2011-02-28, 18:40
  #1
Medlem
Lunarus avatar
För att inte några missförstånd skall ske, så vill jag bara förtydliga att jag är äldre än 18. Det är däremot inte min vän, som är 16 år - blanda inte ihop oss, tack.

Jag själv är inte intresserad av aktier och liknande själv, men min vän på 16 år är det och säger, för tillfället, att han vill kunna börja med det så snart som han har fyllt 18, så tidigt som möjligt för effektivitet. Aktier är dock vad han förstått ett ganska komplicerat ämne, och han vill kunna börja snabbt utan att behöva sitta och lära sig när han egentligen kan börja att investera.

Så med det sagt, har han alltså 3 år på sig att lära sig grunderna om aktier - och kanske mer. Ärligt talat så är han ganska slipad, enligt mig, men när han frågade mig som inte är intresserad *alls* så kunde jag inte svara. Därför så beslutade jag mig för att ta lite hjälp av er!

Vad behöver man veta om man vill börja investera i aktier. Jag vill gärna ha alla grunder om hur man gör, vad det är, och allmänna tips då han inte vet mycket själv. Kort och gott, vad bör en nyfiken nybörjare veta?
Citera
2011-02-28, 18:51
  #2
Medlem
Mitt tips är att gå med i Unga Aktiesparare, dom har en medlemstidning, utbildningar och massor med info.

Kolla in www.ungaaktiesparare.se för mer info.
Citera
2011-02-28, 19:04
  #3
Medlem
Gilis avatar
mitt tips är att köpa ett par böcker! minns dock inga namn! men googla de..

unga aktiesparare är också givet!
Citera
2011-02-28, 19:12
  #4
Medlem
För det första så kan han börja handla med aktier innan han fyllt arton, det krävs dock godkännande från vårdnadshavare först (två vittnen är obligatoriskt).

Det som kan vara bra att kunna/känna till är: Innebörden av en aktie, hur man läser ett bokslut, lite om nyckeltal, grundläggande kunskaper i marknadsekonomi, hur man diversifierar sin portfölj, vad courtage är och sist men inte minst, att det går att förlora pengar på aktier.
Citera
2011-02-28, 20:04
  #5
Medlem
Newis avatar
Till att börja med tycker jag att han ska hålla sig undan från Teknisk analys och liknande skräp.

Jag länkar till en av mina förebilder, som enligt mig har ett mycket sunt och jordnära sätt att se på företagande och investeringar, samt hur man analyserar dessa.

http://cristofferstockman.blogspot.com/2007/11/lite-korta-boktips.html

Kan ju nämna att bloggen i sin helhet inte bara handlar om investeringar, utan om allt möjligt som har med ekonomi att göra. Finns dock väldigt mycket läsvärt, speciellt bland de äldre inläggen.
Citera
2011-02-28, 21:16
  #6
Medlem
Sherekhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newi
Till att börja med tycker jag att han ska hålla sig undan från Teknisk analys och liknande skräp.

Jag länkar till en av mina förebilder, som enligt mig har ett mycket sunt och jordnära sätt att se på företagande och investeringar, samt hur man analyserar dessa.

http://cristofferstockman.blogspot.com/2007/11/lite-korta-boktips.html

Kan ju nämna att bloggen i sin helhet inte bara handlar om investeringar, utan om allt möjligt som har med ekonomi att göra. Finns dock väldigt mycket läsvärt, speciellt bland de äldre inläggen.
Den länken tackar vi för! Du (eller andra) har inte fler ekonomibloggar ni har lust att slänga ut? Följer redan 4020 så den behöver ni inte nämna
Citera
2011-02-28, 21:49
  #7
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherekhan
Den länken tackar vi för! Du (eller andra) har inte fler ekonomibloggar ni har lust att slänga ut? Följer redan 4020 så den behöver ni inte nämna

Lundaluppen men de flesta brukar länka till andra bloggar som håller skaplig klass. Ofta är det rundgång och alla hänvisar till varandra vilket iofs är positivt då det inger en liten kvalitetssäkring.
Citera
2015-12-27, 16:42
  #8
Medlem
Fattar inte varför du gör så stor grej av 16 och 18 år. Du kunde kapat 90% av ditt inlägg.
Citera
2015-12-27, 17:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GillarGodis
Fattar inte varför du gör så stor grej av 16 och 18 år. Du kunde kapat 90% av ditt inlägg.

Fattar inte varför du grävt upp en nästan 5 år gammal tråd.
Citera
2015-12-28, 00:35
  #10
Bannlyst
Har hört att Beating the street ska vara en grym bok om man vill lära sig hur aktier fungerar. Ska börja läsa den den här veckan om den hinner komma med posten!
Citera
2015-12-28, 04:57
  #11
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunaru
För att inte några missförstånd skall ske, så vill jag bara förtydliga att jag är äldre än 18. Det är däremot inte min vän, som är 16 år - blanda inte ihop oss, tack.

Jag själv är inte intresserad av aktier och liknande själv, men min vän på 16 år är det och säger, för tillfället, att han vill kunna börja med det så snart som han har fyllt 18, så tidigt som möjligt för effektivitet. Aktier är dock vad han förstått ett ganska komplicerat ämne, och han vill kunna börja snabbt utan att behöva sitta och lära sig när han egentligen kan börja att investera.

Så med det sagt, har han alltså 3 år på sig att lära sig grunderna om aktier - och kanske mer. Ärligt talat så är han ganska slipad, enligt mig, men när han frågade mig som inte är intresserad *alls* så kunde jag inte svara. Därför så beslutade jag mig för att ta lite hjälp av er!

Vad behöver man veta om man vill börja investera i aktier. Jag vill gärna ha alla grunder om hur man gör, vad det är, och allmänna tips då han inte vet mycket själv. Kort och gott, vad bör en nyfiken nybörjare veta?
En god väg till mer kunskap är medlemskap i Unga Aktiesparare.
http://www.aktiespararna.se/ungaaktiesparare/
Citera
2015-12-28, 11:51
  #12
Medlem
annanmedlems avatar
Har han inte ens något intresse i att sätta sig in i något så blir ju det vettiga rådet än mer lämpligt.

D.v.s. att bara köpa ett brett utbud av vad som helst / en fond när som helst hur som helst / regelbundet och vänta.

Att försöka lyckas mer än så har man ju inte så mycket för ändå. Inte kräver det att man sätter sig in i något heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in