2011-02-07, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
Maine Coons är dyra men kan väga så mycket som 16 kg i extremfall, och inte feta då! De är dock ruskigt dyra och det vore ju riktigt surt om räven klippte den innan den växt till sig! Mammas Maine Coon är ingen bjässe, ganska normalstor för en honkatt om något storvuxen, men hon är en makalös killer! Släpar oftast hem en-tre möss o småfåglar om dagen...
Norsk skogskatt är väl ett bra alternativ och en av de raser som användes för att avla fram Maine Coon om jag minns rätt. De är också stora och ska väl ha ett gott jaktsinne de med.
Hur en katt i största allmänhet klarar sig mot en räv vet jag inte, men rävar är ju inte så jättestora och katter är elaka kräk, vassa i alla ändar typ...

16 pannor fan det är ju som ett lodjur. Får bli norsk skogskatt tills jag vinner på lotto eller hittar en billig maine coon som ligger inom humant köravstånd. Vad jag vet så kan katter lätt gå vinnande ur en rävstrid bara dem inte är rädda av sig. I bästa fall så springer räven iväg innan det händer något.
Citera
2011-02-07, 01:23
Medlem
Imperors avatar
Har sett en katt klara av en allvarlig fight med två småterriers samtidigt så jag är klart beredd på att hålla med om att en katt kan klara sig utmärkt, men det kan ju gå åt helvete om räven lyckas smyga sig på den t ex och kan hugga "rätt" direkt...

Morsans Coon är ju som sagt inte jättestor, kanske 6 kilo, men hennes pappa låg på 13kg!
Citera
2011-02-07, 01:41
Bannlyst
ja, maine coon räknas som de största. Har råkat ut för flera stora katter i mina dagar som inte bangar för att jaga bort hundar
Citera
2011-02-07, 02:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XxXxXxXxX
Maine Coon.
Det finns vilda diskussioner om att Norsk Skogskatt ska vara större, men jag har valt att tro på Maine Coon. Har sett båda raserna i mitt liv, och om det är av en slump vet jag inte, men då har Maine Coon-katterna varit störst.
Kan inte annat än att hålla med dig. Maine Coon är helt klart min favoritras, de är så lugna och självsäkra. Aldrig sett en Maine hamnat i slagsmåls dock, inte räv heller för den delen.
Citera
2011-02-07, 02:49
Medlem
Imperors avatar
Morsans Coon är livrädd för hundar... Jättetråkigt för min hund som älskar katter! Spelar ingen roll hur cool hon är med katten, hela kroppsspråket för att visa lugn, men tyvärr så snackar ju inte katter hund!
I övrigt så är hon stencool och har inga problem med grannkatterna som den förra katten hade! Och så är hon ju en riktigt grym jägare som sagt!
Citera
2011-02-07, 04:56
Medlem
maine coon är den som officiellt brukar räknas som störst, men sen beror det ju på kön, vad man ger för mat, om föräldrarna var ovanligt stora eller ovanligt små för att vara maine coon osv också. en hane brukar väga 6-9 kg utan övervikt. dock finns det ju fler katter som ligger i det intervallet. bengalhanar brukar ligga däromkring också exempelvis, och själv har jag en helt vanlig huskatt som väger 7 kg utan övervikt.
Citera
2011-02-07, 10:05
Medlem
Det viktigaste är nog att hitta en katt som är "streetsmart" snarare än storleken. Välj någon som har duktiga jägare till föräldrar (på huskatter kanske man bara vet vad mamman är för någon) och den ungen som är mest framåt i kullen. Vilken katt du än väljer är den mindre än räven, men en del katter är helt enkelt duktigare på att hålla sig undan och överleva än andra. Jag tror inte att du hittar en duktig utekatt bland de hårdast avlade raskatterna.
Citera
2011-02-07, 12:35
Medlem
Main coon är störst som det sagt många gånger men inga av våra Main cooner är så tuffa som blandisen jag hade i tonåren.
Den jagade utan tveken bort schäfrar och annat från gatan och då var hon ändå väldigt liten. Men totalt galen
Vi säljer våran Main Coons för 6000kr så överdriver dyrt tycker jag inte de är men tänk på att det finns vissa lijner innom main coon som ger små katter också. Om du nu inte bryr dig om stamtavla.
Citera
2011-02-07, 13:43
Medlem
Imperors avatar
En rödräv väger bara 6-8 kg normalt så det är inget större problem att hitta en katt som är större än så, dessutom så skulle jag knappast kalla en fight mellan en hund och en katt av samma vikt för jämn... Katten har ett enormt övertag!
Citera
2011-02-07, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imperor
En rödräv väger bara 6-8 kg normalt så det är inget större problem att hitta en katt som är större än så, dessutom så skulle jag knappast kalla en fight mellan en hund och en katt av samma vikt för jämn... Katten har ett enormt övertag!

De rävar jag har sett har känts betydligt större än så, men säger du det så kanske de är så små, men har långa ben och lång svans. I såna fall borde vilken katt som helst som är lite smart fixa att ta en räv, bara att klättra högt och anfalla ögonen.
Citera
2011-02-07, 15:35
Medlem
Imperors avatar
Ja, katt och räv är sällan problem vad jag vet även om det såklart förekommer, men precis som att en varg inte ger sig på ett lodjur, även om den lätt väger dubbelt så mycket, då den vet att Lodjuret är rent livsfarligt och ändå inte smakar så gott, så tvivlar jag på att räven ser katten som ett attraktivt byte annat än i absolut nödfall. Är kissen ovanligt liten, som 2kg som TS förra var, så är det ju lite skillnad!
Citera
2011-02-07, 16:59
Bannlyst
hunden må komma från vargen - men katten kommer från lejonet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här