2011-02-23, 00:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Sladden för el-försörjning, kabeln för signal.

Sladden för elförsörjning är även en kabel av typ SKX eller möjligen RKK (kan också vara halogenfria varianter av dessa).

Kabeln (koax) för signal är även en antennsladd.
Citera
2011-02-23, 00:24
Medlem
Pauronfestiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är också en kabel.

Du anser det är en kabel kanske, inte jag
Kabel anser jag är t.ex. som du skrev, FKKJ 4x16/16. Men Kabel anser jag även kan vara EKRK eller liknande, visst de är inga stora kablar men fortfarande av grövre kaliber än en vanlig sladd(Lampsladd t.ex.).

Vi benämner alltid EKRK som kabel och inte sladd. (Går ju dock bara utbildning till att bli elektriker, så vad man säger ute i arbetslivet vet jag tyvärr inte.. än)

edit:
Håller även med om att det nog mer är ett fackuttryck än ett vardagligt uttryck, men hur många vanliga människor kommer någonsin i kontakt med EKRK eller liknande?

edit:
Misstolkade nog citatet ovan, tror du menar att den också kan benämnas som kabel? Isåfall så visst i lekmannamässiga termer, men själv ser jag det som sladd.
Senast redigerad av Pauronfestis 2011-02-23 kl. 00:32.
Citera
2011-02-23, 00:34
Medlem
Brawls avatar
Rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det så är en sladd något som går från ett objekt med en stickkontakt i ändan, tex en sladd mellan en lampa och ett eluttag, medan en kabel är något som inte har en stickkontakt? Tex en kabel mellan en elcentral och något annat...
Citera
2011-02-23, 00:47
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brawl
Rätta mig om jag har fel, men som jag har förstått det så är en sladd något som går från ett objekt med en stickkontakt i ändan, tex en sladd mellan en lampa och ett eluttag, medan en kabel är något som inte har en stickkontakt? Tex en kabel mellan en elcentral och något annat...
Nej, för fast el-installation använder man nog helst termen ledning eller installationsledning. Däremot kan signalkablar som koaxialkablar och nätverkskablar vara fast monterade.

För att testa tekniska vardagstermer kan följande vara användbar: www.clasohlson.se (info)
Citera
2011-02-23, 07:18
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pauronfestis
Kabel anser jag även kan vara EKRK eller liknande, visst de är inga stora kablar men fortfarande av grövre kaliber än en vanlig sladd(Lampsladd t.ex.).
En 5G2,5 skarvsladd (av gummikabel, t.ex.) är grövre än en EKRK, som självfallet är en kabel. Det har alltså inget med dimension eller diameter att göra.[/quote]

Som sagt tidigare - en kabel kan vara en sladd, men en sladd är alltid en kabel. Bara för att de har olika betydelsevarianter, så betyder det inte att det finns en bestämd gräns mellan vad som är en kabel och vad som är en sladd.

En sladd, har vi konstaterat, är en mjukare typ av kabel ofta (men inte alltid) med en stickpropp av något slag i ena (eller båda) änden/ändarna. Ordet sladd, har vi också konstaterat, är mer vardagligt men används också av fackmän i termer som ex. "sladdställ" och "nätsladd". Vilken sladd det än må vara så är den och förblir gjord av en kabeltyp. Alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Nej, för fast el-installation använder man nog helst termen ledning eller installationsledning.
En större fast elinstallation påbörjas med att man monterar kabelstegar på vilka man sedan förlägger kablar av olika slag efter behov. Termen ledning kommer aldrig in där. Det är mer specifika fall den termen anges och den blir därför, erfarenhetsmässigt, inte lika frekvent använd.
Citera
2011-08-19, 13:29
Medlem
shbous avatar
Finner ingen dokumenterad skillnad på sladd och kabel

..Bump
Citera
2011-08-19, 13:36
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Finner ingen dokumenterad skillnad på sladd och kabel

..Bump
Vad är du ute efter egentligen? Folk har beskrivit, eller dokumenterat om du så vill, vad de uppfattar som skillnaderna mellan de två uttrycken i den här tråden. Det finns inget facit, det är ju bara en fråga om åsikter.
Citera
2018-03-12, 14:09
Medlem
Imperors avatar
Gammal tråd, men dök upp högt på en sökning.
TempeZZt har gett det mest korrekta svaret.

Här följer förklaring via definitionen av de båda orden/begreppen (från Terminologicentrum, http://www.tnc.se/termfraga/sladd/ ).

Kabel definieras som: ‘isolerad och böjlig ledare med eller utan hölje, ofta i form av två eller flera parter gemensamt omslutna av ett eller flera höljen eller på annat sätt sammanhållna till en enhet’.

Sladd (eller anslutningsledning) definieras som: ‘kabel av sådant material och sådan konstruktion att den tål upprepad böjning under användning’.

En sladd är alltså en typ av kabel, men det är inte dimensionen som skiljer dem åt, utan konstruktionen.

Egen kommentar
I en perfekt värld skulle detta innebära att alla "sladdar" tillverkades med tåliga gummihöljen och vridningsresistenta kardeler eller konstruktioner.
Frågan är då om man faktiskt ska kalla en stel plastkabel monterad på ett hobbyverktyg eller köksredskap, etc för "sladd"? Likaså billiga "skarvsladdar" och en hel del signal- och högtalarkabel med usla egenskaper för användning vid tillfällig installation. Eller alla dessa USB och hörlurskablar som ständigt får brutna kardeler!
De är väl helt enkelt bara kablar och inte sladdar, lämpliga för fasta installationer, men inte för annat!?

Sladd kan alltså vara ett kvalitetsbegrepp, OM man faktiskt ser till konstruktionen.
Eller betyda absolut ingenting, OM man bara ser till det tilltänkta syftet...

FÖLJDFRÅGA
Skall en kort och stel anslutningskabel på ett hobbyverktyg från t ex SKIL, CoTech, Biltema, etc, eller på köksredskap, lampor och andra prylar (som i vissa fall förvisso vara tänkta att stå väldigt stilla, men som då också skulle kunna markeras ytterligare för detta medelst kabelnamnet) få kallas "sladd"? Eller ska detta förbehållas de tillverkare som har förstått att ett elverktyg fungerar bättre med 3m+ följsam och tålig sladd?
Likaså, ska mobil och hörlurstillverkare kunna leverera sin produkt med en helt godtycklig kabel, som kanske går sönder efter bara någon månads användning, trots ett totalpris på tusentals kronor?

Mig veterligen så har så gott som alla verktyg över den absoluta lågprisklassen långa och följsamma sladdar, med ett och annat undantag åt båda hållen.
Men hur stor prisskillnad i produktion kan det verkligen vara mellan 1,5m plastkabel och 3m gummisladd?
Det är ju faktiskt också en säkerhetsfråga, och särskilt den oerfarna hemmafixaren är sannolikt mer benägen att inte tänka på kabeldragning och längd, med ökad risk för alla möjliga olyckor och problem!
På mobilsidan är det än mer oklart. Samsungs USB-kablar är ömtåliga, trots marknadsledande position och höga priser. Sony, HTC och Huawei har levererat bra USB-kablar i min erfarenhet, men jag är också noggrann, och betyget på Samsungs USB-kablar är grundat på en barnfamilj.

Skall begreppet "sladd" i framtiden vara en kvalitetssäkring för hållbarhet? Med väldefinierade krav enligt CE/ISO, etc! Eller ska vi alla tvingas att köpa kablage på måfå i förhoppningen att få en som inte går sönder efter bara ett par veckors försiktig användning? Oavsett pris på en skala av 1:10 dessutom!

Troll på Flashback, förenen eder! Trolla uppåt! Vinn prestige och värdighet!
Senast redigerad av Imperor 2018-03-12 kl. 14:36.
Citera
2018-03-13, 08:03
Medlem
JanTalibans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Här följer förklaring via definitionen av de båda orden/begreppen (från Terminologicentrum, http://www.tnc.se/termfraga/sladd/ ).

Kabel definieras som: ‘isolerad och böjlig ledare med eller utan hölje, ofta i form av två eller flera parter gemensamt omslutna av ett eller flera höljen eller på annat sätt sammanhållna till en enhet’.

Sladd (eller anslutningsledning) definieras som: ‘kabel av sådant material och sådan konstruktion att den tål upprepad böjning under användning’.

Eh …. Jag ser det som självbedrägeri att förvänta sig att ord och synonymer i alla lägen ska vara definierade.

Så jag tänker att kabel och sladd betyder ungefär samma sak. Men att kabel associeras mer till yrkeskunnande och permanent anläggning. Och sladd associeras till vardag och hemmaimprovisation.

Själv har jag varit med om att yrkesmässigt använda ordet lina (och då har jag INTE jobbat bland kändiseliten på Stureplan). Och bygel, om korta enpoliga anslutningar. I professionella ljudsammanhang säger man gärna plugg (i betydelsen ”sladd”).
Citera
2018-03-13, 13:15
Moderator
Kyrpators avatar
En skillnad mellan kabel och sladd är att en sladd är försedd med kontaktdon och färdig att användas, medan kabel kan syfta på jungfrulig materiel som fortfarande är upplindad på den spole den levererades på. Jag väljer här att bortse ifrån att t ex högtalarsladdar inte nödvändigtvis är försedda med kontaktdon.

I övrigt ansluter jag mig till den skola som säger att det inte nödvändigtvis alltid finns någon meningsfull distinktion att göra mellan sladd och kabel. I allmänhet. Men en kabel som är fast monterad i någon typ av apparat i den ena änden är alltid en sladd. Åtminstone apparater för hemmabruk.
Citera
2018-03-13, 14:19
Bannlyst
En kabel är alltid en sladd, men en sladd är inte alltid en kabel.
Citera
2018-03-13, 14:21
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supernova29
En kabel är alltid en sladd, men en sladd är inte alltid en kabel.
Det stämmer!
Man går ju inte på dass och lägger en sladd eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in