Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hamster
Mårten Schultz skrev på sin blogg om ett rättsfall där en snattare framhållit att han inte accepterade domstolens makt eftersom domstolens ledamöter egentligen var ”kopp-kopior” som han skapat i sitt datorprogram och som han, som omnipotent härskare, när som helst kunde stänga av.
Han hänvisade även till ett fall med kyrkvaktmästar i Blekinge som åberopade Birger Jarls lag om ”fri lejd till kyrkan” som stöd för att han inte skulle dömas till ansvar för vårdslöshet i trafik när hans hembygda husbil – ett hus byggt på ett flak – kollapsade efter att han kört under en bro som var lägre än den verkade.
Någon av er som kan länka referat? Även andra lustiga rättsfall efterfrågas.
Mmm det är en riktigt roligt rättsfall. Jäkligt kul grej är att någon i själva domen lagt till ett Post Scriptum som lyder:
'Caius Longinus, du har fel. Jag är inte en "koppkopia." Jag är Marcus Certaminus, civis romanus, miles praetorianus et custos amanti hos Pontifex Maximus divinus Marcus Annius Verus Caesar Aurelius Augustus Imperator Romanus. Kort före sin död anno domini 180 utnämnde Divus Marcus Aurelius mig till Proconsul över Provincia Mesopotamia Interior, vars domäner sträcker sig från Abdera et Urbs Cauponia Viridis (Grönköping) till Malmö och Nakskov. Det är i egenskap jag in nomine Populi Romani har fällt denna dom över dig, civis Caius. Vägrar du underkasta dig så som det anstår civis romanus, kommer våra gudar förgöra dig. Allfader Jupiter skall göra dig till ett bräkande får som kommer slitas i stycken av Lupi Urbis.
Pax romanum et imperium romanum monumentum est aere perennius.
Ille'
hehe, även jurister har humor