Citat:
Ursprungligen postat av Badabingbong!
Bilen har stått i ett varmgarage ett par månader och nu har batteriet laddat ur. Klantigt!
Jag har köpt ett hjälpbatteri för att försöka få igång det. När jag testade hände ingenting. Testade också med startkablar, helt dött. Det bara klickar när jag vrider om nyckeln.
Det känns inte som jag har kopplat detta rätt. Jag kopplade pluspolerna med varandra och minuspolerna jordade jag i karossen. Känns dock inte som jag fick till det med tanke på att det inte hände någonting när jag vred om nyckeln.
Någon som har något bra tips?
Det kan vara en heldel generella problem,Med den info som ges.
1. volten kanske inte är tillräcklig hög i hjälpbatteriet.
-Hjälpbatteriet är det ett nytt batteri inköpt från affär.?
Lösning: ladda batteriet eller be ngn bil om du kan få starthjälp.
2. Soloniden som sitter på startmotorn kan ha ärgat lite.
-Soloniden är som ett stort kraftigt relä,När du vrider om startnyckel så skickas en låg ström till sóloniden.Som trycker fram startmotorns kugghjul till svänghjulet, Som samtidigt ska den göra så att startmotorn ska få direkt kontakt med batteriet.För att startmotorena drar så mycke ström.
Lösning: brukar funka att knacka lite på den.
i 50% av fallen så brukar det vara dålig jord pga smuts,ärgning och färg. Prova jorda direkt i motorn.
Var det inte du,? som hade en volvo eller saab som hade stått ett tag som strulade. Var ngt med tändningen eller soppapumpen.??