Sana har sagt mycket bra saker.
Det är inte så komplicerat egentligen. Katter lever i mångt och mycket på höjden, vilket innebär att kvadratmetern i en lägenhet inte behöver vara så stor.
Mina tips:
*Ett bra klösträd (inte alla småkatter som lärt sig använda detta, men det är roligt att klättra och busa runt i och ger möjligheten att s t r ä c k a ut vilket alla katter behöver (typ stretching).
*Mååånga inbjudande sovplatser (skaffa gärna igloos, korgar, bäddar you name it (bara för att märka att katten sover bäst i din egen säng men iallfall)
*Mycket leksaker (bland det första jag köpte till min egen katt var eg. en hundleksak kallad DOG TURBO där katten kan fösa fram godsaker, mycket uppskattat) - ibland räcker det med snören, gummisnoddar, flärpar från mjölkpaket, men det finns även en uppsjö av avancerade saker som vippor, trådmöss, vibrerande möss, laserpekare och annat. Min kisse älskar när jag leker kurragömma med honom på knappa 60 kvm... jag har fullt sjå att gömma mig bakom badrumsdörrar o. övrigt.
*Kosten är viktig - visst, det är den alltid. Antingen så bestämmer du dig för att satsa på ett bra torrfoder enl djuraffären eller så ger du din katt lite vad du känner för. Jag ger min katt rått kött samt bra torrfoder köpt hos en veterinär. Är katten frisk från början så har den rätt bra koll på vad den behöver och äter tills den är mätt, inte mer - men visst finns det kissar som äter mer än vad de behöver. En fullvuxen bonnkatt bör väl väga mellan 3-4 kg (några mer om det är en stor hanne). Du kan väga din katt genom att ställa dig på vågen med din kisse i famnen och sedan dra bort din egen vikt. Så länge som du kan känna kattens ryggrad genom att stryka den över ryggen respektive dess revben - genom att lite hårdare dra din hand längs med kattens sida när den ligger ned - så vet du att kisse inte blir för fet (och därmed har ökad risk att drabbas av diabetes och andra s.k. välfärdssjukdomar).
*Till sist men inte minst ska du ha din kisse försäkrad i t ex Agria (har vansinnigt bra erfarenheter av dem när de väl har behövts, kostar kanske max 400 spänn per år), du ska se till att din kisse är märkt antingen genom tatuering i örat eller chip i nacken, du ska se till att han/hon är kastrerad om du inte vill ha ungar, samt att du ska se till att du säkrar din lägenhet så att inte katten förstör/har ner en massa värdefulla saker som du kanske har stående på hyllor eller liknande. Jag har krukväxter i mina fönster, men jag har en liten plats på varje fönsterbräda där katten kan sitta och titta ut genom fönstret, vilket är mycket uppskattat.
När jag skaffade min nuvarande katt så lärde jag honom då han var ungefär 16 v att gå i sele, vilket inte alla katter gillar. Min katt är en ganska foglig och läraktig raskatt, så han lärde sig med en gång. Nu går vi promenader tillsammans och han bär t om pinnar i munnen, vilket får grannskapet att dra på smilbanden och kommentera att det ju inte kan vara en katt jag har. Men alla katter är olika.
Det är bra och säkert att ha en innekatt. Det gäller i viss mån att få dom att motionera och rasa av sig en del, men de flesta kissar trivs i en ombonad och varm miljö så det torde inte vara några problem så länge som du leker med din kisse. Lycka till. Och besök gärna katter.se forum det är ett jättebra forum där jag själv har lärt mig mycket. kram.