2011-02-04, 15:15
Medlem
Varför skaffar man en hundvalp när man är borta jobbar 10 timmar? Nu är de ju gjort men din tjej borde väl tagit sitt ansvar för de här om du ogillar ditt "jobb" med valpen så är ju risken båda hundarna känner av din frustration och blir odrägliga på kuppen.

Ja visst kan du begränsa området för valpen , men du måste ju fortfarande gå ut med den, efter mat, lek, sovande.

Småraser är som stora hundar och behandlas på samma sätt.
Citera
2011-02-04, 16:34
Medlem
miyagismandolins avatar
Jag vet inte vad jag ska säga om din flickvän riktigt, men skönt att du är där iallafall. Men visa henne gärna detta inlägget och övertala henne till att lämna tillbaka hunden eller sälja den innan hunden vänjer sig vid er, det är faktiskt synd om hunden den har inte valt er.

Från jordbruksverket:

Hundar och katter ska få tillsyn minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.

Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid vissa specifika tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och i samband med transport).

Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan.

Ska du ha en inhängnad måste du ta hänsyn till tabellen nedan och om din pitbull ska vara där med chihuahuan måste du räkna på pitbullens mankhöjd x 2.

http://img96.imageshack.us/img96/3996/hundbox.png <-- länk till bild på tabellen.

En hundvalp under fyra månader ska inte vara ensam mer än korta stunder. Det är inte lämpligt att hundvalpar under sex månader sitter i karantän.

Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.
Citera
2011-02-04, 18:21
Medlem
Lägger ni ordentligt med jobb på att rasta valpen i början så kan den snabbt bli rumsren. Min hund kissade inne några gånger de två första dagarna jag hade honom (då var han pyttebebis ju!) men sedan har det aldrig någonsin hänt mer. Och det enda jag gjorde var att gå ut med honom sjukt ofta i början, har aldrig någonsin "fy-at" eller liknande. Nu är han två år.

Om ni inte lägger jobb på att få valpen att kissa utomhus nu i början så kan det bli en rejält utdragen process att få henne rumsren... min förra hund fick jag när hon var 13 veckor, lite äldre alltså. Och hon hade fått vara i ett avgränsat utrymme med tidningspapper under dagarna (lite som du tänkt alltså). Det tog många månader innan hon blev rumsren kan jag säga... hon hade ju lärt sig som liten att hon skulle kissa inomhus.

Så gå ut sjukt ofta är mitt tips!
Citera
2011-02-04, 19:39
Medlem
robert123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sugarplum
Lägger ni ordentligt med jobb på att rasta valpen i början så kan den snabbt bli rumsren. Min hund kissade inne några gånger de två första dagarna jag hade honom (då var han pyttebebis ju!) men sedan har det aldrig någonsin hänt mer. Och det enda jag gjorde var att gå ut med honom sjukt ofta i början, har aldrig någonsin "fy-at" eller liknande. Nu är han två år.

Om ni inte lägger jobb på att få valpen att kissa utomhus nu i början så kan det bli en rejält utdragen process att få henne rumsren... min förra hund fick jag när hon var 13 veckor, lite äldre alltså. Och hon hade fått vara i ett avgränsat utrymme med tidningspapper under dagarna (lite som du tänkt alltså). Det tog många månader innan hon blev rumsren kan jag säga... hon hade ju lärt sig som liten att hon skulle kissa inomhus.

Så gå ut sjukt ofta är mitt tips!

aa, det gör vi, då jag ska lägga in henne där är bara när jag är upptagen och inte kan hålla koll på henne annars så självklart springer hon ute, men kände att denna tråden blev lite fel så lås skiten
Citera
2011-02-04, 19:45
Medlem
robert123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miyagismandolin
Jag vet inte vad jag ska säga om din flickvän riktigt, men skönt att du är där iallafall. Men visa henne gärna detta inlägget och övertala henne till att lämna tillbaka hunden eller sälja den innan hunden vänjer sig vid er, det är faktiskt synd om hunden den har inte valt er.

Från jordbruksverket:

Hundar och katter ska få tillsyn minst två gånger om dagen. Unga, sjuka eller skadade hundar och katter ska ses till oftare.

Hundar och katter får inte förvaras i bur utom vid vissa specifika tillfällen (på utställningar, tävlingar och prov, träning inför tävling, i samband med jakt och i samband med transport).

Om du behöver begränsa hundens rörlighet en lite längre tid kan du sätta upp galler eller på annat sätt inhägna ett område. Inhägnaden måste vara lika stor som boxutrymmet för den aktuella hunden, se nedan.

Ska du ha en inhängnad måste du ta hänsyn till tabellen nedan och om din pitbull ska vara där med chihuahuan måste du räkna på pitbullens mankhöjd x 2.

http://img96.imageshack.us/img96/3996/hundbox.png <-- länk till bild på tabellen.

En hundvalp under fyra månader ska inte vara ensam mer än korta stunder. Det är inte lämpligt att hundvalpar under sex månader sitter i karantän.

Alla hundar behöver daglig motion och regelbunden rastning. Du bör rasta din hund åtminstone var sjätte timme dagtid, valpar och äldre hundar dock oftare.

Jo jag vet, har en lägenhet på 85kvadrat så har rätt stort stora rum. men tänkte begränsa hennes utrymme till runt 20 kvadrat nån gång då och då, visst jag kan stänga in henne i köket och bara stänga dörren men vill ha henne vid mig. Sen vill jag att dem ska ha utrymme för dem ska kunna leka.

Här är min älskling

http://img717.imageshack.us/i/16530910150091382696275.jpg/ , 13 månader gammal, 25kg , han ser ju inte ut som dem amstaff jag mött på. Men han är väl någon konstig blandning. Ni som vet kan väl kolla?
Citera
2011-02-04, 19:46
Medlem
robert123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robert123
Jo jag vet, har en lägenhet på 85kvadrat så har rätt stort stora rum. men tänkte begränsa hennes utrymme till runt 20 kvadrat nån gång då och då, visst jag kan stänga in henne i köket och bara stänga dörren men vill ha henne vid mig. Sen vill jag att dem ska ha utrymme för dem ska kunna leka.

Här är min älskling

http://img717.imageshack.us/i/16530910150091382696275.jpg/ , 13 månader gammal, 25kg , han ser ju inte ut som dem amstaff jag mött på. Men han är väl någon konstig blandning. Ni som vet kan väl kolla?

Ser ut som att han har vitt bröst men han är beige rakt igenom, har ett litet sår på högra benet från droppet han fick för nån vecka sen.
Citera
2011-02-04, 21:20
Bannlyst
hur jävla blåst är din flickvän när hon skaffar valp och jobbar 10 timmar om dagen? omg.
kasta ut både flickvännen och hennes råttjävlel.

jag vet, ni kan begå självmord allihopa! börja med att ta livet av din flickvän och hennes råtta, sen tar du livet av din hund och dig själv.

skitbra!
Citera
2011-02-05, 22:54
Medlem
Ojj 9 veckor?? Inte konstigt att hon inte är rumsren..jag har två chihuahua hanar och för mig var det att springa ut varje timme om inte mindre i början..

Att skaffa valp är tidskrävande och har man inte tid ska man inte skaffa. Du MÅSTE springa ut hela tiden för att få henne rumsren inom ca 3-4 månader? Det är värt det för annars kommer du gå där med en nästan vuxen tik som kissar lite här och där hemma.
Mitt tips är att antingen säljer ni den eller så gör ni det man ska göra med valpar..springa ut och in varje timme!
Chihuahor är väldigt smarta och kviklärda så gör du rätt från början dröjer det inte länge innan hon fattat poängen!
Citera
2011-02-05, 22:56
Medlem
Och förstår inte heller hur man ej kan ha tid om man jobbar hemifrån. Anledningen till varför jag skaffade hund var just för att jag hade eget företag och jobade hemifrån och utifrån mitt egna "schema".
Citera
2011-02-06, 00:06
Medlem
Lämna tillbaka valpen omelbart. Ingen har ju tid med den och den mår dåligt. Vad är det för idiot som skaffar hund om man jobbar 10h om dagen.

För pengarna kan din flickvän köpa en handväska ist.
Citera
2011-02-06, 12:57
Medlem
heysanns avatar
jävlar vad aggressiva många är här, klart han får undra? tror inte han gör sig av med hunden bara för att ni säger det. ge honom positiva tips istället! Gulligt med en chihuahua och en pitbull, jag har själv en amstaff hos min mamma och ska skaffa en valp av henne och köpa en chihuahua när jag får en lägenhet med min pojkvän men ett tips är att stänga in hunden i det rum du är i och sedan kunna hålla koll så, sätt en skiva för dörröppningen så den stora hunden kan hoppa in och ut
Citera
2011-02-06, 13:13
Medlem
lagomtas avatar
Som andra redan har påpekat är det väldigt oansvarigt av din flickvän att skaffa en valp när hon är borta 10 timmar om dagen.. Man brukar säga att man ska vara hemma med valpen den första månaden när man skaffat den och jag är förvånad att en uppfödare sålt valpen till henne om hon varit ärlig med sitt jobbschema - eller har hon sagt att "min pojkvän jobbar hemifrån"?

Ta ut hunden ofta. Typ varje timme så den kan göra av sig, den är bebis och behöver hjälp med att bli rumsren och hundar kan inte ha blöja och att stänga in den hjälper inte heller - du skulle dock kunna ha den i en inhägnad i din närhet, alltså samma rum om du måste jobba och inte kan kolla den. Inte i ensamhet dock - det är fan djurplågeri. Eller ha dina hundar i samma rum hos dig när du är upptagen med jobbet, stäng dörren så vet du att den inte springer iväg och kissar någon annanstans, då ser du om den verkar orolig och kan ta ut den - det finns tyvärr inte så mycket annat att göra.

Om ni inte sköter "potträningen" nu kommer ni få en chihuahua som kissar inomhus hela livet och det, min vän, är superäckligt! Vet många som skaffat en liten hund och sedan inte orkat med den första träningsinsatsen där och därigenom fått en vidrig hund som kissar inomhus, och det är inte hundens fel! Inte någonstans, men även en vuxen hund kan tränas, fast det krävs en del av ägaren när det gäller den typen.

Så, fråga gärna ut din flickvän om hur i helvete hon tänker, sedan så frågar du dig själv om du vill ta på dig ansvaret för hennes hund och agerar utifrån det. Hon antar väl antagligen att du vill göra detta, annars hade hon inte varit så korkad att hon köper en valp och inte tar ansvar för den.

Men lycka till med vovven, kom ihåg att aldrig ynka den för att den är liten, vara bestämd men aldrig fya eller vara arg mot den [eller någon annan hund..] och att älska den livet ut - om ni inte kan göra det så måste ni lämna tillbaka den innan ni gjort för mycket skada på det lilla livet. Det behövs inte fler hundar som har ett halvdassigt liv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in