2011-01-29, 00:30
Medlem
Bilen har stått i ett varmgarage ett par månader och nu har batteriet laddat ur. Klantigt!

Jag har köpt ett hjälpbatteri för att försöka få igång det. När jag testade hände ingenting. Testade också med startkablar, helt dött. Det bara klickar när jag vrider om nyckeln.

Det känns inte som jag har kopplat detta rätt. Jag kopplade pluspolerna med varandra och minuspolerna jordade jag i karossen. Känns dock inte som jag fick till det med tanke på att det inte hände någonting när jag vred om nyckeln.

Någon som har något bra tips?
Citera
2011-01-29, 00:46
Medlem
b.marleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badabingbong!
Bilen har stått i ett varmgarage ett par månader och nu har batteriet laddat ur. Klantigt!

Jag har köpt ett hjälpbatteri för att försöka få igång det. När jag testade hände ingenting. Testade också med startkablar, helt dött. Det bara klickar när jag vrider om nyckeln.

Det känns inte som jag har kopplat detta rätt. Jag kopplade pluspolerna med varandra och minuspolerna jordade jag i karossen. Känns dock inte som jag fick till det med tanke på att det inte hände någonting när jag vred om nyckeln.

Det kan vara en heldel generella problem,Med den info som ges.
1. volten kanske inte är tillräcklig hög i hjälpbatteriet.
-Hjälpbatteriet är det ett nytt batteri inköpt från affär.?
Lösning: ladda batteriet eller be ngn bil om du kan få starthjälp.

2. Soloniden som sitter på startmotorn kan ha ärgat lite.
-Soloniden är som ett stort kraftigt relä,När du vrider om startnyckel så skickas en låg ström till sóloniden.Som trycker fram startmotorns kugghjul till svänghjulet, Som samtidigt ska den göra så att startmotorn ska få direkt kontakt med batteriet.För att startmotorena drar så mycke ström.
Lösning: brukar funka att knacka lite på den.

i 50% av fallen så brukar det vara dålig jord pga smuts,ärgning och färg. Prova jorda direkt i motorn.
Var det inte du,? som hade en volvo eller saab som hade stått ett tag som strulade. Var ngt med tändningen eller soppapumpen.??
Citera
2011-01-29, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b.marley
Det kan vara en heldel generella problem,Med den info som ges.
1. volten kanske inte är tillräcklig hög i hjälpbatteriet.
-Hjälpbatteriet är det ett nytt batteri inköpt från affär.?
Lösning: ladda batteriet eller be ngn bil om du kan få starthjälp.

2. Soloniden som sitter på startmotorn kan ha ärgat lite.
-Soloniden är som ett stort kraftigt relä,När du vrider om startnyckel så skickas en låg ström till sóloniden.Som trycker fram startmotorns kugghjul till svänghjulet, Som samtidigt ska den göra så att startmotorn ska få direkt kontakt med batteriet.För att startmotorena drar så mycke ström.
Lösning: brukar funka att knacka lite på den.

i 50% av fallen så brukar det vara dålig jord pga smuts,ärgning och färg. Prova jorda direkt i motorn.
Var det inte du,? som hade en volvo eller saab som hade stått ett tag som strulade. Var ngt med tändningen eller soppapumpen.??

Tack för svar!

Hjälpbatteriet är köpt på Jula i torsdags och är fulladdat (20 timmar). Provade ju att starta den med startkablar från annan bil också, med samma resultat.

Tror mest på dålig jordning. Ska testa ditt tips och jorda direkt i motorn.

Nej, var inte jag som hade SAAB/Volvo.
Citera
2011-01-29, 01:38
Medlem
Citat:
Det känns inte som jag har kopplat detta rätt. Jag kopplade pluspolerna med varandra och minuspolerna jordade jag i karossen.

Nu har inte jag gjort detta så ofta, men man ska väl ändå inte ha BÅDA minspolerna jordade?

+ till +
och - ifrån hjälp till jord, det andra batteriet ska inte ha minuspolen kopplad till något.

Det är iallafall så jag vill minnas det
Citera
2011-01-29, 10:04
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Ditt "hjälpbatteri", antar att det är en röd väska med ett motorcykelbatteri i, är för klent för att få liv i ett djupurladdat batteri. Samma med startkablarna, antingen är dom för klena eller så är generatorn på hjälpbilen för klen och orkar inte skicka över tillräckligt med ström.

Bästa chansen att få liv i batteriet igen är med en bra batteriladdare, men risken är att det aldrig kommer bli sig likt igen. Startbatterier klarar inte av djupurladdningar särskilt bra.
Citera
2011-01-29, 10:34
Medlem
Ok, mer input. Bra!

Man ska alltså inte jorda bilen som man tar starthjälp ifrån? Ska testa ditt förslag, minador.

Mr_Crowley: En BMW 520 borde man väl kunna starta bilen med?

Möjligt att hjälpbatteriet är för svagt men då borde de ju inte sälja dom som starthjälp till bilar tycker man. Valde naturligtvis det billigaste alternativet...
Citera
2011-01-29, 10:36
Medlem
ratboness avatar
Citat:

http://www.christianj.se/koppla-startkablarna-ratt-kort-och-enkel-guide/
Citera
2011-01-29, 11:37
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ok, mer input. Bra!

Man ska alltså inte jorda bilen som man tar starthjälp ifrån? Ska testa ditt förslag, minador.

Mr_Crowley: En BMW 520 borde man väl kunna starta bilen med?

Möjligt att hjälpbatteriet är för svagt men då borde de ju inte sälja dom som starthjälp till bilar tycker man. Valde naturligtvis det billigaste alternativet...

Starthjälp är precis vad det är. Det hjälper bilens batteri att starta bilen. Ditt bilbatteri är helt enkelt för urladdat för att det ska räcka med den lilla hjälpen som batteriväskan kan ge.

Om du absolut inte kan ladda ditt batteri med en bra laddare så kan du ladda det med startkablarna. Räkna dock med att BMW:n får stå på tomgång i upp till en halvtimme innan ditt batteri fått tillräckligt med energi för att det med hjälp av BMW:ns ska orka starta din bil.

Sen är inte segern vunnen bara för att din bil startar. Planera in en bilutflykt på 4-5 timmar för att din generator ska hinna ladda upp ditt batteri hyfsat. Efter en vanlig kallstart med ett fräscht batteri kan det ta en halvtimme innan det fått tillbaks energin som försvann i starten. Eftersom ditt batteri är helt urladdat krävs bra mycket längre tid för att ladda upp det.

Sen finns ju risken att blyplattorna i ditt batteri sulfaterat till den grad så att det helt enkelt inte kan ta emot laddning längre. Då krävs ett helt nytt batteri eller en bra laddare som kan chocka igång batteriet igen.
Citera
2011-01-29, 17:36
Medlem
Det är inte bra för generatorn om batteriet är för urladdat. Det är många som har använt startkablar för att få liv i en bil med helt urladdat batteri. Generatorn får då jobba så hårt att den kan pajja efter en stund.

Batteriet bör laddas med en batteriladdare först.

Ett batteri som har varit helt urladdat kan vara svårt att få liv i igen. Oftast tappar det mycket ork även om man försöker ladda upp det ordentligt.
Citera
2011-01-29, 19:09
Medlem
Ok, tack för all hjälp. Det ser inte så lovande ut...

Ska testa med startkablar en gång till. Får försöka byta hjälpbatteriet om det inte funkar.
Citera
2011-02-02, 23:27
Medlem
Note to self. Se till att jorda hjälpbatteriet ordentligt innan du försöker starta bilen...

Bilen startade som en klocka när jag jordade minuspolen ordentligt i motorblocket.

Precis som jag anade så borde inte batteriet vara så dåligt att det inte gick att starta utan extrema metoder. Skit bakom spakarna alltså...

Tack för värdefulla råd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in