Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2011-03-01, 08:49
Medlem
Slid3rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Va? Ursäkta men jag förstår inte vad du menar. Jag pratar om det tredimensionella rum vi verkar leva i, inte "i den tredje dimensionen" vad du nu menar med det, och i detta 3d-rum räcker det med tre koordinater för att ange en riktning.

Vill man kan man ju prata om en fyrdimensionell rumtid som då behöver 4 koordinater istället, men i vardagssammanhang behövs knappast detta.

Jag menade att de tre koordinataxlarna som du talade om används inom den tredje dimensionen, för att, vid olika kombinationer av bara dessa tre, få fram alla de spatiala riktningar inom ett tredimensionellt rum.

Det jag försöker säga är att ditt påstående om att endast specificera dessa tre axlar inte räcker till för att ange alla riktningar, bl a för att vi inte lever i en värld med bara 3 dimensioner. Men visst, rent matematiskt så kan man, genom att ange oändligt många värden för x,y och z och på så sätt få ut referenspunkterna, få fram oändligt många riktningar i rummet. Alla riktningar tas inte fram på det sättet dock. Då får man tillämpa andra metoder.
Citera
2011-03-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slid3r
Det jag försöker säga är att ditt påstående om att endast specificera dessa tre axlar inte räcker till för att ange alla riktningar, bl a för att vi inte lever i en värld med bara 3 dimensioner. Men visst, rent matematiskt så kan man, genom att ange oändligt många värden för x,y och z och på så sätt få ut referenspunkterna, få fram oändligt många riktningar i rummet. Alla riktningar tas inte fram på det sättet dock. Då får man tillämpa andra metoder.
Hur många rumsdimensioner tycker du att vi har då, om de inte är 3?
Menar du att jag med tre koordinater inte kan specificera alla riktningar i ett 3d-rum? För i så fall har du fel, det är ett simpelt matematiskt faktum, nästan definitionsmässigt sant, att i ett n-dimensionellt rum kan alla riktningar parametriseras av n stycken koordinater (iaf. då n är ett ändligt tal).
Citera
2011-03-01, 21:59
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Menar du att jag med tre koordinater inte kan specificera alla riktningar i ett 3d-rum? För i så fall har du fel, det är ett simpelt matematiskt faktum, nästan definitionsmässigt sant, att i ett n-dimensionellt rum kan alla riktningar parametriseras av n stycken koordinater (iaf. då n är ett ändligt tal).
Betänk att detta är filosofi, inte matematik-delen. Här får man pluspoäng ju mer mystiskt och flummigt man kan förklara(eller inte förklara) något.

Linjärkombinationer av basen som beskriver rummet ger alla riktningar som är möjliga.
Citera
2011-03-01, 22:29
Medlem
Slid3rs avatar
Citat:

Hur många dimensioner har man kommit fram till? Vilken teori är den korrekta? Det finns inget svar på den frågan. Att det, i vår värld, enbart finns 3 dimensioner är också "bara" en teori.

Läs första stycket i min föregående post. Jag har aldrig påstått att alla referenspunkter i ett 3d-rum (och därmed alla riktningar) inte kan tas fram enbart genom de tre axlarna. Tvärtom. Hade vi levt i en värld med bara 3 dimensioner, så hade det varit självklart, men så är inte fallet. Universum är mer komplext än så.

Summa summarum: I och med att det finns fler än 3 dimensioner så finns det fler referenspunkter man kan ange som inte täcks av x,y och z i ett koordinatsystemet (kartesiska vanligtvis), och som i sin tur kan ge fler riktningar.
Citera
2011-03-01, 22:52
Medlem
pontusens avatar
Citat:
Hur många dimensioner har man kommit fram till? Vilken teori är den korrekta? Det finns inget svar på den frågan. Att det, i vår värld, enbart finns 3 dimensioner är också "bara" en teori.

Läs första stycket i min föregående post. Jag har aldrig påstått att alla referenspunkter i ett 3d-rum (och därmed alla riktningar) inte kan tas fram enbart genom de tre axlarna. Tvärtom. Hade vi levt i en värld med bara 3 dimensioner, så hade det varit självklart, men så är inte fallet. Universum är mer komplext än så.

Summa summarum: I och med att det finns fler än 3 dimensioner så finns det fler referenspunkter man kan ange som inte täcks av x,y och z i ett koordinatsystemet (kartesiska vanligtvis), och som i sin tur kan ge fler riktningar.

Ah, bara en teori...
Citera
2011-03-02, 00:27
Medlem
Det finns 3 vedertagna dimensioner ditt hår kan röra sig åt. Sedan kan det också peka åt olika riktningar som går ut med flera dimensioner samtidigt.
Citera
2011-03-02, 00:53
Medlem
Citat:

Tja, jag kanske är gammaldags, men enligt mig behövs någon typ av experimentell bevis eller i alla fall indikation, för att postulera fler dimensioner än de vi direkt observerar. Det enda som skulle peka på fler än 3 rumsdimensioner är strängteori, och den har visserligen fin matematik och fin grundläggande ide, men lider samtidigt av stora problem och har inte ett uns av experimentellt stöd.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in