2011-02-01, 20:49
Medlem
Ramlat över en äldre förstärkare, tandberg. Ganska novis vad gäller problem på hifigrejer men iaf, det uppstår ett surrande ljud som låter ungefär som om jag inte har jordat en skivspelare (kör med skivspelare och ej något digitalt.).
Men det är ej det som är problemet för det finns där jämt. Höjer jag volymen så höjs surret och gör att jag inte kan lyssna på musik då surret låter lika mycket som musiken.

Någon som har något tips eller lösning?
Citera
2011-02-01, 21:08
Medlem
DrBums avatar
Vad har du för saker utöver din stärkare i uppsättning, samt vad är det för signalkälla som du lirar ifrån?
Citera
2011-02-01, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrBum
Vad har du för saker utöver din stärkare i uppsättning, samt vad är det för signalkälla som du lirar ifrån?

ett par bra högtalare och en technics 1200.
Citera
2011-02-01, 22:58
Medlem
Har du kopplat den lilla jordkabeln från 1200:an till höljet på förstärkaren? Har för mig att det skall finnas en tunn kabel med en gaffelformad metallända som passar in under en jordskruv. Signalnivån ut från vinylspelare är extremt låg och därmed även känslig för störningar.
Citera
2011-02-01, 23:24
Medlem
DrBums avatar
Du säger att du inte har jordat den, men jag undrar dock varför när du tydligen vet om detta..
Citera
2011-02-01, 23:28
Medlem
jag har ju jordat den och ljudet finns fortfarande. dock varierarande grad när jag "håller på" med jordkabeln.
Vad jag menade var att om jag kopplar ur skivspelaren helt och då inte har någonting inkopplat så finns surret ändå, om jag drar upp volymregeln en bit.
Citera
2011-02-01, 23:38
Medlem
rayraviolis avatar
Kan det inte bero på att man använder ett ojordat uttag? En okvalificerad idé från min sida.
Citera
2011-02-02, 17:33
Medlem
morkfromorks avatar
en torr kondensator i power supplyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in