2011-02-26, 22:31
Medlem
Som Freud pstod; att vlja den ltta lsningen frst och sedan fr man betala med obehag / vlja den svra lsningen nu och belnas p lngre med ngot som ger strre tillfredsstllelse n den ltta vgen hade gett dig. Pverkas droganvndning utav lustprincipen, gller detta fr alla sorters droger? Jag kan enligt erfarenhet sga JA,dock med undantag fr en drog(det kanske kommer p lngre sikt).

Lt oss sga att man tar en drog och har roligt i en timme, kommer det alltid g ut p minus i slutndan? T.ex dricker du alkohol blir du bakis,missbrukar du det i strre mngder frsmras din social kapacitet. r det ngon skillnad p bruk/missbruk, pverkar bda enligt lustprincipen? Kan inte droganvndning leda till ngot bra i slutndan,sg att du mter din krlek p en fest etc. (P samma stt som dina dliga matvanor kan f dig att ta beslut som i slutndan gr ditt liv bttre,eller?)

Kanske lite luddig och mnga frgor p samma gng men frsker bara snurra igng ngra tankegngar.
Citera
2011-02-26, 22:39
Medlem
Svrt att se var man skulle g "minus" om man brukar ngon slags drog en kvll och har det roligt p drogens bekostnad och att man vaknar upp utan ngon som helst avtndning?

Kankse har tolkat frgan fel?
Citera
2011-02-26, 22:41
Medlem
scroshs avatar
Intressant tankestllning. Jag kan bara prata om mina erfarenheter gllande grs i detta sammanhang d jag sllan dricker. Att rka grs har fr mig gjort att jag ser saker mer ppet, vidgat mitt synflt. Men det kostar pengar och man r i riskzonen fr att ka dit > f bter > bli stmplad som knarkare vilket d kanske bejakas som en del i "minusskalan" i lustprincipen?
Citera
2011-02-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tremendouz
Svrt att se var man skulle g "minus" om man brukar ngon slags drog en kvll och har det roligt p drogens bekostnad och att man vaknar upp utan ngon som helst avtndning?

Kankse har tolkat frgan fel?

Finns det en sdan drog r vll snarare frgan?

Citat:
Ursprungligen postat av scrosh
Intressant tankestllning. Jag kan bara prata om mina erfarenheter gllande grs i detta sammanhang d jag sllan dricker. Att rka grs har fr mig gjort att jag ser saker mer ppet, vidgat mitt synflt. Men det kostar pengar och man r i riskzonen fr att ka dit > f bter > bli stmplad som knarkare vilket d kanske bejakas som en del i "minusskalan" i lustprincipen?

Lt oss sga att det var billigt, helt lagligt och socialt accepterat,hur hade situationen sett ut d? Knns ocks som att just cannabis r en av de f drogerna som kan g utanfr ramarna p just denna teori. Det kan kanske liknas en aning med karma, att allting kommer tillbaka i slutndan?
Citera
2011-02-26, 23:07
Medlem
Amsterdaims avatar
Hmm, jag missbrukar inte direkt droger. Rker inte p (kan ej ta halsbloss, rker inte ens cigg), snortar inte pulver och dricker vldigt sllan. Dock har jag brukat bl.a. mdma p Sensation i kpenhamn. Fick varken ngon AT eller hamnade p "minus", samtidigt har det inte heller blivit s att jag vill bruka mdma varje dag. Jag knner snarare att jag hamnade p ett plus, eller, jag kanske missfrstr. Vad rknas som minus?

Jag tror dock att mnniskan oftast vljer fler ltta lsningar fr att snabbt f en viss knsla, och sedan upprepar de denna ltta lsningen fr att f tillbaka knslan istllet fr att jobba lite hrdare och f en mer lngvarig knsla. Jag tror man tnkte s frr dock, man utfrde ett arbete som lngre fram i tiden ger en tillfredstllelse istllet fr att f den hr och nu. Min pappa (fdd 45) tnker s. Han menar alltid att man ska tnka p framtiden och allt det dr, men jag tror det r sllan folk gr det. Nu ska man ju "leva varje dag som om det vore den sista", s varfr ska folk vlja den svra lsningen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in