2011-02-03, 21:29
Medlem
Kolozzeums avatar
OK, tjena allihoppa. Jag tänkte beskriva ett problem som uppstod idag och jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig.

Jag har att klipp där en snubbe spelar gitarr. Gitarren är stämd perfekt "intervallmässigt", samma intervall som vid eadgbe menar jag då.

Men snubben har inte stämt så han prickar in tonerna rätt. Exempelvis understa strängen, e är ett par hertz förskjuten, alla andra toner likaså.

Nu till min fråga. Jag vill stämma som denna snubbe, så att jag kan spela efter. Hur fixar jag det? Hur tar jag reda på "förskjutningen" av hans toner?? Vet ni någon listig metod?
Citera
2011-02-03, 21:34
Medlem
wzbzs avatar
Lyssna och stäm som honom?

Annars kanske du kan fråga honom om han kör A 440, och sen ställa om din stämmare till hans Hz.
Citera
2011-02-03, 22:00
Medlem
SaveMySouls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolozzeum
OK, tjena allihoppa. Jag tänkte beskriva ett problem som uppstod idag och jag hoppas verkligen ni kan hjälpa mig.

Jag har att klipp där en snubbe spelar gitarr. Gitarren är stämd perfekt "intervallmässigt", samma intervall som vid eadgbe menar jag då.

Men snubben har inte stämt så han prickar in tonerna rätt. Exempelvis understa strängen, e är ett par hertz förskjuten, alla andra toner likaså.

Nu till min fråga. Jag vill stämma som denna snubbe, så att jag kan spela efter. Hur fixar jag det? Hur tar jag reda på "förskjutningen" av hans toner?? Vet ni någon listig metod?
Många stämapparater kan känna av vilken ton som spelas, det är väl bara att låta den göra jobbet åt dig? Annars får du köra old school som wzbz skriver; lyssna och stäm som honom.
Citera
2011-02-03, 22:36
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Lyssna och stäm som honom?

Känner du han inte är det här det enda du kan göra antar jag.

Jag gör så när jag stämmer om till Van Halens ain't talkin' 'bout love, som ligger nånstanns mellan e och Eb
Citera
2011-02-03, 23:28
Medlem
Bromsklosss avatar
Citat:
Jag har att klipp där en snubbe spelar gitarr.

Finns det tillgängligt för oss andra att lyssna på?
Citera
2011-02-04, 00:41
Medlem
SarangHaes avatar
Spelar han något österländskt kanske?
Citera
2011-02-04, 03:51
Medlem
snikvards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaskRatlins
Jag gör så när jag stämmer om till Van Halens ain't talkin' 'bout love, som ligger nånstanns mellan e och Eb
Tänkte på just den när jag läste tråden
På tal om ingenting så är den "officiellt" 1/4 tonsteg nedstämd, så du är helt rätt ute
Citera
2011-02-04, 10:21
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snikvard
Tänkte på just den när jag läste tråden
På tal om ingenting så är den "officiellt" 1/4 tonsteg nedstämd, så du är helt rätt ute

Ah precis, tycker det är en himla finljudande stämning
Citera
2011-02-04, 11:40
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaskRatlins
Ah precis, tycker det är en himla finljudande stämning
Går det ens att höra såvida man inte har absolut gehör?
Citera
2011-02-04, 11:59
Medlem
CaskRatlinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wzbz
Går det ens att höra såvida man inte har absolut gehör?

Oh ja, det är stor skillnad. Försök spela till låten med gitarren stämd i e eller Eb, kommer låta fel.
Jag hör skillnaden och jag har absolut inte absolut gehör. Däremot har jag iofs spelar gitarr i typ 11-12 år också, så jag har ju vanan inne så att säga antar jag.

Jämför själv, stäm nån gitarr i standard e å nån annan ned en 1/4 ton och spela lite på båda
Senast redigerad av CaskRatlins 2011-02-04 kl. 12:03.
Citera
2011-02-04, 20:50
Medlem
Kolozzeums avatar
Mitt gehör är grymt men det duger inte åt sådana saker utan att ta enorm tid.

Fick ett tips från någon att försöka spela in en enda ton och sedan kolla den mot en stäm apparat.
Citera
2011-02-04, 21:07
Medlem
Euthanatics avatar
Citat:
Mitt gehör är grymt men det duger inte åt sådana saker utan att ta enorm tid.

Fick ett tips från någon att försöka spela in en enda ton och sedan kolla den mot en stäm apparat.
Ser du hur han spelar? Annars leta efter en av tonerna (du hör på ett ungefär om det är i närheten även om den stämmer eller inte) och stäm den strängen rätt, sen stämmer du resten utefter den.
Tar definitivt inte längre tid än att försöka ställa om sin stämmare till rätt hz, du kommer ändå behöva lyssna. Dessutom är det en väldigt bra kunskap att ha, att göra sånt här för hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in