Citat:
Ursprungligen postat av Entr0pi
Hur många rumsdimensioner tycker du att vi har då, om de inte är 3?
Menar du att jag med tre koordinater inte kan specificera alla riktningar i ett 3d-rum? För i så fall har du fel, det är ett simpelt matematiskt faktum, nästan definitionsmässigt sant, att i ett n-dimensionellt rum kan alla riktningar parametriseras av n stycken koordinater (iaf. då n är ett ändligt tal).
Hur många dimensioner har man kommit fram till? Vilken teori är den korrekta? Det finns inget svar på den frågan. Att det, i vår värld, enbart finns 3 dimensioner är också "bara" en teori.
Läs första stycket i min föregående post. Jag har aldrig påstått att alla referenspunkter i ett 3d-rum (och därmed alla riktningar) inte kan tas fram enbart genom de tre axlarna. Tvärtom. Hade vi levt i en värld med bara 3 dimensioner, så hade det varit självklart, men så är inte fallet. Universum är mer komplext än så.
Summa summarum: I och med att det finns fler än 3 dimensioner så finns det fler referenspunkter man kan ange som inte täcks av x,y och z i ett koordinatsystemet (kartesiska vanligtvis), och som i sin tur kan ge fler riktningar.