2011-02-08, 13:02
Medlem
Hej

Jag har två katter som jag haft som innekatter i ungefär ett års tid. Båda är kastrerade hankatter, och dem trivs mycket bra. Nu skall jag dock flytta till ett nytt område med lägenhet på bottenvåning precis intill en skog, och det finns ingen biltrafik i närheten. Alla grannar intill har katter.

Så min fråga är helt enkelt hur jag skall gå tillväga, det känns inte bra att släppa ut dem direkt då dem är väldigt försiktiga av sig, skall man slussa ut dem på något vis? Ett steg i taget? Eller skall man göra dem till utekatter överhuvudtaget, då dem ändå trivs inne.

Någon med tips?
Citera
2011-02-08, 13:09
Avslutad
Jag hade låtit dörren stå öppen, kanske inte så lattjo nu på vintern, men så att de försiktigt kan smyga sig ut o nosa lite, men att de kan gå in när de vill igen. Det jag hade oroat mig för är hur de kommer att mottas av grannkatterna.
Citera
2011-02-08, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Jag hade låtit dörren stå öppen, kanske inte så lattjo nu på vintern, men så att de försiktigt kan smyga sig ut o nosa lite, men att de kan gå in när de vill igen. Det jag hade oroat mig för är hur de kommer att mottas av grannkatterna.

Jo det är ju det, dem är inte vana vid andra katter - men i och med att även grannkatterna är kastrerade så borde det väl inte vara lika illa om dem inträder på deras revir?
Citera
2011-02-08, 13:21
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krash25
Jo det är ju det, dem är inte vana vid andra katter - men i och med att även grannkatterna är kastrerade så borde det väl inte vara lika illa om dem inträder på deras revir?
Strider om revir kommer komma oavsett. Spelar ingen roll om de är hankatter, honkatter eller steriliserade.

Mitt tips skulle vara att inte släppa ut dem förrän de är ordentligt bekväma i den nya lägenheten och att du i början har dörren öppen som sagt så att de kan komma och gå som de vill. Du behöver ju faktiskt inte vänja dem till att vara utekatter direkt, utan kan vänta till t.ex. våren har kommit ordentligt så att du kan ha dörr eller fönster öppna hela tiden så att de kan komma in om de blir för rädda.
Citera
2011-02-08, 13:44
Bannlyst
Ha dom i koppel runt ditt område.
Citera
2011-02-08, 14:59
Medlem
Markdaisys avatar
Som ovan säger. Gå först ut med i koppel, visa runt de och sen kan du nog låta de vara efter några gånger. Kanske skaffa en kattlucka också?
Citera
2011-02-08, 17:38
Medlem
Håll dom inne nån månad iaf se ta dom ut i koppel först.
LAdda upp plånboken då kattbett kan bli dyra. Vaccinera och märk dom.
Senast redigerad av Sana 2011-02-08 kl. 17:46.
Citera
2011-02-08, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sana
Håll dom inne nån månad iaf se ta dom ut i koppel först.
LAdda upp plånboken då kattbett kan bli dyra. Vaccinera och märk dom.

Har vaccinerat och märkt dem, men skall följa råden här i tråden.
Citera
2011-02-08, 22:13
Bannlyst
värt att fundera på:

Pet expert: Keep your cats inside, and entertained

By Marilyn Krieger, Special for USA TODAY
Two out of three veterinarians recommend keeping cats indoors, according to a study commissioned by the Humane Society of the United States

Even so, the question commonly asked is: Can my cat truly be happy living indoors 24/7?

The answer is yes. Cats can enjoy the indoors as much as and even more than the outdoors if they have stimulation and environmental enrichment.

https://www.flashback.org/leave.php?u=http%3A%2F%2Fwww.usatoday.com%2Flife%2 Flifestyle%2Fpets%2F2009-10-07-pet-expert-cats_N.h tm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in