Flashback bygger pepparkakshus!
2011-02-05, 01:41
Medlem
Rancids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clownface
Jag mådde sämre av att bara läsa den texten

Nu kanske det är så att jag är onykter som jag har nämnt tidigare i tråden men inte fan blev jag mer deprimerad av den iaf... Känns mest som att han vill hjälpa vilsna själar som mig... men jag kan ha fel :/ inte vet jag...
Citera
2011-02-05, 06:52
Medlem
Det yttre har faktiskt ingen som helst betydelse förrutom illusioriskt kortsiktigt. För att må bra så räcker det inte med att försöka tänka positivt. Det är en fråga om energi.
Om man däremot lär sig att åter ta kontrollen över sinnet eller snarare upptäcker det som finns bakom/mellan tankarna så blir man fri.
Ingen kan må dåligt samtidigt som man är fullt koncentrerad på tex en bild, ett ljud eller koncentration på medvetandet självt. Det sistnämnda är mer abstrakt och svårare som nybörjare. En ljuslåga eller inre visualisering kan vara lättare. Man kan då uppnå vad Yogan kallar Samadhi och är fullständig absorption och lycka. Lyckan man upplever kommer av att när man är i djup koncentration så öppnas en kanal i vår icke-fysiska kropp (Sushumna) och vi blir mottagliga för mer bioenergi.
Senast redigerad av jojoh 2011-02-05 kl. 06:55.
Citera
2011-02-05, 09:04
Medlem
Gidellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niffi1991
Okej, så man vill må bättre. Hur?

Ska man försöka ändra sina tankar?
Ska man försöka kontrollera de yttre omständigheterna?

Fråga: vilka är det som tycker det verkar vara av intresse att förändra sig mer grundläggande och minska negativa tillstånd?

Vad gäller första frågan, istället för att kanske sjunka ner i tankar om att världen är skit, att man själv är skit så kan man försöka bemöta dessa mer med objektiva tankar. Och kanske mer positiva tankar. Det är svårt och kanske känns som skitdumt men det funkar, man måste bara vara öppen för det. Och jag tror att man måste må lite bättre för att faktiskt kunna ta till sig den metoden. Vet att när jag mådde som sämst så tyckte jag de var idioter på öppenvården för att de försökte den här tekniken med mig. Det var först när jag började må bättre och var villig att lyssna som det började hjälpa mig.

Men det är högst individuellt. Ibland kanske man har en massa skit i sitt förflutna som är bättre att hantera än att enbart försöka hantera och förändra tankarna. Den metoden är definitivt inte för alla. Den hjälper inte alla. Och det är inget konstigt med det. Men på dig TS låter det som att det är den enda metoden, vilket det inte är. Det finns andra metoder för att hantera hur man mår och vad man tycker funkar för en själv är olika. Det är inget fel i det.

Sen den andra frågan - man kan inte kontrollera yttre omständigheter. I vissa situationer kanske. Men ofta är man som person om man mår dåligt mer sårbar i vissa situationer. Är man medveten om detta kan man bättre förstå vad som händer när man hamnar i framtida situationer och t.ex. vara mer nogrann med att ta hand om sig själv och göra saker som får en att må bra (t.ex. hobbies, träffa vänner, träna m.m.). Eller vara mer uppmärksam på vad som leder till det dåliga måendet. Det finns alla möjliga vinklar att se på det från.

Och den sista frågan - nu är jag inte intresserad av att få kanske din hjälp med att förändra mig själv. Jag har en väldigt duktig KBT-psykolog för den biten men det jag ville säga var att Anna Kåver och Anna Nilsonne har skrivit två böcker som säljs ihop - bland annat som CDbok som jag har läst och som jag fann väldigt intressanta. De berör ämnet kan man väl säga. Kanske är nåt för alla som läser i tråden eller kanske är nåt för dig att läsa TS. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170365148
Citera
2011-02-05, 09:47
Medlem
niffi1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robs
Finns flera böcker jag blivit tipsad om, men skaffar bara de som går att ladda ner, inte för att jag inte har pengar eller så, utan att jag tror att jag inte skulle klara av att varken se eller läsa en fysisk bok som handlar om att ändra sina tankar, och har märkt att väldigt få böcker går att ladda ner..

Det handlar, i dessa böcker, inte om att förändra dina tankar... Du kan förändra dina tankar och må bättre, men det är inte det som detta behandlar. Detta förändrar dig mer grundläggande, ger mer permanent välmående... Är inte beroende på hur du tänker. Tankar kan ändras och därför är det inte permanent, så att säga. Inte säker på om jag lyckas förklara rätt...

Böckerna fanns tidigare att ladda ned som PDF-format, men de kunde inte ha det så längre, vet inte varför... Finns dock kurser på internet som lärs ut gratis, om du hellre vill kolla in dem.
Citera
2011-02-05, 09:49
Medlem
niffi1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Det yttre har faktiskt ingen som helst betydelse förrutom illusioriskt kortsiktigt. För att må bra så räcker det inte med att försöka tänka positivt. Det är en fråga om energi.
Om man däremot lär sig att åter ta kontrollen över sinnet eller snarare upptäcker det som finns bakom/mellan tankarna så blir man fri.
Ingen kan må dåligt samtidigt som man är fullt koncentrerad på tex en bild, ett ljud eller koncentration på medvetandet självt. Det sistnämnda är mer abstrakt och svårare som nybörjare. En ljuslåga eller inre visualisering kan vara lättare. Man kan då uppnå vad Yogan kallar Samadhi och är fullständig absorption och lycka. Lyckan man upplever kommer av att när man är i djup koncentration så öppnas en kanal i vår icke-fysiska kropp (Sushumna) och vi blir mottagliga för mer bioenergi.

Problemet är ju att man har massa saker inom dig som sker omedvetet, som leder till lidande...

Är du i medvetandet, som du säger, i koncentration på något t.ex., då är du inte direkt absorberad i de negativa tillstånden... Om du är observant av dem.

Problemet är att de kommer förr eller senare ta dig ifrån det och ändå på något vis påverka dig negativt. Du kan träna upp förmågan att vara medveten längre, men de verkar ändå vara kvar där och påverka dig... Att minska dessa är att utöka sitt medvetande och man kan lättare och lättare vara kvar i medvetandet... Så det sägs
Citera
2011-02-05, 09:56
Medlem
niffi1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gidella
Vad gäller första frågan, istället för att kanske sjunka ner i tankar om att världen är skit, att man själv är skit så kan man försöka bemöta dessa mer med objektiva tankar. Och kanske mer positiva tankar. Det är svårt och kanske känns som skitdumt men det funkar, man måste bara vara öppen för det. Och jag tror att man måste må lite bättre för att faktiskt kunna ta till sig den metoden. Vet att när jag mådde som sämst så tyckte jag de var idioter på öppenvården för att de försökte den här tekniken med mig. Det var först när jag började må bättre och var villig att lyssna som det började hjälpa mig.

Men det är högst individuellt. Ibland kanske man har en massa skit i sitt förflutna som är bättre att hantera än att enbart försöka hantera och förändra tankarna. Den metoden är definitivt inte för alla. Den hjälper inte alla. Och det är inget konstigt med det. Men på dig TS låter det som att det är den enda metoden, vilket det inte är. Det finns andra metoder för att hantera hur man mår och vad man tycker funkar för en själv är olika. Det är inget fel i det.

Sen den andra frågan - man kan inte kontrollera yttre omständigheter. I vissa situationer kanske. Men ofta är man som person om man mår dåligt mer sårbar i vissa situationer. Är man medveten om detta kan man bättre förstå vad som händer när man hamnar i framtida situationer och t.ex. vara mer nogrann med att ta hand om sig själv och göra saker som får en att må bra (t.ex. hobbies, träffa vänner, träna m.m.). Eller vara mer uppmärksam på vad som leder till det dåliga måendet. Det finns alla möjliga vinklar att se på det från.

Och den sista frågan - nu är jag inte intresserad av att få kanske din hjälp med att förändra mig själv. Jag har en väldigt duktig KBT-psykolog för den biten men det jag ville säga var att Anna Kåver och Anna Nilsonne har skrivit två böcker som säljs ihop - bland annat som CDbok som jag har läst och som jag fann väldigt intressanta. De berör ämnet kan man väl säga. Kanske är nåt för alla som läser i tråden eller kanske är nåt för dig att läsa TS. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9170365148

Tankar, som jag skrev, kan få dig lyckligare. Absolut, jag har själv använt mig av KBT och det hjälpte. Men inte på samma vis, inte lika permanent. Självklart kan det hjälpa folk och jag säger inte att folk INTE borde göra det. Men det finns annat sätt med, som jag förklarar här, som i sig minskar dessa negativa tillstånd "permanent"... Så, lite det jag ville förmedla, att det går att förändras och mer permanent känna lycka och högre tillstånd... Något jag inte lyckades med hjälp av KBT, men det spelar ingen roll vad jag lyckades med. Det kanske går, vet inte. Jag har däremot lärt mig att detta funkar väldigt bra, och tänkte att vissa andra kanske är intresserade =)

Att ändra yttre omständigheter går självklart, men inte till 100%. Saker blir inte alltid som man vill. Det är att sträva efter vissa yttre omständigheter, vissa är bättre än andra, men det är bra att inte helt vara absorberade av dem. Att inte gräma sig över saker eller att kanske se att man MÅSTE ha en saker för att vara lyckligt, som ett begär... Lite så jag menade. Givetvis är det materiella av vikt, du måste överleva för att vara här. Vissa situationer kan underlätta, du kan inte alltid bara distansera dig från vissa situationer, så det handlar inte om att kasta sig in i situationer man inte kan hantera. Så visst bör man se till yttre omständigheter, så bra man kan, medvetet, men inte att ha saker som begär, helt insnöat i materiella...

=)
Citera
2011-02-05, 14:11
Medlem
Citat:
Problemet är ju att man har massa saker inom dig som sker omedvetet, som leder till lidande...

Är du i medvetandet, som du säger, i koncentration på något t.ex., då är du inte direkt absorberad i de negativa tillstånden... Om du är observant av dem.

Problemet är att de kommer förr eller senare ta dig ifrån det och ändå på något vis påverka dig negativt. Du kan träna upp förmågan att vara medveten längre, men de verkar ändå vara kvar där och påverka dig... Att minska dessa är att utöka sitt medvetande och man kan lättare och lättare vara kvar i medvetandet... Så det sägs

Inom meditation brukar man skilja mellan ren koncentration och insiktsmeditation. Med koncentration tränar man sinnet att inte hoppa från tanke till tanke. Nöjer man sig med att vara lycklig här och nu så behövs inte mer än så. När koncentrationen är tillräckligt stark så upptäcker man att där bakom tankarna finns ett medvetande som är det egentliga självet och som överlever kroppen. Men man kan lika väl starta med att koncentrera sig på detta medvetande direkt även om det är svårare. Det är lättare att upptäcka om man råkar bli medveten när kroppen sover som i tex en klardröm. Total frihet ellr Nirvana uppnår man då när man har insett vem man egentligen är. Något bortom tid och rum..
Senast redigerad av jojoh 2011-02-05 kl. 14:14.
Citera
2011-02-05, 14:21
Medlem
niffi1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Inom meditation brukar man skilja mellan ren koncentration och insiktsmeditation. Med koncentration tränar man sinnet att inte hoppa från tanke till tanke. Nöjer man sig med att vara lycklig här och nu så behövs inte mer än så. När koncentrationen är tillräckligt stark så upptäcker man att där bakom tankarna finns ett medvetande som är det egentliga självet och som överlever kroppen. Men man kan lika väl starta med att koncentrera sig på detta medvetande direkt även om det är svårare. Det är lättare att upptäcka om man råkar bli medveten när kroppen sover som i tex en klardröm. Total frihet ellr Nirvana uppnår man då när man har insett vem man egentligen är. Något bortom tid och rum..

Ja, meditationer kan ge positiva fördelar av olika slag, bland annat som det du skriver... Kan vara lättare när man en gång upplevt detta medvetande, fått en "känsla" för det.

Är dock inte säker angående det där med total frihet... Jag vet inte vad du menar med att inse vem man egentligen är, så svårt att svara på.

Men enligt påståenden är det inte korrekt att det högsta tillstånd som kan uppnås, nås genom enbart meditation eller förståelse. Räcker inte med att förstå hur psyket funkar och att man är medvetandet. Utan att man måste eliminera dessa negativa aspekter inom psyket, mer och mer, gradvis, för att till sist vara helt fri från dem och att man då expanderar medvetandet... Man offrar låga typer av energier och får högre former och mer medvetande... Denna "renare" energi transformerar man sedan med alchemy, man transformerar sitt medvetande, till en annan natur...

Som jag sa är jag inte säker på vad dina ord innebär, ord är bara ord... Så vi kan tala om samma sak.

Jag vet dock att det sägs att folk tror att de uppnår högsta tillståndet, Nirvana (vad man nu vill kalla det) bara genom att inse något. Men att detta är felaktigt.

Huruvida detta är sant, vet jag inte. Men jag undersöker saken.
Citera
2011-02-05, 14:49
Medlem
Citat:
Min tanke var lite att se vilka som verkligen var intresserade, jag gick inte in direkt på hur detta uppnås, mer än väldigt grundligt. Det verkar som att en del som mår dåligt inte är särskilt intresserade av att förändras helt, eller något stoppar dem från att försöka...

Så att skapa en tråd här kanske är bra och mer effektivt, lättare att hjälpa de som verkligen är intresserade. Om det är så, så skulle jag rekommendera vissa böcker bl.a... Inte för att man bör ta dessa böcker som en religion (absolut inte!), men de är väldigt bra som verktyg och beskrivningar, så man senare kan undersöka dessa metoder, simpla metoder, och man märker verkligen hur de fungerar om man ger dem en chans. För den som inte vet var man ska börja är de väldigt bra!

Det gäller att man är öppensinnad för saker man inte vet också, så man inte dömer något på grund av ytliga anledningar...

Tyvärr är det ju så att man måste ha någon känsla av hopp kvar, ha fått se något gott, för att finna motivationen till att vilja göra en förändring. En förändring är ju trots allt en kraftansträngning och därför är det många som kan känna sig helt hopplösa och ge upp och tro att de ändå aldrig kommer klara göra en förändring. Det är lätt att fastna i det här och bara tycka synd om sig själv...

Tycker också det är spännande att se hur många som är intresserade av att försöka förändra sig själva. Kul o höra att du hade boktips! Jag har nog också en o annan bok jag tycker är bra att titta på...

Tyvärr ansåg jag att dina boktips kändes lite för spirituella. Många är väldigt kritiska mot det och önskar sig därför något mer konkret. Klart att det är bra att vara öppensinnad, men om man ställer det kravet på alla som mår dåligt så kommer de flesta bara ha ytterligare en sak att må dåligt över tror jag. Jag är själv rätt så kritisk och har inte snappat upp tankesättet men vågar nog iaf "titta åt det hållet" pga att min bror har fått mycket hjälp ur det. Kommer nog för säkerhets skull kolla upp det litegrann i helgen. =)
Citera
2011-02-05, 14:59
Medlem
niffi1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mojo89
Tyvärr är det ju så att man måste ha någon känsla av hopp kvar, ha fått se något gott, för att finna motivationen till att vilja göra en förändring. En förändring är ju trots allt en kraftansträngning och därför är det många som kan känna sig helt hopplösa och ge upp och tro att de ändå aldrig kommer klara göra en förändring. Det är lätt att fastna i det här och bara tycka synd om sig själv...

Tycker också det är spännande att se hur många som är intresserade av att försöka förändra sig själva. Kul o höra att du hade boktips! Jag har nog också en o annan bok jag tycker är bra att titta på...

Tyvärr ansåg jag att dina boktips kändes lite för spirituella. Många är väldigt kritiska mot det och önskar sig därför något mer konkret. Klart att det är bra att vara öppensinnad, men om man ställer det kravet på alla som mår dåligt så kommer de flesta bara ha ytterligare en sak att må dåligt över tror jag. Jag är själv rätt så kritisk och har inte snappat upp tankesättet men vågar nog iaf "titta åt det hållet" pga att min bror har fått mycket hjälp ur det. Kommer nog för säkerhets skull kolla upp det litegrann i helgen. =)

Ja, motivation krävs för att man ska ta tag i något. Jag har inte behandlat motivation i denna tråd, det är väldigt svårt...

Många är dömande när ett ord som "spirituellt" kommer upp, men det är för att de kan ha en negativ koppling till innebörden av spiritualitet. Det som lärs ut är väldigt konkret och direkta tips på hur man kan göra, det är väldigt simpelt. Det är bra att inte blanda ihop spiritualitet med spiritualitet, eftersom folk använder ordet i olika mening och lär ut olika saker som de kallar för spiritualitet.

Läser man böckerna, märker man att det är väldigt rakt på sak och beskriver hur man kan göra.

Jag har aldrig varit religiös och tagit Gud som någon sanning, men inte heller ateist. Jag har varit öppen för det jag inte vet. Så detta är det första jag testat som behandlar "spiritualitet".

Det är svårt att veta hur man bör presentera detta för folk, eftersom folk dömer ofta på ytliga saker. Så visst är det bra att bemöta folk med ett bra yttre (för att få kontakt) men när man har kontakt, så går man djupare in på det, förklarar hur det görs...

Jag vet inte vad din bror har gjort, det behöver vara samma sak som detta, men det vet jag inte. Finns många källor angående "spiritualitet" och olika saker påstås och pratas om... Detta är väldigt rakt på sak och praktiskt i alla fall och baseras inte på någon form av tro, tvärtom. Tro kan väldigt lätt ta dig ifrån denna utveckling.
Citera
2011-02-06, 02:05
Medlem
Rancids avatar
Hej igen. Nu har jag blivit vän med min bästa kompis igen. Kändes som 3 ton har släppts från mina axlar, har hängt med han och andra bra kompisar hela kvällen. Kom precis hem nu och så fort jag blev ensam så blev jag deprimerad igen. Vad fan är det för fel på en? Vet inte fan vad jag ska ta mig till... Har tyvärr inte hunnit titta till dina böcker idag TS, får kika på dom imorgon.
Citera
2011-02-06, 02:11
Medlem
niffi1991s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rancid
Hej igen. Nu har jag blivit vän med min bästa kompis igen. Kändes som 3 ton har släppts från mina axlar, har hängt med han och andra bra kompisar hela kvällen. Kom precis hem nu och så fort jag blev ensam så blev jag deprimerad igen. Vad fan är det för fel på en? Vet inte fan vad jag ska ta mig till... Har tyvärr inte hunnit titta till dina böcker idag TS, får kika på dom imorgon.

Gör så =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in