2011-02-05, 12:18
Medlem
Boggas avatar
Mistertom. Givetvis är aktivering den absolut bästa metoden. Jag brukar också sätta mig ner med hunden och prata lugnt med den så att den blir lugnt om hon är för uppjagad. De få gånger jag tryckt ner lillflickan är de gånger man inte kunnat ignorera ett felaktigt beteende. Man blir inte särskilt lycklig när man kommer in i vardagsrummet och man ser hunden gnaga i ett hörn av soffan. Detta trots massvis med aktivering...
Citera
2011-02-05, 12:22
Medlem
MisterToms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogga
Mistertom. Givetvis är aktivering den absolut bästa metoden. Jag brukar också sätta mig ner med hunden och prata lugnt med den så att den blir lugnt om hon är för uppjagad. De få gånger jag tryckt ner lillflickan är de gånger man inte kunnat ignorera ett felaktigt beteende. Man blir inte särskilt lycklig när man kommer in i vardagsrummet och man ser hunden gnaga i ett hörn av soffan. Detta trots massvis med aktivering...

Jag har inte sagt att aktivering är den bästa metoden, utan en del av en långsiktig plan för att göra det bättre.

"När man inte kunnat ignorera ett felaktigt beteende"... Slant du med fingrarna där? Mig veterligen är det DU som inte kunde "ignorera" det, eller rättare sagt DU som inte kunde hantera situationen på ett annat sätt. Det har ingenting med hunden din att göra, förutom att den får ta konsekvenserna av att DU (inte man!) inte kan hantera situationen på annat sätt. Vad det beror på kan vara oändligt många saker, men när du inser att det är DU som inte kunde hantera situationen på ett bra sätt så finns det fantastisk med rum för förbättring.
Senast redigerad av MisterTom 2011-02-05 kl. 12:27.
Citera
2011-02-05, 15:06
Medlem
Boggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Jag har inte sagt att aktivering är den bästa metoden, utan en del av en långsiktig plan för att göra det bättre.

"När man inte kunnat ignorera ett felaktigt beteende"... Slant du med fingrarna där? Mig veterligen är det DU som inte kunde "ignorera" det, eller rättare sagt DU som inte kunde hantera situationen på ett annat sätt. Det har ingenting med hunden din att göra, förutom att den får ta konsekvenserna av att DU (inte man!) inte kan hantera situationen på annat sätt. Vad det beror på kan vara oändligt många saker, men när du inser att det är DU som inte kunde hantera situationen på ett bra sätt så finns det fantastisk med rum för förbättring.

Finns säkert bättre metoder. Jag sa bara att JAG gjorde detta då jag inte ville ha en söndertuggad soffa. Hunden fick inte ont och är fortfarande lika glad och lycklig och älskar mig över allt annat... Sa inte att detta är helt rätt metod i alla lägen, sa tidigare att jag absolut inte vill utge mig för att vara nån sorts hundcoach.

Om detta var totalt felaktigt sätt så hade jag givetvis inte gjort så, men jag har hört mig för bland många och även den omtyckta/hatade Cesar Millan gör detta.

Sen kan det säkert passa bättre på vissa raser och mindre bra på andra...

Ta det lugnt, ta en toy (eller en öl) och ha en trevlig helg. Själv ska jag ta ut lillflickan på en långprommis med lite kedjor
Citera
2011-02-05, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laeml
Har inte sagt något om att han inte ska jobba på lydnaden. Tråden handlar om hurvida normalt det är för en valp att vara lekig och trotsig. Jag skrev att det är helt normalt för hunden och att det han kräver av hunden kommer att komma med hundens mognad vilket brukar inträffa runt 2-3 år.
Inte utan träning. En hund skall testa, som en del av sin utveckling men det finns gränser, t.ex detta med att bita/nafsa. Detta måste man visa från start att det får man inte göra.
Citera
2011-02-05, 20:55
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterTom
Okej.Varför ger du råd om du som sagt inte är påläst och inte ens har hund?

Ja, du är jävligt ute och seglar. Läs mitt svar ovan.

Jag är inte påläst om knyppling eller ens testat att knyppla själv, men du kanske ska testa att använda senap när du knypplar.
har du huve i röven,så du blir helt i gasen?

Direkt saxat från mitt inlägg! Läs igen,var får du det till att jag ger ett råd?
"Är inte påläst och har inte hund,men ta tag i nackskinnet,lägga hunden på rygg och säga "nej" skulle alltså kunna funka?
Jag förstår att man inte kan göra detta för allra minsta "fel",men när man trötnat på att säga till och hunden skiter i det,så kan det vara dags för en "starkare markering"?

(Rätta mig gärna om jag är ute och seglar! )
"

Pröva att köra upp senap i röven och se om du får ut huvudet!
Citera
2011-02-05, 21:13
Medlem
charkovs avatar
Märkligt, har fått min hund till att lyssna på mig och tänker den
gör någonting den inte får lov att gör så gör den inte det.

Räcker jag säger till den med rösten vad jag vill och inte vill,
det lyssnar och lyder min hund till.

Här skall det dalltas och än det andra, kanske fostrat min hund fel bara.
Citera
2011-02-05, 23:57
Medlem
Hunden (valpen) är ostimulerad.
Citera
2011-02-06, 14:12
Medlem
SurTrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkov
Märkligt, har fått min hund till att lyssna på mig och tänker den
gör någonting den inte får lov att gör så gör den inte det.

Räcker jag säger till den med rösten vad jag vill och inte vill,
det lyssnar och lyder min hund till.

Här skall det dalltas och än det andra, kanske fostrat min hund fel bara.
Ja lättast är att sätta tydliga gränser redan när de är små och inte stimma så mycket med dem, det får de göra med andra hundar.
Som förtydligande skrev jag stimma inte leka så alla ordförvrängare har det klart för sig..

Men nu är redan hunden "dampig" utom kontroll och då får man agera därefter och trådens bästa råd/inlägg är fortfarande detta:
Citat:
Ursprungligen postat av lossless
För att lugna ner situationen med en hund som är uppe i varv och flamsar runt så behöver du själv kunna hålla dig lugn vilket är svårt om man blivit arg och irriterad. De flesta former av reaktioner från din sida så som t ex att knuffa bort hunden eller att vända den på rygg kommer att trigga hunden mer. Nästa gång som hundens busande går över styr så förslår jag att du provar med att ta tag i hundens halsband och hålla hunden nära dig så att han inte kommer åt att hoppa och flamsa runt. Sedan står du bara stilla utan att göra något annat tills han har slutat upp med dumheterna.
Klart man kan vara hårdare om man vill men då ska man (som också tidigare nämnt) veta vad man gör och hur.
Citera
2011-02-09, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reazet
Tjena. Vi har en labrador hane(svart) på snart 8 månader.
Har brukar vara helt underbar och go när han är inomhus, men ibland när man är ute med han kan han få totalt tokspel på en. Hoppa o bita på en.. Eller med andra ord "attacker en". Och han ger sig aldrig. Vi har strypkoppel så att han blir strypt när han drar eller så.
Skäller och kaxar gör han inomhus ibland också. Hur vi än gör så lyder han inte. Är det normal för labradorer att försöka visa att det är dom som ska bestämma o sånt, dom har kommit in i den åldern? Vi ska troligtvis knippsa bollarna på han så fort han blir könsmogen. Ibland kan jag bli riktigt arg på han.

Vad säger ni?
MH Reazet.
Han är 8 månader och håller på att bli könsmogen. Han testar sin dominans och storlek, visa att du fortfarande kan stå upp för honom och att han inte är något hot mot din ledarplats.
Citera
2011-02-09, 17:27
Medlem
Boggas avatar
Häng med på en långpromenad med kedjor. Går ut vid 19-snåret ikväll
Citera
2011-02-09, 17:29
Medlem
mangawomans avatar
Tror oxå att det är en blandning mellan bus och dominans... Säg till på skarpen nu,så att du slipper problem i framtiden!!!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in