstår din frustration Slaktmask, men om alla sorters meningslös(dålig) kritik tillåts så försvinner den som är bra och bör tas vara på lite i mängden. Tror att det är den största poängen med regel 1.11.

Sen skadar det inte om menningslösa oneliners av syrlig karaktär försvinner från trådarna med backning av den regeln då de inte tillför någonting, dock så hade de kanske också kunnats tas bort likväl med backning av nån annan regel.
Citera
2004-09-07, 20:53
Medlem
LadyTieras avatar
Bara inlägg som är ontopic i denna tråd, jag tog bort de som inte hade relevans för vad ni skall diskutera, försök att inte få denan tråd låst om ni verkligen vill prata och diskutera om detta.

detta moderatoringripande skall inte kommenteras i tråden, ta det privat med mig via pm.
Citera
2004-09-07, 21:14
Medlem
miklons avatar
Ordet "gnällmaffia" är om inte annat rätt missriktat, för så fort kritik framförs, obefogad eller ej, är det några (särskilt någon med en 2:a i slutet) som sätter igång en evig klagovisa om hur jobbigt det är med alla som bara gnäller.

Det vanligaste gnällargumentet är ju "varför är ni här då, om allt är så dåligt?". Det är ju rätt lätt att vända på det resonemanget och fråga sig "varför modererar/administrerar jag då, om jag tycker det är så jobbigt när alla klagar?". Ibland kanske det är nyttigt att ge sig på den synvinkeln.
Citera
2004-09-07, 21:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Slaktmask
Jag är av åsikten att det här gör att många väljer att hålla tyst av rädsla för att deras kritik inte ska anses vara väl underbyggd.

Jo, håller med. Sådana är fega enligt mig, för det finns skäl till att kritisera. Men å andra sidan så är mods inte konsekventa i sitt agerande så det kan vara svårt att veta när det är "läge" att skriva.

Citat:
Vidare så tycker jag att tillmälet gnällmaffia, som har uppnått en anmärkningsvärd popularitet under dom senaste dagarna, är väldigt orättvist.

Ta det med en klackspark. Tror inte det fick den önskade genomslagskraft Admin2 önska då de flesta tar det som ett krystat/dolt förolämpningsförsök.
Citera
2004-09-07, 21:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scramble
EDIT2: ON/T. Förstår din frustration Slaktmask, men om alla sorters meningslös(dålig) kritik tillåts så försvinner den som är bra och bör tas vara på lite i mängden. Tror att det är den största poängen med regel 1.11.

Sen skadar det inte om menningslösa oneliners av syrlig karaktär försvinner från trådarna med backning av den regeln då de inte tillför någonting, dock så hade de kanske också kunnats tas bort likväl med backning av nån annan regel.
Om detta skulle sättas i system så skulle det motverka den kollektiva bestraffning jag nämnde i tråden Flashback & Panopticon, då trådar låses på grund av trams och off topic, i alla fall till en viss del. Det skulle jag se som en klar förbättring. I dagsläget verkar man nästan bara radera inlägg gjorda av regelrätta troll och annat trams bekämpas med hänglås.

Jag förstår att ni moderatorer också känner frustration och är trötta på att agera som morsor och dagisfröknar som LadyTiera uttryckte saken. Men den enda lösningen jag ser på det problemet är att utöka moderatorstyrkan eller göra ett försök till att få en jämnare balans mellan alla moderatorers åtaganden. Jag tror att det var du som nämnde att vissa har forum som är betydligt tyngre att moderera än andra. Kanske kan det vara ett alternativ att uppväga varje tungt forum med ett lätt och vice versa?
Citera
2004-09-07, 21:35
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo-Niclas
Ta det med en klackspark. Tror inte det fick den önskade genomslagskraft Admin2 önska då de flesta tar det som ett krystat/dolt förolämpningsförsök.
Så farligt är det inte att hamna i denna skara, man kan ju vända på det. Om en användare som anses tillhöra denna skara väl plottrar ihop ett inlägg värt namnet med bra argument osv så blir man snarare så glad att man vill ta extra vara på det.

Kan säga att de som anses höra till gnällmaffian är oftast de som slänger in tykna oneliners endast med avsikt att hetta upp stämningen, alltså inte inlägg som tillför debatten något. Sådana hittar man i de flesta trådarna på detta forum. Det är bara att kolla runt.

Det är inte så svårt att slänga ihop kritik som inte innehåller "dom är helt kassa", "hjärndöd", "maktkåt" osv i varannan mening. Det borde vem som helts klara av oavsett vilken nivå man har på sina svenskakunskaper. Och lyckas man med detta så kommer administrationen ta den kritiken på allvar, jag kommer iaf att göra det om jag känner att jag omfattas av den.

EDIT:
Citat:
Jag tror att det var du som nämnde att vissa har forum som är betydligt tyngre att moderera än andra. Kanske kan det vara ett alternativ att uppväga varje tungt forum med ett lätt och vice versa?
Att utöka moderatorsskaran vet jag inte om det behövs faktiskt. Räcker gott med två mods per forum, det du säger om att alla ska ha en lika stor börda vad gäller forum är inte alls dumt. Det handlar dock mycket om intressen vid val av forum så jag vet inte om det är möjligt heller. Vissa gillar att ha många forum att moderera, andra har bara ett som de sitter och häckar i. Dessutom nämnde jag det i sammanhanget att vissa moderaterer tar fler beslut pga att de har tyngre forum, men det innebär ju faktiskt inte att de tar dåliga beslut.
Citera
2004-09-07, 22:12
Medlem
Bleeps avatar
En parentes bara, a propos konstruktiv kritik. Den ska vara:

1) Resultatorienterad. (Vad vill gnällmaffian uppnå?)
2) Problemlösande. (Med vilka medel ska gnällmaffian uppnå detta?)
3) Reformistisk. (Gnällmaffian ska vara realistisk, inte önska en revolution.)

Skriv in det i 1.11
Citera
2004-09-07, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep

1) Resultatorienterad. (Vad vill gnällaren uppnå?)
2) Problemlösande. (Med vilka medel ska gnällaren uppnå detta?)
3) Reformistisk. (Gnällaren ska vara realistisk, inte vilja revolution.)

Skriv in det i 1.11
Topp
Ett bra recept för att vara konstruktiv.
Detta kan även gälla modsens beslut.
Citera
2004-09-07, 23:22
Medlem
DrLoves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep

1) Resultatorienterad. (Vad vill gnällmaffian uppnå?)
2) Problemlösande. (Med vilka medel ska gnällmaffian uppnå detta?)
3) Reformistisk. (Gnällmaffian ska vara realistisk, inte önska en revolution.)

Skriv in det i 1.11

Mycket bra formulerat.

Kan inte komma på något att tillföra där.

/DrLove
Citera
2004-09-08, 19:12
Medlem
döds|ängelns avatar
Måste säga att jag också har svårigheter med att varje gång jag läser ett svar från admin ellere diverse mods så används ordet; gnällmaffian. Ett ord som från början var riktat till ett fåtal användare för deras misskrediteringsförsök av modsen har nu blivit ett kollektivt ord för alla de som har något att invända mot flashback och dess administration.

Man skulle kunna likna det med Israel och deras sätt att motargumentera kritik: Antisemiter, antisemiter, antisemiter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in