2011-02-26, 21:31
Medlem
AnnaSkippos avatar
Tänk nu bara på att de ugnarna är väldigt mycket snabbare (extra effektiv varmluft?) än vanliga ugnar. Jag är fd lärare och har värmt mat till personalfesterna i skolrestaurangens ugnar. Det jag minns är i alla fall att vi fick assistans av en mattant för att ställa in rätt temperatur och tid så att det inte blev överkokt/torrt. Det finns säkert någon på er kår som kan de ugnarna.

Jag har för övrigt lagat mat till herrmiddagen på Örebro studentkår en gång i forntiden.
Meny: Kyckling i ugn (marinad: färsk riven ingefära, flytande honung, olja, cayennepeppar, paprikapulver, dragon, salt och peppar), ris (så slapp vi passa två grejer i ugnen, men det var svårt att mäta rätt proportioner i megatryckkokaren, blev något grötig konsistens ), kall vitlökssås (matyoghurt, vitlök, timjan, basilika, salt och peppar)

Vi lade kycklingarna färdigmarinerade, råa i en panna med bakplåtspapper i botten. Med de kryddorna får kycklingen färg i alla fall.
Citera
2011-02-27, 04:15
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markus33
Tack för era svar.

Ugnen och klyftpotatisen är inget problem, tvärtom väldigt lätt. Jag har många jobbare som kan skala och skära upp potatisen och slänga på med lite olja, timjan och salt och sedan sätta in det i jätteugnen som kan ta typ 6 stora plåtar samtidigt. Jag har dessutom ett stort stekbord där jag kan steka alla kycklingbitar samtidigt. Detta är alltså en form av servering (vi säljer billigt till studenter) och jag har lagat mat där flera gånger innan.

Angående såsen föreslog jag inte brunsås utan bara sa att det var den enda såsen jag lagat (och med det menar jag att jag inte är bra på att göra sås). Istället är en av mina huvudfrågor vilken sås jag ska ha till detta?

Okej så 175 grader och 20 minuter i ugnen på kycklingen.

Ska potatisen verkligen bara vara inne 30 minuter? Jag tycker alltid att det brukar ta så väldigt långt tid, men det är svårt att uppskatta tiden.

Du föreslår en sås med Cremé Fraiche, salt och peppar. Då blir det mer en kall sås vid sidan snarare än någon varm sås man kan ha över kycklingen och potatisen. Blir det godare så?

Jag brukar köra mina potatisar i 30 minuter. Men det kan ju ta längre tid också. 30 minuter innebär en potatis som är klyftad i 12 bitar utspridda i dubbelt lager ungefär. Släng in dem i 45 och du är garanterad att dem är klara. Jag tycker det är härligt med kalla såser. Annars går det ju att svänga ihop en varm örtsås om man så önskar.
Citera
2011-02-27, 10:29
Medlem
Tack för era svar.

Hur gör man pestosås? Och passar det verkligen till kyckling/klyftpotatis? Jag vet bara smaken av vanlig pesto och det känns inte riktigt rätt till kyckling, men å andra sidan har jag inte smakat det i såsform.

Jag skulle egentligen helst vilja ha en sås som liknar den på den här bilden: http://www.dax.se/index.php?id=44&tx_ttnews[tt_news]=312&no_cache=1
...men som är lättare att göra och lättare ingredienser.
Citera
2011-02-27, 12:55
Medlem
SkateBlinds avatar
Förlåt men om du tycker den såsen är svår och med mycket ingredienser så får du nog skita i sås överhuvudtaget. För den såsen är ju busenkel och 5 ingredienser, det skulle jag inte kalla för många ingredienser.
Citera
2011-02-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Förlåt men om du tycker den såsen är svår och med mycket ingredienser så får du nog skita i sås överhuvudtaget. För den såsen är ju busenkel och 5 ingredienser, det skulle jag inte kalla för många ingredienser.
Jag är klart intresserad av din sås men jag förstod den inte riktigt. Du säger: Cremé Fraiche, salt och svartpeppar (samt vitlök och rosepeppar istället för svartpeppar om jag vill). Men alltså en sås bestående av bara Cremé Fraiche och lite kryddor blir för mig en helt vit sås och inte alls som den på bilden. Ska den överhuvudtaget vara varm? Ska man blandat ut den med vatten?
Citera
2011-02-28, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av markus33
Tack för era svar.

Hur gör man pestosås? Och passar det verkligen till kyckling/klyftpotatis? Jag vet bara smaken av vanlig pesto och det känns inte riktigt rätt till kyckling, men å andra sidan har jag inte smakat det i såsform.

Jag skulle egentligen helst vilja ha en sås som liknar den på den här bilden: http://www.dax.se/index.php?id=44&tx_ttnews[tt_news]=312&no_cache=1
...men som är lättare att göra och lättare ingredienser.

Oj nu har jag väll aldrig gjorten efter ett recept men en snabb googling gav
http://www.cannolisblogg.se/2010/04/26/pestosas/

Det receptet kan inte anklagas för att vara svårt iaf

Från bilden du visade det är inte en vanlig bearnaisesås du söker?
Senast redigerad av Brollio 2011-02-28 kl. 14:37.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in