Citat:
Ursprungligen postat av mojo89
Tyvärr är det ju så att man måste ha någon känsla av hopp kvar, ha fått se något gott, för att finna motivationen till att vilja göra en förändring. En förändring är ju trots allt en kraftansträngning och därför är det många som kan känna sig helt hopplösa och ge upp och tro att de ändå aldrig kommer klara göra en förändring. Det är lätt att fastna i det här och bara tycka synd om sig själv...
Tycker också det är spännande att se hur många som är intresserade av att försöka förändra sig själva. Kul o höra att du hade boktips! Jag har nog också en o annan bok jag tycker är bra att titta på...
Tyvärr ansåg jag att dina boktips kändes lite för spirituella. Många är väldigt kritiska mot det och önskar sig därför något mer konkret. Klart att det är bra att vara öppensinnad, men om man ställer det kravet på alla som mår dåligt så kommer de flesta bara ha ytterligare en sak att må dåligt över tror jag. Jag är själv rätt så kritisk och har inte snappat upp tankesättet men vågar nog iaf "titta åt det hållet" pga att min bror har fått mycket hjälp ur det. Kommer nog för säkerhets skull kolla upp det litegrann i helgen. =)
Ja, motivation krävs för att man ska ta tag i något. Jag har inte behandlat motivation i denna tråd, det är väldigt svårt...
Många är dömande när ett ord som "spirituellt" kommer upp, men det är för att de kan ha en negativ koppling till innebörden av spiritualitet. Det som lärs ut är väldigt konkret och direkta tips på hur man kan göra, det är väldigt simpelt. Det är bra att inte blanda ihop spiritualitet med spiritualitet, eftersom folk använder ordet i olika mening och lär ut olika saker som de kallar för spiritualitet.
Läser man böckerna, märker man att det är väldigt rakt på sak och beskriver hur man kan göra.
Jag har aldrig varit religiös och tagit Gud som någon sanning, men inte heller ateist. Jag har varit öppen för det jag inte vet. Så detta är det första jag testat som behandlar "spiritualitet".
Det är svårt att veta hur man bör presentera detta för folk, eftersom folk dömer ofta på ytliga saker. Så visst är det bra att bemöta folk med ett bra yttre (för att få kontakt) men när man har kontakt, så går man djupare in på det, förklarar hur det görs...
Jag vet inte vad din bror har gjort, det behöver vara samma sak som detta, men det vet jag inte. Finns många källor angående "spiritualitet" och olika saker påstås och pratas om... Detta är väldigt rakt på sak och praktiskt i alla fall och baseras inte på någon form av tro, tvärtom. Tro kan väldigt lätt ta dig ifrån denna utveckling.