2011-02-09, 18:45
Medlem
Jag skulle vilja ha hjälp med lite riktlinjer på hur jag ska kunna skriva en fungerande berättelse.

Tack på förhand

/Luzo
Citera
2011-02-09, 18:48
Medlem
Vad ska den handla om?
Vad är ämnet?
Hur lång?
Ska det vara en berättande text?
Citera
2011-02-09, 18:55
Medlem
Kan handla om vad som helst, endast fantasin sätter gränser.
Kan handla om nästan vad som helst inte för grova grejer bara, funkar bra med vardagliga saker; hemresa m.m.
~2-4 A4 handskriven (Spelar inte så stor roll, varken bok men ändå inte för kort)
Får både skrivas i Jag-form och / utomstående berättare form. Frågan är dock om man skriver som utomstående berättare, ska berättaren enbart vara observatör eller allvetande och allseende?
Senast redigerad av Luzo 2011-02-09 kl. 18:57.
Citera
2011-02-09, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luzo
Frågan är dock om man skriver som utomstående berättare, ska berättaren enbart vara observatör eller allvetande och allseende?
Som du själv skriver; "endast fantasin sätter gränserna". Berättartexten brukar föra en historia framåt genom att återge händelser som utspelar sig utanför dialogen (alltså händelser i rollfigurernas fysiska värld), men den brukar också kunna återberätta vad de tänker (händelser i rollfigurernas inre värld).

Gå en promenad, se dig omkring, spåna. Hur skulle det du ser under promenaden kunna utgöra en del av en historia? Klura på hur de idéerna går att koppla ihop inom ramen för en två sidor lång historia. Ha penna och papper nära när du ska somna, för då kommer idéerna gärna av sig själva, när man börjar koppla bort resten av dagens tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in