Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Jag har inte sagt att aktivering är den bästa metoden, utan en del av en långsiktig plan för att göra det bättre.
"När man inte kunnat ignorera ett felaktigt beteende"... Slant du med fingrarna där? Mig veterligen är det DU som inte kunde "ignorera" det, eller rättare sagt DU som inte kunde hantera situationen på ett annat sätt. Det har ingenting med hunden din att göra, förutom att den får ta konsekvenserna av att DU (inte man!) inte kan hantera situationen på annat sätt. Vad det beror på kan vara oändligt många saker, men när du inser att det är DU som inte kunde hantera situationen på ett bra sätt så finns det fantastisk med rum för förbättring.
Finns säkert bättre metoder. Jag sa bara att JAG gjorde detta då jag inte ville ha en söndertuggad soffa. Hunden fick inte ont och är fortfarande lika glad och lycklig och älskar mig över allt annat... Sa inte att detta är helt rätt metod i alla lägen, sa tidigare att jag absolut inte vill utge mig för att vara nån sorts hundcoach.
Om detta var totalt felaktigt sätt så hade jag givetvis inte gjort så, men jag har hört mig för bland många och även den omtyckta/hatade Cesar Millan gör detta.
Sen kan det säkert passa bättre på vissa raser och mindre bra på andra...
Ta det lugnt, ta en toy (eller en öl) och ha en trevlig helg. Själv ska jag ta ut lillflickan på en långprommis med lite kedjor