2004-09-02, 17:28
Medlem
Baskis avatar
Vilket språk är lättast att lära sig?!?
Har hört att Finska ska va lätt,men dom hade tydliget skit mycket böjningar och grejjer!
Sen har jag hört att Engelska ska va lättast men det var jag inget om!
Så vilket språk är lättast att lära sig,eller åtminstonde väldigt lätt att lära sig!
Citera
2004-09-02, 17:50
Medlem
dIRe_s avatar
För Svenskar är nog danska eller norska lättast att lära sig i alla fall Annars är Esperanto konstruerat för att vara lätt att lära sig, inga oregelbundna verb osv.
Citera
2004-09-02, 18:06
Medlem
Italienska är ganska lätt. Men detta beror nog sannerligen på vilket språk man talar från början, det är nog i grunden alltid lättare att lära sig ett indo-europeiskt språk, än något udda språk från t ex den afrikanska kontinenten.
Citera
2004-09-02, 18:58
Medlem
Bleeps avatar
Spanska är hyfsat enkelt. Orden uttalas som de stavas. Inget krångel alltså. Den enda tröskeln att ta sig över är den annorlunda grammatiken. Men när man tagit sig över den är det bara att babbla på och fylla på ordförrådet. Lätt som en plätt. Och man ska INTE läspa, det gör bara en minoritet av spanjorer som råkar tala dialekt. Spaniens skåningar, typ.
Citera
2004-09-02, 20:02
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleep
Spanska är hyfsat enkelt. Orden uttalas som de stavas. Inget krångel alltså. Den enda tröskeln att ta sig över är den annorlunda grammatiken. Men när man tagit sig över den är det bara att babbla på och fylla på ordförrådet. Lätt som en plätt. Och man ska INTE läspa, det gör bara en minoritet av spanjorer som råkar tala dialekt. Spaniens skåningar, typ.

spaniens skåningar...hahaha...
Citera
2004-09-03, 00:22
Medlem
ReNus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baski
Sen har jag hört att Engelska ska va lättast men det var jag inget om!

Engelskan är ett av de svåraste språken att lära sig.
Med lätta språk brukar man säga att det är svårast i början (typ spanska)
Men med de svåra språken blir det bara svårare och svårare ju mer man pluggar.

Engelska på avancerad universitetsnivå är ingen enkel historia...

Men visst, grunderna i det engelska språket har vi svenskar gratis.
Citera
2004-09-03, 00:41
Moderator
impieteers avatar
Isländska kan nog vara lite klurigt i och med att de inte har några låneord, så man får ju inte så många glosor gratis.
Citera
2004-09-03, 11:28
Medlem
Tim Sebastians avatar
Om du vill lära dig ett udda språk för att imponera på polarna, men inte orkar lära dig massa jobbiga grammatiska regler, då är Afrikaans mitt tips!

Kör på det! Om någon undrar vad du talar för språk så kan du alltid hitta på att du är holländare eller islänning.
Citera
2004-09-03, 15:36
Medlem
Baskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tim Sebastian
Om du vill lära dig ett udda språk för att imponera på polarna, men inte orkar lära dig massa jobbiga grammatiska regler, då är Afrikaans mitt tips!

Kör på det! Om någon undrar vad du talar för språk så kan du alltid hitta på att du är holländare eller islänning.

Hahaha,ja men det är inte det lättaste att gå att säga till läraren att ma vill lära sig Afrikaans
Citera
2004-09-04, 20:12
Medlem
Tafkafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReNu
Engelskan är ett av de svåraste språken att lära sig.
Med lätta språk brukar man säga att det är svårast i början (typ spanska)
Men med de svåra språken blir det bara svårare och svårare ju mer man pluggar.

Engelska på avancerad universitetsnivå är ingen enkel historia...

Men visst, grunderna i det engelska språket har vi svenskar gratis.

Finska som nämndes tidigare är ju precis tvärt mot engelskan. Det är mycket svårt i början men lyckas man komma över tröskeln så är det inte ett så komplicerat språk. Det som gör det svårt för oss är att finskan inte är ett indoeuropeiskt språk. Alltså inte alls släkt med svenskan eller något europeiskt språk ( släkskapet med Ungerskan är mycket avlägset).

EDIT/ 600 puckar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in