2011-02-09, 19:42
Medlem
"boris"s avatar
Det finns en och annan akvarieintresserad medlem här har jag noterat, så jag slänger ut min fråga. Var hittar jag ett Cocoon-akvarium i Stockholm? Någon som har erfarenhet av just nämnda akvarium?

http://www.aquatic-nature.be/2eng_cocoon.html
Citera
2011-02-09, 21:57
Medlem
Zanizailas avatar
Med så små burkar lär det bli väldigt svårt att ordna en riktig balans i vattnet. Varför inte större?
Det lättaste att hålla ska vara runt 100 liter. Större kan bli lite "för mycket", medan om det är mindre så blir det som sagt svårt att hålla balansen i akvariet.
Citera
2011-02-10, 01:30
Medlem
På bromma zoo, de är billigast där också(runt 800).
Citera
2011-02-10, 10:11
Medlem
"boris"s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zanizaila
Med så små burkar lär det bli väldigt svårt att ordna en riktig balans i vattnet. Varför inte större? Det lättaste att hålla ska vara runt 100 liter. Större kan bli lite "för mycket", medan om det är mindre så blir det som sagt svårt att hålla balansen i akvariet.

Jag tycker Cocoon är snygga, det är framförallt därför. Ett mindre akvarium passar bra där jag bor dessutom, har inte riktigt plats för ett stort. Balansen i vattnet kan bli ett problem, men jag tror att det ska gå att lösa. Peppar peppar.

Citat:
Ursprungligen postat av draplig
På bromma zoo, de är billigast där också(runt 800).

Tack för tipset! Uppskattas.
Citera
2011-02-10, 18:59
Medlem
De är mkt trevliga små burkar, balansen bör inte vara något problem sålänge du inte överbelastar med för mycket fisk.
Tycker de passar riktigt bra med lite mossa, rötter och räkor samt småfiskar typ microrasbora eller rasbora galaxy. Gillar verkligen påhängsfiltret, lampan är också ett plus(vissa cocoon kommer med 26watt vilket är starkt för ett så litet akvarie).

några exempel finns i tråden;
http://akvariefisk.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=58f43a08-69ca-4faf-a0c9-ae70d50ff47c&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.F orumGroup&ThreadListPage=3
Senast redigerad av draplig 2011-02-10 kl. 19:02.
Citera
2011-02-11, 12:53
Medlem
"boris"s avatar
Jag köpte en Cocoon 2, 18,5 liter på Bromma Zoo. Ser mycket trevligt ut på sin plats.

Citat:
Ursprungligen postat av draplig
De är mkt trevliga små burkar, balansen bör inte vara något problem sålänge du inte överbelastar med för mycket fisk. Tycker de passar riktigt bra med lite mossa, rötter och räkor samt småfiskar typ microrasbora eller rasbora galaxy.

Min tanke är faktiskt att börja med lite räkor. Sitter just nu och funderar på hur jag ska inreda akvariet. Har aldrig haft ett eget akvarium tidigare, så det är spännande att se hur det kommer att bli. Vill nog ha lite javamossa och rötter. Några fler växter som kan vara bra att ha? Vilken affär i Stockholm är bra om man vill köpa räkor?
Senast redigerad av "boris" 2011-02-11 kl. 13:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in