2011-02-03, 18:54
Medlem
krillepilles avatar
Våran katt kastrerades för ungefär 2 veckor sedan, allt har gått bra och så och den verkar knappt märka av att någon har skurit upp den. Men jag har märkt att hennes sår har börjat att bukta ut ganska mycket, det ser nästan ut som att inälvorna trycker på eller nått. Vi tog av henne tratten ganska tidigt, typ efter 5 dagar tror jag då hon kanppt kunde gå eller käka med den så hon kanske har gjort nått med såret? Såret ser i övrigt inte infekterat ut eller så utan det buktar bara ut endel. Är detta vanligt eller bör jag kontakta veterinären för det ser lite konstigt ut.
Citera
2011-02-03, 19:15
Medlem
va bra du kastrerat katten, jag skulle väl ringa veterinären iaf när stygnen är borta borde såret vara relativt osvullet.
Men svårt säga så här ring , har svårt tänka mig man måste betala för det.

Bättre ringa en gång för mycket än en för lite i synnerhet då katter sällan avslöjar smärta.
Men förmodligen ingen fara om den är pigg, äter sover leker och skiter.
Senast redigerad av Sana 2011-02-03 kl. 19:33.
Citera
2011-02-03, 19:23
Medlem
Ett par dagar efter att min honkatt kastrerats fick hon en ganska kraftig svullnad kring såret på magen. Jag tryckte och klämde lite lätt, men tösen verkade inte känna av någon smärta. Men oroliga blev jag ändå, som den gode djurvän jag är. Jag ringde veterinären. Veterinären tyckte dock inte att såret verkade särskilt konstigt.

Det såg ut som det låg en prinskorv under såret. Fullt naturligt enligt djurdoktorn. Ett par dagar senare var såren i stort sätt läkt.

Det som gör mig lite fundersam i ditt fall är att det gått två veckor sedan din katt opererades. Om jag vore du skulle jag slå en pling till veterinären. Som alltid är det bättre att ta det säkra före det osäkra.
Citera
2011-02-03, 19:54
Medlem
krillepilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mudridedotcomm
Ett par dagar efter att min honkatt kastrerats fick hon en ganska kraftig svullnad kring såret på magen. Jag tryckte och klämde lite lätt, men tösen verkade inte känna av någon smärta. Men oroliga blev jag ändå, som den gode djurvän jag är. Jag ringde veterinären. Veterinären tyckte dock inte att såret verkade särskilt konstigt.

Det såg ut som det låg en prinskorv under såret. Fullt naturligt enligt djurdoktorn. Ett par dagar senare var såren i stort sätt läkt.

Det som gör mig lite fundersam i ditt fall är att det gått två veckor sedan din katt opererades. Om jag vore du skulle jag slå en pling till veterinären. Som alltid är det bättre att ta det säkra före det osäkra.

måste ändra lite på det jag skrev, det har inte gått 2 veckor utan 9dagar . Kollade upp det efter trådstarten, har haft väldigt dålig koll på dagarna på senaste. Aja det låter ju bra, och den är väldigt aktiv och skiter mycket kan jag säga så det är nog inget fel. Tyckte bara att det såg konstigt ut.
Citera
2011-02-03, 20:18
Medlem
xdrs avatar
Såg förbannat konstigt på våran äldsta katt när hon var nysteriliserad/kastrerad men vi viste om att det "skulle" göra det och det gick över efter ett tag.
Citera
2011-02-03, 21:20
Medlem
Ja men då så är det ju inga problem, stygnen ska väl endå bort eller är det självupplösande?
Spelar eg ingen roll du kan gå till vet i morgon på en sk efterkontroll om du är orolig.
Oftast är det ingen fara men det skadar inte kolla upp.
Citera
2011-02-05, 13:12
Bannlyst
Åk till veterinären! Det låter ssom hon fått någon infektion.
Citera
2011-02-05, 14:26
Medlem
Infektion då blir området rött och varmt .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in