För att inte några missförstånd skall ske, så vill jag bara förtydliga att jag är äldre än 18. Det är däremot inte min vän, som är 16 år - blanda inte ihop oss, tack.
Jag själv är inte intresserad av aktier och liknande själv, men min vän på 16 år är det och säger, för tillfället, att han vill kunna börja med det så snart som han har fyllt 18, så tidigt som möjligt för effektivitet. Aktier är dock vad han förstått ett ganska komplicerat ämne, och han vill kunna börja snabbt utan att behöva sitta och lära sig när han egentligen kan börja att investera.
Så med det sagt, har han alltså 3 år på sig att lära sig grunderna om aktier - och kanske mer. Ärligt talat så är han ganska slipad, enligt mig, men när han frågade mig som inte är intresserad *alls* så kunde jag inte svara. Därför så beslutade jag mig för att ta lite hjälp av er!
Vad behöver man veta om man vill börja investera i aktier. Jag vill gärna ha alla grunder om hur man gör, vad det är, och allmänna tips då han inte vet mycket själv. Kort och gott, vad bör en nyfiken nybörjare veta?