2011-01-31, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goE-
Åh, absolut. Det står ju uttryckligen i domskälen:
"Patrik Fredrikssons berättelse ger i vissa delar utrymme för tvivel. Dock kan det konstateras att polismannen en mycket kort stund inte kunnat ha ögonkontakt med den ifrågavarande bilen som stod stilla när polismannen kom fram till den. Även om tidsrymden vid den tappade ögonkontakten var mycket kort finns det utrymme för att den gode men okände vännen kunnat ta till flykten och därmed också för en viss tveksamhet om styrkan i bevisningen."

Dock hade ju inte fallet haft några inslag av komik om vännen inte varit "120cm lång, brutit på norska och hetat Mållgan", och därmed förlorat sin ryktbarhet.
Fast det är ju inte ens komiskt om man förstår den juridisk-tekniska anledningen till varför han blev friad. Att pressen spär på med att han blev friad genom (vilket insinuerar ett orsakssamband som inte finns) att skylla på Mållgan gör det inte mer roligt. Fast förstår man inget om juridik, kombinerat med pressens val av rubriker, så kan jag absolut förstå varför det ser lite lustigt ut.

Jag tycker dock att det är skittråkigt.
Citera
2011-01-31, 20:16
Bannlyst
Citat:
Åh, absolut. Det står ju uttryckligen i domskälen:

Dock hade ju inte fallet haft några inslag av komik om vännen inte varit "120cm lång, brutit på norska och hetat Mållgan", och därmed förlorat sin ryktbarhet.

Nä men killen måste ju ha fattat att han skulle klara sig pga att dom tappat ögonkontakt och sen bara ljugit för skojs skull, vill man avlägga ett trovärdigt vittnesmål så säger man inte sådär!
Citera
2011-02-01, 01:03
Medlem
jmo_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revamp
Fast det är ju inte ens komiskt om man förstår den juridisk-tekniska anledningen till varför han blev friad. Att pressen spär på med att han blev friad genom (vilket insinuerar ett orsakssamband som inte finns) att skylla på Mållgan gör det inte mer roligt. Fast förstår man inget om juridik, kombinerat med pressens val av rubriker, så kan jag absolut förstå varför det ser lite lustigt ut.

Jag tycker dock att det är skittråkigt.

Hade aldrig läst domen tidigare och du har väl en poäng där.

Rent tekniskt är det kanske inte vidare roligt, men sammantaget tycker jag det är riktigt underhållande.

Dock finns som bilaga till domen med en sammanfattning av förhöret, i vilken den lustiga berättelsen framgår. Huruvida den åtalade anförde detta vid huvudförhandlingen eller inte framgår inte av domen.
Citera
2011-02-01, 18:18
Medlem
BaronBs avatar
Citat:
Av rent intresse - om domen hade överklagats till hovrätt, hur hade man via informationen från tingsrättsdomen funnit hovrättsdomen? Jag utgår från att det finns någon form av diarienummer eller dylikt, som visar på att det är samma fall som behandlas i annan instans.

Om man ringer HovR kan de via TR:s målnummer ta fram sin dom i målet. Den TR som dömde får också ett ex av HovR:s dom.
Citera
2011-02-01, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BaronB
Om man ringer HovR kan de via TR:s målnummer ta fram sin dom i målet. Den TR som dömde får också ett ex av HovR:s dom.

Kan hovrätten verkligen söka på tr:s målnummer? Måste man inte söka på den tilltalade som aktör i hovrätten? Exempevis om B 1001-10 från Sthlms tr och B 1001-10 från Solna tr och B 1001-10 i Falu tr överklagas så finns det ju tre likadana tingsrättsmålnummer i hovrätten.
Citera
2011-02-01, 19:56
Medlem
Det är riktigt. Hovrätten kan inte söka på tingsrättens målnummer. Däremot går det bra att söka på aktörer, exempelvis en part namn eller person/organisationsnummer
Citera
2011-02-01, 21:25
Medlem
OnT kan jag bidra med följande (jag har dock inga länkar, tror inte de finns på internet).

Det finns en rådman (tror att han är på Södertörns tr) som skrev en dom på vers.

Jag tror för övrigt att det finns ytterligare domar på vers. Jag har för mig att jag hört att en viss lagman skrev en sådan dom när han var fiskal.

Sen finns ju domen som handlar om "klubben". Jag har för mig att den kommer från Göteborgs tr. Den cirkulerade som kejdemail för några år sedan.
Citera
2011-05-08, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Hamster
Mårten Schultz skrev på sin blogg om ett rättsfall där en snattare framhållit att han inte accepterade domstolens makt eftersom domstolens ledamöter egentligen var ”kopp-kopior” som han skapat i sitt datorprogram och som han, som omnipotent härskare, när som helst kunde stänga av.

Han hänvisade även till ett fall med kyrkvaktmästar i Blekinge som åberopade Birger Jarls lag om ”fri lejd till kyrkan” som stöd för att han inte skulle dömas till ansvar för vårdslöshet i trafik när hans hembygda husbil – ett hus byggt på ett flak – kollapsade efter att han kört under en bro som var lägre än den verkade.

Någon av er som kan länka referat? Även andra lustiga rättsfall efterfrågas.

Mmm det är en riktigt roligt rättsfall. Jäkligt kul grej är att någon i själva domen lagt till ett Post Scriptum som lyder:

'Caius Longinus, du har fel. Jag är inte en "koppkopia." Jag är Marcus Certaminus, civis romanus, miles praetorianus et custos amanti hos Pontifex Maximus divinus Marcus Annius Verus Caesar Aurelius Augustus Imperator Romanus. Kort före sin död anno domini 180 utnämnde Divus Marcus Aurelius mig till Proconsul över Provincia Mesopotamia Interior, vars domäner sträcker sig från Abdera et Urbs Cauponia Viridis (Grönköping) till Malmö och Nakskov. Det är i egenskap jag in nomine Populi Romani har fällt denna dom över dig, civis Caius. Vägrar du underkasta dig så som det anstår civis romanus, kommer våra gudar förgöra dig. Allfader Jupiter skall göra dig till ett bräkande får som kommer slitas i stycken av Lupi Urbis.

Pax romanum et imperium romanum monumentum est aere perennius.

Ille'

hehe, även jurister har humor
Citera
2011-05-08, 19:52
Medlem
buggenbus avatar
Juvenalorden och grisen minns jag brukades delas ut när jag satt notarie för ett drygt decennium sedan.

Hittar den inte själv, men beskrivs på en blogg enligt följande:

Citat:
Juvenalorden torde för tingsnotarier vara känd för den mest underbart skrivna dom en notarie någonsin presterat. Orden i fråga hade haft ett samkväm på någon nation i Uppsala, och festarrangören hade kommit på den lysande idén att ha en riktig gris med på festen. Grisen började bete sig som grisar brukar göra när de varit instängda en längre tid, och en av de nyktra festdeltagarna fick därför i uppdrag att köra iväg med grisen. Härvid bröt han mot någon trafikförordning; tror att det var att han inte hade körkortsbehörighet för fordonskombinationen personbil plus grisasläp eller något sådant (tyvärr har jag inte domen kvar). När polisen tog honom vägrade han godkänna ordningsföreläggandet, och det blev huvudförhandling i Uppsala tingsrätt. Med hjälp av en ordensbroder som var advokat bestred han ansvar med invändningen att han begått handlingen i nöd. Emellertid fälldes han till ansvar av den ståndaktige tingsnotarien, vilken som sagt skrev den drygaste dom en notarie någonsin gjort. En formulering lyder ungefär "Det är allmänt känt att grisar som instängs i trånga utrymmen svinar ned. Denna insikt torde finnas till och med hos Juvenalordens medlemmar." Men som sagt; jag har slarvat bort domen. Om någon har en länk till den vore det väldigt roligt...
http://tingsnotarien.blogg.se/2006/august/mandagen-den-21-augusti-2006.html
Citera
2011-05-08, 22:42
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av steve1024
Mmm det är en riktigt roligt rättsfall. Jäkligt kul grej är att någon i själva domen lagt till ett Post Scriptum som lyder:

'Caius Longinus, du har fel. Jag är inte en "koppkopia." Jag är Marcus Certaminus, civis romanus, miles praetorianus et custos amanti hos Pontifex Maximus divinus Marcus Annius Verus Caesar Aurelius Augustus Imperator Romanus. Kort före sin död anno domini 180 utnämnde Divus Marcus Aurelius mig till Proconsul över Provincia Mesopotamia Interior, vars domäner sträcker sig från Abdera et Urbs Cauponia Viridis (Grönköping) till Malmö och Nakskov. Det är i egenskap jag in nomine Populi Romani har fällt denna dom över dig, civis Caius. Vägrar du underkasta dig så som det anstår civis romanus, kommer våra gudar förgöra dig. Allfader Jupiter skall göra dig till ett bräkande får som kommer slitas i stycken av Lupi Urbis.

Pax romanum et imperium romanum monumentum est aere perennius.

Ille'

hehe, även jurister har humor
Du har ingen länk till denna dom?
Citera
2011-05-09, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du har ingen länk till denna dom?

har den bara i en dålig utskrift tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in