Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Jag vill inte ha någon ytterligare klagotråd likt så gott som alla andra i I&I blir utan en konstruktiv diskussion. För nog finns det invandrare som faktiskt bidrar i högre utsträckning än andra, det är jag liksom er andra medvetna om. Men vad är det som behövs för att de som idag kostar pengar istället ska generera pengar åt Sverige? Vilka åtgärder anser ni skulle sätta idag kostsamma människor med invandrarbakgrund i Sverige i arbete?
Jag syftar alltså på de grupper som kommit till Sverige och får stanna här permanent. Så svar i stil med att skicka tillbaka dem är inte vad jag söker.
Jag tror inte att det är möjligt för invandare att verkligen bidra till sverige, det har kommit för många. Så invandrarnas närvaro här kommer oavsett vad de gör och oavsett vad svenskarna gör att skapa konflikter, statens upplösning, misstänksamhet, korruption och fientlighet. Detta är inte invandrarnas fel, det är bara så som vi människor är skapta. Vi har mycket starka nedärvda tendenser att gruppera oss etniskt. Precis som vi har mycket starka tendenser att se till vår egen familj först.
Jag antar att SDs ide att pusha svensk nationalism och kulturell svenskhet är värt ett försök. Det kanske skulle kunna skapa en "vi" känsla i sverige igen. Men jag är mycket skeptisk.
Att som mångkulturalisterna vill göra, att skapa en mindre, fattigare, mer konflikttyngd och ledsnare version av USA tror jag inte alls på. Mångkulturalisterna saknar dessutom samlande ide, något som USA har i sin declaration of independence. Och en annan nackdel sverige har gentemot USA är att sverige är svenskarnas gamla nationalstat, vi hamnar ovillkorligen i en situation där invandrarna uppfattas som kolonisatörer och en invasion.